alt video crasher siden opdatering 6 juni

Forum for support til grafik og lydkort.
klausvfr
Indlæg: 38
Tilmeldt: 23. apr 2011, 21:06

alt video crasher siden opdatering 6 juni

Indlægaf klausvfr » 8. jun 2014, 22:31

hej
saedvanlig opdatering 6 juni. er det skyld i at alt der indeholder video ikke har virket siden ?

youtube.com kan pludesligt ikke afspille en eneste video. det er galt i baade firefox og chromium (andre videoholdige sider virker heller ikke)

filmafspilleren kan heller ikke laengere spille video

chromium , firefox, filmafspiller laaser totalt saa vinduerne skal tvangs lukkes... kan ikke reagere paa luk vindue. og scroll knap osv er laast.

dernaest er skype ogsaa gaaet doed. jeg kan end ikke logge paa.. opstarts billedet hvor den viser pilen der koerer i ring mens den logger paa kan snurre rundt i timer uden der sker noget

alt skete efter sidste opdatering.. men om det er det der er skylden ved jeg ikke.

jeg har proevet at skanne for virus. men der var intet

benq joybook like u106
ubuntu 10.04 (lucid )
kerne linus 2.6.32-61-generic
GNOME 2.30.2

med venlig hilsen
klaus nielsen

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: alt video crasher siden opdatering 6 juni

Indlægaf AJenbo » 8. jun 2014, 23:16

Der er ikke længere understøttelse af 10.04, installer 14.04 og hvis du foretrækker gnome 2 brugerfladen så skift til Mate brugerfladen som er den samme i 14.04

klausvfr
Indlæg: 38
Tilmeldt: 23. apr 2011, 21:06

Re: alt video crasher siden opdatering 6 juni

Indlægaf klausvfr » 9. jun 2014, 07:47

piv... jeg var ellers lige saa glad for den...
er 14.04 lige saa stabil ellers?

er det at foretraekke at jeg laver en helt ren installation ?
med venlig hilsen klaus

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: alt video crasher siden opdatering 6 juni

Indlægaf Claus Henriksen » 9. jun 2014, 09:12

klausvfr skrev:piv... jeg var ellers lige saa glad for den...
er 14.04 lige saa stabil ellers?

er det at foretraekke at jeg laver en helt ren installation ?
med venlig hilsen klaus

1404 er stabil ja. Og ja, du bør nok lave en ny, ren installation hvor du inden formaterer din rodpartition eller bare sletter alt undtagen /home.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

klausvfr
Indlæg: 38
Tilmeldt: 23. apr 2011, 21:06

Re: alt video crasher siden opdatering 6 juni

Indlægaf klausvfr » 9. jun 2014, 09:25

super.. jeg proever

er ved at downloade 14.04 nu.. saa ser vi hvordan det gaar

med venlig hilsen
klaus nielsen

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: alt video crasher siden opdatering 6 juni

Indlægaf Jakob77 » 9. jun 2014, 12:00

klausvfr skrev:piv... jeg var ellers lige saa glad for den...


Hvis det er en trøst, så føler jeg med dig.
Det er virkelig utrolig ærgerligt, at vi med mellemrum bliver tvunget ud i sådan noget usikkert rod.
Min 10.04 reagerede efter den sidste opdatering ved, at der var et program som ikke ville lukke, og hvis jeg tvang det, så risikerede jeg datatab.
De har også ændret noget grundlæggende i brugerfladen på 12.04, og det gruer jeg for fortsætter i 14.04
Men det opdager du nok, og det kan jo være, at det falder godt i din smag.

Pøj pøj :)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: alt video crasher siden opdatering 6 juni

Indlægaf AJenbo » 9. jun 2014, 13:49

10.04 kunne man køre i 3 år. 12.04 og 14.04 kan man køre i 5. Jeg syndes det er meget imponerede at de bruger ressourcers på at vedligeholde systemet i så mange år.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: alt video crasher siden opdatering 6 juni

Indlægaf lath » 9. jun 2014, 15:48

Jakob77 skrev:
klausvfr skrev:piv... jeg var ellers lige saa glad for den...

...
Det er virkelig utrolig ærgerligt, at vi med mellemrum bliver tvunget ud i sådan noget usikkert rod.
...

Jeg gør lige opmærksom på at alle Open Source licenser skriver noget om absolut slet ingen garanti.

Du har jo heller ikke betalt noget som helst for softwaren, så du kan godt brokke dig, men du kan ikke kræve noget som helt juridisk af nogen som helt jvf. købeloven.

Du bør hellere vende det om og være glad for at nogen gider at holde liv i så gammelt software. (ja, software der er 4 år gammelt er gammelt software).
Du bør også være glad for at du kan opgradere til et nyt styresystem (Ubuntu 14.40 LTS) helt og aldeles gratis, som endda supportes i 5 år.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: alt video crasher siden opdatering 6 juni

Indlægaf Jakob77 » 9. jun 2014, 16:20

@lath

Juridisk bevar mig vel, det har jeg slet ikke i tankerne.
Jeg brokker mig bare, når der noget, som jeg synes er forkert, og jeg ikke forstår.
F.eks. når vi tvinges til at smide god elektronik ud.
Hvis du opfatter det personligt eller som utaknemlighed, fordi nogle som du hjælper andre ud af suppedasen, så misforstår du mig aldeles.

Det fører nok for vidt her, men kan du sige et par ord om, hvorfor software forældes så hurtigt..?
Det er min fornemmelse, at det meget styres af software- og hardwarefabrikanterne i vekselvirkning for at få os alle til at købe mere nyt end nødvendigt.

Jeg har ligefrem en forestilling om, at vi stadig kunne bruge DOS, hvis blot hardwarefabrikanterne og softwarefabrianterne ville bygge et 16 eller 32 bits netkort, som var top moderne og kunne kryptere og beskytte DOS.
Måske kunne det blive en realitet når W98 patentet udløber, hvis ikke så mange gode gamle maskiner var blevet smidt ud til fordel for XP kompatibel hardware og videre Vista og videre igen W7 osv... skruen uden ende til ringe nytte for de fleste og med en enorm affaldsproduktion til følge.
Eller hvad..?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: alt video crasher siden opdatering 6 juni

Indlægaf AJenbo » 9. jun 2014, 17:24

På sikkerheds siden er der det problem at ondsindede personer opgradere deres hardware og der med får mulighed for at bryde svagere typer af kryptering. Der med bliver det nødvendigt for brugere at have en maskine der kan håndtere tungere former for kryptering inden for rimelig tid. Der er også funktionaliteter som kun er tilgængelige med nyre maskiner. Med en stærkere maskine bliver brugeren også i stand til at gøre flere ting hurtigere, og maskinen bliver mere og mere i stand til at at bruge resurser på at gøre betjeningen lettere for brugeren. En stor del af vægsten er også drevet af spil markedet hvor realistisk grafik kræver enorme resurser, fil afspilning i høj kvalitet er også et punkt der er med til at løfte minimums kravet for hvad en computer skal kunne yde for at være med i dag. Med det sagt så vil jeg sige man i dag kan klare sig ok med en maskine fra starten af tusind skiftet (teknisk set skulle Ubuntu kunne køre på maskiner fra 1995) og det er alligevel og det er alligevel 14 år siden hvilket jeg ikke syndes man kan klage alt for meget over. Men det er jo alt sammen omkring hvorfor hardware udvikler sig og forældes, hvilket jo ikke er hvad sagen drejer sig om.

På software siden arbejdes der jo konstant på at udvikle nye funktionaliteter, blandt andet for at fungere effektivt på ny hardware. Dette kan nogle gange kræve fundamentale ændringer i software som gør at drivere til ændre maskiner ikke længere er kompatible og hvis ikke der er nogen der tager sig tiden til at opdatere disse drivere vil software ikke længere fungere på de ændre maskiner. Der er 2 punkter der gør sig gældende her. Hvis ikke hardware producerne længere sælger produktet har de ingen indtægt på det og der med et meget lille incitament for at vedligeholde en driver. Hvis der samtid er meget få bruger tilbage er chancen for at nogen af disse brugere har evnen til selv at vedligeholde en driver endnu mindre. Der med falder der nogle maskiner fra inden de nødvendigvis er forældet.

I takt med at folks maskiner generelt bliver kraftigere vælger software udvikler også at bruge flere system resurser på at gøre tingende mere bruger venlige og mere lækre at arbejde med og se på. Eksempelvis overgangseffekter så billeder man kigger på virker mere roligt.

Software udvikler og grafiker (også gældende for hjemmesider) ønsker også at benyttet nye funktioner og teknikker for så hurtigt og let som muligt at kunne udvikle flottere og smartere produkter og dette kræver der med at brugerne har opdateret deres maskine til et punkt hvor de har disse funktioner tilgængelige i deres system.

Når størstedelen af udviklerne på denne måde flytter fokus bliver det umuligt at vedligeholde ældre udgaver så de fungere med nye teknikker og få lukket de sikkerheds huller der bliver fundet.

Din ide med at lave et netkort der kan sørge for sikkerheden holder ikke da det ikke kan sikre dig mod den data der skal afvikles i systemet. Er der en fejl i netkortet (og det vil der være) vil det så skulle opdateres eller udskiftes og så er vi tilbage til hvor vi startede med ting der forældes og skal vedligeholdes.

Hvis vi skulle smække morderne programmer på Windows98 eller DOS ville det også kræve at hvert program inkluderede nyre versioner af system komponenter (i tilfældet med DOS ville dette også gælde driver til eks grafik og lydkort) og når der så blev fundet en fejl i sådan et komponent skulle hvert program udgive en opdatering og brugeren skulle opdatere hvert enkelt program i stedet for at fejlen rettes i systemet 1 gang. Dette ville kræve langt flere udviklings resurser.

Så der for bliver du nød til at købe ny maskine engang hvert 10 - 20. år og opgradere din software et par gange i løbet af maskinens leve tid. Jeg syndes dog ikke det er så meget strengere end ved eks. biler.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: alt video crasher siden opdatering 6 juni

Indlægaf Jakob77 » 9. jun 2014, 20:19

Jeg tror heller ikke, at en mekaniker synes, at biler er så slemme, og bilforhandleren er kun glad for, at de forældes hurtigere end nødvendigt.

Det er ofte det tunge sikkerhedsargument, der bliver brugt for opgradering og ny hardware.
Og det kan man så tro på eller lade være.
Men de andre ting, som du skriver om, mere spil, mere lækker brugerflade og andet lir tror jeg udgør hovedparten.
Jeg kan jo f.eks. se, hvor meget langsommere nogle af de mere lirede distroer er.

Hvis der var ubuntu i sådan et netkort, tror du så heller ikke, at det ville kunne bygges, så det kan beskytte en maskine..?
Ja, jeg ved godt, at det er et vildt spørgsmål. Men jeg tænker bare, at inderst inde er alle systemer sårbare, så det må handle om at beskytte dem med en skal udenom, hvis vi nogensinde skal komme den opgraderingsskrue til livs.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: alt video crasher siden opdatering 6 juni

Indlægaf AJenbo » 9. jun 2014, 20:36

Så vil netkortet være langt kraftigere end computeren og kræve hyppigere opdateringer end selve systemet. Systemet ville heller ikke være mere sikkert end selve Linux så man kunne lige så godt køre det direkte. Det vil også betyde at ud over at rette alle sikkerheds huller i Linux skulle man også tage højde for alle sikkerheds huller i DOS og scanne kode for disse, det kan bare ikke altid lade sig gøre uden at rette dem der hvor de er og der findes også andre måder at komme ind på en computer end via netkortet. Netkortet ville skulle være urimelig privilegeret og kryptering kunne først ske trafikken har forladt browser og styre system, hvilket er et problem hvis der er ondsindet programmer eller brugere på systemet.

Desuden findes det faktisk i forvejen med firewall der scanner indholdet for virus og suspekte pakker. Disse køre ofte Linux, men de vil ikke kunne filter indhold fra krypteret sider da dette hånderes i browseren.

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: alt video crasher siden opdatering 6 juni

Indlægaf Jimmyfj » 9. jun 2014, 21:06

Ubuntu, og Linux generelt er ikke Windows. Et faktum man altid bør have for øje, når man taler for og imod de to. Ikke at tråden peger i retning af nogen sammenligning af de to systemer, men fordi det, erfaringsmæssigt, tager meget lang tid at "af-klimatisere" tidligere brugere af MS Windows, som alt for ofte slæber deres gamle Windows-U-dyder med over på GNU/Linux platformen, (JO - Ubuntu ER GNU/Linux).

Om du har betalt for din software eller ikke er irrelevant. Problematikken centrerer sig mere om, hvor vidt du har forstået den politik, som omgiver platformen. Og vi er altså nogle millioner Ubuntu-brugere verden over, som er tilfredse med de halvårlige opgraderinger. At opgradere fra version til version kaldes udvikling, (evolution). Vil du være på forkant med blackhats må du være fremme i skoene. Alt, der kan udnyttes bliver udnyttet, vær sikker på det.

Linux er andet, og mere, end blot et OS. Det er en vej til lærdom og forståelse. Forståelse for IT i den lomme der hedder digital on-line-kommunikation/data-behandling. En lomme samfundet omkring os bliver mere og mere afhængig af.

Ønsker man ikke at opgradere sit system ofte, så brug Ubuntus LTS-udgaver, som allerede nævnt, eller skift til en distro, der har "rolling release". Men selv disse distroer har brug for at opgradere kernen og grafikken ind imellem.

"Fejlen" ved Linux er, at her skal man tænke selv. Her er ingen som tager beslutninger for dig. Og ud over diverse fora er du overladt til dig selv.

Det er muligt, at du er sur over, at tingene ikke virker som på Windows. Det gør de, med den ene afgørende forskel, at her skal du tænke, og udføre velovervejede beslutninger for at installere softwaren. Du kan ikke nøjes med at klikke hovedløst på .exe-filer og håbe det bedste.

Ingen i Linux-land vil græde over en bruger, der giver op og gen-installerer sin Windows. Måske er den bruger bare ikke moden til Linux. Måske bliver den bruger aldrig klar til Linux. En sandhed du ikke kan klantre Linux.

At sætte sig ned og pive over at hardware bliver hurtigere og større giver jo, heldigvis, en selv det valg, at man kan lade være med at kaste penge efter produkterne. Computerfeltet er i stadig udvikling, og vil vedblive at være det. Det ligger i menneskets natur at udforske, at nå nye, og bedre mål. Vil du ikke være med? Så lad dem, der vil om det.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: alt video crasher siden opdatering 6 juni

Indlægaf AJenbo » 9. jun 2014, 21:32

@Jimmyfj: Jeg tror ikke Jakob77 så meget savner Windows som at han heller ville undgå at skulle opgradere fra 10.04, det var jo i øvrigt også en LTS så den del har han gjort rigtig. Opgraderingen skulle så bare være sket for lidt over et år siden, hvilket gør det lidt mere omstændigt nu.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: alt video crasher siden opdatering 6 juni

Indlægaf Jakob77 » 9. jun 2014, 21:50

Jimmyfj skrev:Linux er andet, og mere, end blot et OS. Det er en vej til lærdom og forståelse. Forståelse for IT i den lomme der hedder digital on-line-kommunikation/data-behandling. En lomme samfundet omkring os bliver mere og mere afhængig af.


Tager jeg da så meget fejl, når jeg tror, at Ubuntu er et forsøg på at etablere en linux distribution, som er nem og billig at bruge for alle og netop ikke så meget for nørder, der elsker tekniske forhindringsbaner, hvor de kan stå og se på, hvordan hinanden snubler og falder i vandet osv..?

Tilbage til "Grafik og lyd"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster