Problemer med acrobatreader Emnet er løst

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Problemer med acrobatreader

Indlægaf Toddvarg » 23. maj 2007, 12:52

Jeg har lige begyndt at bruge ubuntu og er meget glad for det, og også meget imponeret over all den hjælp som dette forum giver.
Da jeg er ny, så har jeg brug for lidt hjælp, så jeg håber det er muligt her.
Jeg har hentet ned en rpm pakke med acrobat reader og konverteret den over til deb filer for at kunne installere den. Installation går som den skal og tilsyneladende er alt ok. Men da jeg prøver at åbne acrobatreader bliver jeg stoppet fra at komme ind og denne tekst kommer frem:

Fejl under kørsel af underprocessen "acroread" (Permission denied)

Er det nogen der har en ide om hvad jeg skal gøre for at få den til at fungere eller er jeg tvungen til at afinstallere den. i så fald hvilket kommandolinier skal jeg bruge. Jeg er meget ny i ubuntu og linux, så en tydelig forklaring er desværre nødvændigt.
Senest rettet af Toddvarg 15. nov 2009, 04:00, rettet i alt 1 gang.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Problemer med acrobatreader

Indlægaf Balder » 23. maj 2007, 14:54

Den nemmeste måde at få installeret Adobe Reader 9.0 + plugin til Firefox på er ved først at installere Automatix2.

Når den er klaret er det sådan set bare at vinge Adobe Reader af og så kører resten af sig selv.

Efter endt installation ligger Adobe i: Programmer > Kontor.

Det der er sket for dig er sikkert et "afhængighedsproblem", hvilket vil sige, at der mangler et par pakker for at det program du har installeret vil køre.

Tror ikke det er nødvendigt at afinstallere det du allerede har fået lagt ind, men hvis du absolut vil, så led efter acroread i Synaptic og afinstaller dér.

Skal det partout være terminalen, så hedder det: sudo apt-get remove acroread > tryk på Enter > indtast password (ses ikke) > tryk på Enter

...eller: sudo aptitude remove acroread > tryk på Enter > indtast password (ses ikke) > tryk på Enter

Du må selv vælge, hvilken kommando du vil anvende... :)
Mvh. - Balder

Ormen
Indlæg: 275
Tilmeldt: 6. dec 2006, 12:15
Geografisk sted: Trekantsområdet

Problemer med acrobatreader

Indlægaf Ormen » 23. maj 2007, 16:46

Nu har jeg skrevet lidt pr. mail med Toddvarg, og jeg tror at problemet ligger i at den der bliver installeret fra Automatix er på UK, og han vil gerne have den på DK! Kan man evt. installere den fra Automatix først, og så installere den hentede DK version bagefter?
Har set at man kan indstille sproget i Indstillinger i Acrobat Reader, kan man nøjes med at installere en localizer?
/Ormen
Med en Ubuntu-overbevist svigermor!

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Problemer med acrobatreader

Indlægaf Toddvarg » 23. maj 2007, 17:00

Jeg gik ind i synaptic og fandt acroread der, og prøvede først at installere alle de pakker i acroread, der manglede. Det løste ikke problemet, jeg blev nægtet adgang til acrobatreader. Derefter prøvede jeg at afinstallerede det hele, og alt blev fjernet , uden programmet acrobatreader.
Jeg tror at et af problemerne var at jeg havde downloadet en rmp pakke og siden konverteret den over til deb filer med Alienprogrammet. Derefter havde jeg nstallerede den, og det virker som om den lavet en eller anden konflikt, og jeg var lidt i vildrede hvordan jeg skulle fjerne den.
Men da jeg kikket efter i synaptic under Installeret(lokal eller forældet) fandt jeg den og kunne derved fjerne den. Så nu har jeg installeret den engelske version som er på ubuntu cd og det hele fungerer. Det eneste der mangler er hvis det er muligt at få opgraderet den til dansk.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Problemer med acrobatreader

Indlægaf Artificial Intelligence » 23. maj 2007, 17:35

Den nemeste måde vil være hvis du "enable" /universe og multiverse i din source.list og så finde den der.

En god ide vil være at læse http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu:Feisty

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Problemer med acrobatreader

Indlægaf Balder » 23. maj 2007, 19:13

Toddvarg skrev:Det eneste der mangler er hvis det er muligt at få opgraderet den til dansk.


Det bliver nok svært at få den oversat til dansk. Godt nok er det muligt at hente en dansk rpm acroread fil, men den mister desværre sproget når den omdannes til deb og vil derefter ikke lade sig installere.

Om det evt. kan lade sig gøre at køre en "acroread.exe" (Windows fil) i Wine eller CrossOver vides ikke. Måske har andre erfaringer med det.
Mvh. - Balder

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Problemer med acrobatreader

Indlægaf Toddvarg » 24. maj 2007, 08:49

Artificial Intelligence skrev:Den nemeste måde vil være hvis du "enable" /universe og multiverse i din source.list og så finde den der.

En god ide vil være at læse http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu:Feisty



Da jeg er en novice i ubuntu verdenen, forstår jeg ikke helt hvad du mener med "enable" /universe og multiverse i din source.list. Hvordan gør jeg det, og hvordan finder jeg den danske version i source.list. Jeg har prøvet at læse i http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu:Feisty, men syns at info er lidt svær at få fat på.

Såvidt jeg kunne se, så har crossover kun testet acrobatreader op til version 7 og har fået hvad de kalder: Honorable Mention The applications in this category have either been minimally tested by CodeWeavers and found to install and run, or have been reported by others to install and run.
Med det så ville det være dumt at bruge noget andet end ubuntus egen version 7. Findes det evt. en liste med hvad wine kan køre af windowsrelaterede programmer.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

fr3ak
Indlæg: 91
Tilmeldt: 1. jan 2007, 19:32
Geografisk sted: Århus Nord

Problemer med acrobatreader

Indlægaf fr3ak » 24. maj 2007, 13:34

Mvh fr3ak

Ubuntuguide.org - God guide til det meste i Ubuntu
Gnome-look.org - Eyecandy til din desktop

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Problemer med acrobatreader

Indlægaf Toddvarg » 24. maj 2007, 16:07

Det virker som om det bliver for kompliseret til at få acrobat reader til at med dansk, så for øjeblikket holder jeg mig til den danske vesionen. Tak til alle jer der har givet en respons. Et supert forum for alle ubuntu tilhængere. :lol:
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Problemer med acrobatreader

Indlægaf Balder » 24. maj 2007, 16:14

@ Toddvarg:

Du behøver ikke at lede efter en source.list, som alligevel ikke findes. Den hedder nemlig sources.list.

Div. uforståelige guider har du egentlig heller ikke meget brug for i dette tilfælde.

Du finder næppe heller en dansk version af Acrobat Reader i sources.list eftersom denne liste kun fortæller, hvor programmer og opdateringer hentes fra.

En god ide er det dog at enable (aktivere) multiverse samt universe, idet systemet derved får flere muligheder for at opdatere.

Gå til: System > Administration > Softwarekilder (log ind, hvis du bliver bedt om det) > under ”Ubuntu Software” sættes flueben i alt undtagen Kildetekst > under "Hent fra" markeres ”Main server” > Luk.

Sværere behøver det ikke at være...

Forvent ikke at du får en dansk udgave af Acrobat Reader. Jeg googlede efter det i går aftes uden at hitte noget brugbart.

Her er en liste over programmer, der kan køres i Wine.
Mvh. - Balder

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Problemer med acrobatreader

Indlægaf Toddvarg » 25. maj 2007, 00:27

Tak for hjælpen så langt. Listen over programmer der kører i Wine gav en god oversigt hvad der i virkeligheden fungerer og hvor godt.

Under System > Administration > Softwarekilder (log ind, hvis du bliver bedt om det) > under ”Ubuntu Software” var det sat flueben i det hele undtagen kildetekst, men hent fra var "den danske server", så jeg satte den til "main server" og lukket ned. Med det samme gik det i gang med opgraderinger og det blev hentet tre stykker. Så alt fungerer tilsyneladende som det skal. Mit spørgsmål til dette er at hvis den henter fra "main server" og ikke den "danske server", vil ikke dette påvirke om jeg får danske opgarderinger eller engelske? Måske er spørgsmålet dumt, men kan det være en ide at skifte mellem de to servere, eller er det sådan at står den på "main server", så får jeg alt hvad der ville være fra den danske + lidt til?
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Problemer med acrobatreader  Emnet er løst

Indlægaf Balder » 25. maj 2007, 07:03

Så vidt jeg har forstået kommer samtlige opdateringer via hovedserveren uanset hvilket sprog det drejer sig om.

Lokale servere som f.eks. den danske findes hovedsageligt for at aflaste hovedserveren, således at ikke samtlige Ubuntu brugere opdaterer derfra på én gang. Det er især nyttigt ved udgivelsen af en ny distribution.

Selv har jeg sat systemet til at opdatere fra ”Main server”, da mit indtryk er, at den danske server er lidt længe om at komme med opdateringer.
Mvh. - Balder

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Problemer med acrobatreader

Indlægaf Toddvarg » 26. maj 2007, 19:57

Balder skrev:Så vidt jeg har forstået kommer samtlige opdateringer via hovedserveren uanset hvilket sprog det drejer sig om.

Lokale servere som f.eks. den danske findes hovedsageligt for at aflaste hovedserveren, således at ikke samtlige Ubuntu brugere opdaterer derfra på én gang. Det er især nyttigt ved udgivelsen af en ny distribution.

Selv har jeg sat systemet til at opdatere fra ”Main server”, da mit indtryk er, at den danske server er lidt længe om at komme med opdateringer.


Det lyder som en god overvejelse, så det er hermed gjort på mit system også. Tak for hjælpen.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster