problemer med installation -totalt newbee-

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
eeemil
Indlæg: 13
Tilmeldt: 26. nov 2006, 17:54

problemer med installation -totalt newbee-

Indlægaf eeemil » 26. nov 2006, 17:59

hejsa, er efterhånden ved at være ret træt at windows og vil derfor rigtig gerne prøve Ubuntu, jeg har absolut intet erfaring med dette styresystem og har et problem når jeg prøver at installere det....

når den spørg hvordan jeg skal installere vælger jeg:
Brug den størst sammenhængende fri plads,
fordi jeg så vidt jeg har forstået så kan beholde min windows indtil jeg har lært ubuntu lidt at kende, problemet er så at den kommer med følgende fejl:
Der er ikke defineret noget rodfilsystem, du skal ændre det i partitions programmet, hvad betyder det? når man vælger den type install åbner den jo slet ikke partitions programmet...

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

problemer med installation -totalt newbee-

Indlægaf Pihl » 26. nov 2006, 18:36

Well, problemet er vel, at når du vælger "største sammenhængende plads", så skal du altså have en fir og sammenhængende plads.. Med det mener jeg, at hvis Windows er installeret på hele din disk, så har du jo faktisk ikke nogen sammenhængende fri plads. Følger du mig?

Så enten skal du på forhånd lave en partition klar til Ubuntu, eller også skal du lave den partition under installationen..:)

eeemil
Indlæg: 13
Tilmeldt: 26. nov 2006, 17:54

problemer med installation -totalt newbee-

Indlægaf eeemil » 26. nov 2006, 19:05

Pihl skrev:Well, problemet er vel, at når du vælger "største sammenhængende plads", så skal du altså have en fir og sammenhængende plads.. Med det mener jeg, at hvis Windows er installeret på hele din disk, så har du jo faktisk ikke nogen sammenhængende fri plads. Følger du mig?

Så enten skal du på forhånd lave en partition klar til Ubuntu, eller også skal du lave den partition under installationen..:)


se det lyder jo meget fornuftigt, men kan det lade sig gøre at dele en hd i partitioner uden at formatere den??
Det jeg er ude efter er i starten at kunne køre med begge styresystemer, så jeg kan lære ubuntu at kende... er der nogen anden måde at gøre dette på?
Det er en bærbar det drejer sig om, så kan ikke bare smide en ekstra hd i...

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

problemer med installation -totalt newbee-

Indlægaf Pihl » 26. nov 2006, 19:34

Ja ja, det er nemt nok at dele din harddisk, så du har to partitioner på den. Du kan gøre det inden du installerer Ubuntu, eller du kan gøre det imens...

Hvis du gør det forinden, så skal du bruge et partitionsværktøj. Fx PartitionMagic eller lignende. Men du har også valgmulighed der i Trin 5 i Ubuntu installationen. Du må undskylde, men jeg kan ikke lige huske, hvad det hedder der. Men det kan du i hvert fald ;)

eeemil
Indlæg: 13
Tilmeldt: 26. nov 2006, 17:54

problemer med installation -totalt newbee-

Indlægaf eeemil » 26. nov 2006, 19:57

Pihl skrev:Ja ja, det er nemt nok at dele din harddisk, så du har to partitioner på den. Du kan gøre det inden du installerer Ubuntu, eller du kan gøre det imens...

Hvis du gør det forinden, så skal du bruge et partitionsværktøj. Fx PartitionMagic eller lignende. Men du har også valgmulighed der i Trin 5 i Ubuntu installationen. Du må undskylde, men jeg kan ikke lige huske, hvad det hedder der. Men det kan du i hvert fald ;)


okay jamen igen tak... men (undskyld men er ikke sååå skarp til det her :p ) er der nogle freeware programmer man kan bruge til det, synes ikke jeg gider smide 600kr efter PartitionMagic for at bruge det en gang, og den der ligger i ubuntu installationen kommer med fejl hver gang jeg prøver at lave en partition selvom jeg har over 40 gb fri....

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

problemer med installation -totalt newbee-

Indlægaf Pihl » 26. nov 2006, 20:41

Hm, mente ellers man kunne hente en demo. Nå, men så er jeg ikke helt sikker. Der er PartitionLogic, men den har jeg ikke selv prøvet..

John Doe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 14. nov 2006, 22:16
Geografisk sted: Nordjylland

Partitionering

Indlægaf John Doe » 26. nov 2006, 22:12

Hej Eeemil!


Jeg er 99,99999% sikker på at der på live cd'en (ubuntu) er et program der hedder Qparted eller Gparted (eller sådan noget...).

Den kan det samme som PartitionMagic. Ellers tror jeg vistnok at jeg har en gl. version af PM liggende et eller andet sted og roder... :?

Den brød jeg mig i øvrigt ikke om. Den beklagede sig over at Win$ havde rod i tabellerne...

Det er også rigtigt som Pihl skriver at du ved installationen kan partitionere HDD. Smæk installationsdisken i og begynd at installere. Når du kommer til partitioneringen kan du undersøge det nærmere. Får du kolde fødder kan du altid aborte uden at skrive ændringer til disken. Du kan ikke gøre noget uden du bliver spurgt om det du gør i virkeligheden er det du vil!

Pøj pøj med det. Du vil ikke fortryde ubuntu :lol: :lol: :lol:
- nu også uden signatur

Fevis
Indlæg: 2
Tilmeldt: 25. nov 2006, 22:30

problemer med installation -totalt newbee-

Indlægaf Fevis » 27. nov 2006, 14:57

Husk også ved installation både at oprette root, swap og boot partition. Det skulle jeg ihvertfald gøre da jeg installerede min Edgy.

FrostEyes
Indlæg: 18
Tilmeldt: 20. nov 2006, 23:27
Geografisk sted: Odense

Hvad en partition er.

Indlægaf FrostEyes » 27. nov 2006, 22:48

Hey.

Inden du starter vil jeg anbefale dig og læse lidt om hvad en partition er!!
Da du kan risikere at miste data, hvis du piller ved dem. (ændring af størelsen på en fragmenteret NTFS partition går ikke altid lige godt)

Læs følgende
http://www.linuxbog.dk/friheden/frihede ... linux.html
Og efterfølgende afsnit om disk partitioner, så er du godt hjulpet.

http://www.linuxbog.dk/ er et rigtig godt sted og starte for nye
If it moves, compile it.
Larry the Cow (Gentoo)

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster