Problemer før "installation"

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
HC
Indlæg: 17
Tilmeldt: 30. jan 2007, 12:42

Problemer før "installation"

Indlægaf HC » 30. jan 2007, 12:46

Jeg har nu besluttet mig at prøve kræfter med Ubuntu, og har forsøgt at installere på min stationære computer, men uden held - efter at loadskærmen er væk, går den i sort.

Pt ligger Windows XP allerede på partitionen, den vil jeg gerne have slettet og kun have Ubuntu på.

Har det nogen betydning at jeg bruger et LCD TV som monitor ? har nemlig ikke lige min skærm stående pt.

Håber at nogen kan vejlede mig :)

*edit: Har forresten et ATI 9800 pro kort - hvir det har en betydning: kan nemlig læse mig til at nVidia er at foretrække.

mvh HC

Ormen
Indlæg: 275
Tilmeldt: 6. dec 2006, 12:15
Geografisk sted: Trekantsområdet

Problemer før "installation"

Indlægaf Ormen » 30. jan 2007, 13:17

Jeg har oplevet et par gange at Ubuntu installationen kan have det svært med den Windows installation der ligger på en disk i forvejen. Da har min maskiner lavet det samme nummer med bare at fryse. Hvis jeg så har slettet den eksisterende Windows installation og prøvet igen, har det kørt som smurt.
Min erfaring er, at hvis man vil køre dual boot, så fungerer det bedst med 2 diske. Det kan sagtens lade sig gøre med 1, men du vil lettere støde ind i at Windows har svært ved at skulle acceptere at skulle dele pladsen :)
/Ormen
Med en Ubuntu-overbevist svigermor!

HC
Indlæg: 17
Tilmeldt: 30. jan 2007, 12:42

Problemer før "installation"

Indlægaf HC » 30. jan 2007, 13:31

Vil gerne af med XP og kun køre Ubuntu. Nøjes med Xp på min bærbare. Har godtnok 2 diske i den stationære, men har haft problemer med den sekundere... "forsinket skrivning til disk" advasler osv ...

Er jeg så nød til at formatere min disk (FAT32?) og så køre fra Ubuntu cd'en ?

HC
Indlæg: 17
Tilmeldt: 30. jan 2007, 12:42

Problemer før "installation"

Indlægaf HC » 30. jan 2007, 15:40

Problemet ligger måske i at jeg har s-ata diske?

Ormen
Indlæg: 275
Tilmeldt: 6. dec 2006, 12:15
Geografisk sted: Trekantsområdet

Problemer før "installation"

Indlægaf Ormen » 30. jan 2007, 18:54

Jeg ville smide Gparted på en skive, boote op og så rydde disken. Slette alle partitioner, og så genstarte, smide Ubuntu disken i og så se hvad der sker. Det har virket for mig de gange hvor Ubuntu installationen har stoppet før tid.
/Ormen

Med en Ubuntu-overbevist svigermor!

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Problemer før "installation"

Indlægaf spook » 30. jan 2007, 20:52

Det kan også MEGET vel have betydning at du har ATi grafikkort...

Når du har menuen på boot-cd'en kan du vælge at tilføje et parameter - det har været nødvendigt for mig på min gamle laptop med ATi grafik. Prøv at give den

Kode: Vælg alt

vga=771
som option, og se om ikke det hjælper.

Mvh Spook, der aldrig har haft problemer med Ubuntu og XP på samme disk :)

Dog skal det siges at Ormen kan være inde på noget af det rigtige, jeg havde selv meget store problemer med det under Suse 10.
Billede

HC
Indlæg: 17
Tilmeldt: 30. jan 2007, 12:42

Problemer før "installation"

Indlægaf HC » 30. jan 2007, 22:15

Tak for svarene. Jeg tager lige et kig på det imorgen. Det undrede mig bare at jeg ikke engang kunne starte LIVE cd'en. Virkede fint på min bærbare.
Jeg behøver nu nødvendigvis ikke have XP liggende også.

HC
Indlæg: 17
Tilmeldt: 30. jan 2007, 12:42

Problemer før "installation"

Indlægaf HC » 31. jan 2007, 14:12

Nu har jeg forsøgt begge ting .... slettet alle partitioner med Gparted og forsøgt mig med vga=771 (går ud fra det skal skrives efter "--" når man har trykket F6".

Desværre går den direkte til sort skærm, når jeg forsøger at boote LIVE-cd'en for at installere. Testede for en sikkerhedsskyld cd'en på et andet system, hvr den virkede perfekt.

Så det er nok det med ATI kortet :(

Så nu står jeg med en PC, hvorpå Ubuntu ikke gider kører og tomme partitioner :)

fr3ak
Indlæg: 91
Tilmeldt: 1. jan 2007, 19:32
Geografisk sted: Århus Nord

Problemer før "installation"

Indlægaf fr3ak » 31. jan 2007, 16:59

@HC

Hvilken ekstern skærm har du sat til?.
Mvh fr3ak

Ubuntuguide.org - God guide til det meste i Ubuntu
Gnome-look.org - Eyecandy til din desktop

HC
Indlæg: 17
Tilmeldt: 30. jan 2007, 12:42

Problemer før "installation"

Indlægaf HC » 1. feb 2007, 03:37

En Samsung 32" LCD mener modellen hedder m71. Har nu også prøvet med min normale PC skærm, men uden held.

fr3ak
Indlæg: 91
Tilmeldt: 1. jan 2007, 19:32
Geografisk sted: Århus Nord

Problemer før "installation"

Indlægaf fr3ak » 1. feb 2007, 07:53

@ HC

Så kan jeg godt se at det lyder lidt mystisk. På min laptop skal jeg altid installere med en ekstern skærm (Radeon Mobility X700) ellers går den i stå.

Tænker lige lidt over hva der evt kan prøves og vender tilbage...
Mvh fr3ak



Ubuntuguide.org - God guide til det meste i Ubuntu

Gnome-look.org - Eyecandy til din desktop

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Problemer før "installation"

Indlægaf spook » 1. feb 2007, 10:56

Det kan altså også skyldes at grafikkortet ikke får den nødvendige "feedback" fra skærmen, om hvad den kan trække af opløsning osv. Prøv at sætte en "rigtig" skærm til den, og smid resultatet herinde :)

Doh - så lige at du HAVDE prøvet.


Skyd grafikkortet. Jeg har et andet du kan låne til at komme igennem installationen hvis det er.
Billede

HC
Indlæg: 17
Tilmeldt: 30. jan 2007, 12:42

Problemer før "installation"

Indlægaf HC » 1. feb 2007, 12:47

Ubuntu var kun ment som en "hobby", i og med min bærbare kører glimrende. Hvis det virkelig er grafikkortet, så har jeg et GeForce 2mx siddende i en anden computer, som jeg evt. kan flytte over. Har læst lidt videre på nettet, og kan se at brændehastigheden har en betydning - tror jeg brugte 12x eller 16x - hvor der anbefales 4x. Dog virker den som sagt fint på min bærbare - har det betydning at det var fra dét drev jeg brændte den?

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Problemer før "installation"

Indlægaf spook » 1. feb 2007, 12:49

Well, jeg brændte min cd v. 24x på de billigste printable cd'er fra http://www.billigmedien.de - Så den med brænd ved højest 4x giver jeg ikke fem brugte kapsler for.

...men prøv lige med et andet cd-rom drev! Jeg måtte igennem 4(!) til min reservemaskine for at få SME server 7.0 installeret. De bootede fint nok, men gik i lort. 4. og sidste cd-rom drev kørte fint igennem. Sært but true...
Billede

HC
Indlæg: 17
Tilmeldt: 30. jan 2007, 12:42

Problemer før "installation"

Indlægaf HC » 2. feb 2007, 13:07

Kan man gøre følgende:

Installere Ubuntu på en ekstern HDD (via bærbar, som godt kan boote CD) og så loade det op på den stationære - lave partitioner på C: og flytte alle filer fra ekstern til C: ? Eller det du'er måske slet ikke...

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster