Greetings folks
Som lovet stiller jeg mig til rådighed for en gedigen omgang "leg" med den næste udgave af Ubuntu, 10.04 Code Name Lucid Lynx, berammet til udgivelse i april 2010, og med det stolte "efternavn" LTS.
Jeg har hentet Lucid Lynx fra denne adresse:
http://cdimage.ubuntu.com/daily-live/current/
Den er hentet i AMD64-udgaven, så jeg kan få det optimale ud af min maskine.
Egentlig ved jeg ikke rigtig om jeg lavede en fejl ved download/burn af den første ISO-fil, men den gik godt nok lige i ged. Hele tre gange forsøgte jeg at installere Lucid igår, men lige meget hjalp det. Installationen standsede ved 95%, og der var intet, som kunne få den til at gå videre der fra. Pyt. Det eneste det kostede var lidt spildt tid, og det må man jo regne med ved Alpha-software.
Så her til aften hentede jeg en ny ISO-fil, fra samme sted, Daily Build. Og hurra. Det lykkes at få Lucid installeret
![Very Happy :D](./images/smilies/ubuntu/icon_biggrin.png)
Installationen er som altid. Hurtig, og med de vanlige fem - seks punkter der skal besvares. Og så - Af sted det går.
Efter succesfuld installation var det tid til første opstart. Og her er jeg ikke specielt imponeret. Men jeg vil tillade mig at tage forbehold, for den disk jeg har installeret Lucid på er en SATA 1 disk, og ikke min hurtige SATA 2, som jeg har installeret 9.10 på. Den disk rører jeg ikke ved før omkring Beta udgaven.
Men ud over det, så er jeg pænt imponeret over systemet, som adskiller sig fra 9.10 ved at køre med kernel 2.6.32-6-generic, og i 64 bit, natürlich.
Efter overstået tilpasning med restricted extras var det tid at kigge efter om Tilføj/Fjern stadig er med. Det er den. Men PUHA - 29783 tilgængelige elementer rapporteres der om i Ubuntu Software Center. Det er rigtig mange pakker.
Det jeg først fik øje på i USWC er en ny gruppe kaldet System pakker. Det er muligt den også var med i 9.10, men jeg har ikke set den før. Her er et utal af special-pakker at vælge fra, så det er bare at starte fra "A" og så gå listen igennem.
Der har været meget snak omkring stabilitet. Men systemet er nyt, og ikke mange timer gammelt, så det er svært at sige noget om for nuværende.
Men jeg er sikker på, at vi alle har noget at glæde os rigtig meget til, når vi når Final Release i april.