Skanning med Canon MP190 Emnet er løst

Scannere, kameraer, printere, mus, tegneplader osv.
Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Skanning med Canon MP190

Indlægaf Jacob Bahn » 11. nov 2009, 10:54

Jeg har købt og installeret Canons MP190. Driverfilerne ligger på Canon-europes hjemmeside som tar.gz filer. Efter installation fungerer printerdelen perfekt, men jeg har lidt problemer med skannerdelen:

1) Når man aktiver 'scan'-knappen på maskinen, sker der ingenting: Knappen skulle aktivere et program, der hedder MP Navigator EX, men det sker ikke.

2) Jeg kan ikke på computeren finde den fil, der aktiverer skanning/skannerprogrammet (Det skal siges, er jeg er temmelig ny mht. Linux).

Er der nogen, der har en idé om, hvordan jeg kan løse disse problemer?

Venlig hilsen

Jacob Bahn
Mvh Jacob

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Skanning med Canon MP190

Indlægaf Stra » 11. nov 2009, 12:48

Jacob Bahn skrev:Jeg har købt og installeret Canons MP190. Driverfilerne ligger på Canon-europes hjemmeside som tar.gz filer. Efter installation fungerer printerdelen perfekt, men jeg har lidt problemer med skannerdelen:

1) Når man aktiver 'scan'-knappen på maskinen, sker der ingenting: Knappen skulle aktivere et program, der hedder MP Navigator EX, men det sker ikke.

2) Jeg kan ikke på computeren finde den fil, der aktiverer skanning/skannerprogrammet (Det skal siges, er jeg er temmelig ny mht. Linux).

Er der nogen, der har en idé om, hvordan jeg kan løse disse problemer?

Venlig hilsen

Jacob Bahn
Hvad sker hvis du går ind i programmer/graf.ik/xsane

Post evt fejl meddelelse her.

stra

NB
Der var skanner printer med i pakken du downloadede?
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: Skanning med Canon MP190

Indlægaf Jacob Bahn » 11. nov 2009, 14:29

Hej Stra.

Tak for buddet. Den melder desværre 'ingen enheder til rådighed'...

Den driverpakke, jeg downloadede, er en samlet pakke med skanner og printer drivere. Den pakker ud til en fælles (Canon commom) og en specifik (Canon MP190) driver for hver enhed, så man skal i alt installere fire pakker. Under installationen af den første - den fælles printer driver - gik et eller andet galt under udpakning og installation, men jeg fik en meddelelse om, at jeg skulle taste 'sudo apt-get install -f' i enb terminal, og det løste problemet. Og der er som sagt heller ikke problemer med at printe.

Giver det nogen mening?

Hilsen Jacob
Mvh Jacob

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Skanning med Canon MP190

Indlægaf Stra » 11. nov 2009, 14:55

Jacob Bahn skrev:Hej Stra.

Tak for buddet. Den melder desværre 'ingen enheder til rådighed'...

Den driverpakke, jeg downloadede, er en samlet pakke med skanner og printer drivere. Den pakker ud til en fælles (Canon commom) og en specifik (Canon MP190) driver for hver enhed, så man skal i alt installere fire pakker. Under installationen af den første - den fælles printer driver - gik et eller andet galt under udpakning og installation, men jeg fik en meddelelse om, at jeg skulle taste 'sudo apt-get install -f' i enb terminal, og det løste problemet. Og der er som sagt heller ikke problemer med at printe.

Giver det nogen mening?

Hilsen Jacob
Prøv at se efter i denne fil om din cannon er tilføjet

Kode: Vælg alt

sudo gedit /lib/udev/rules.d/40-libsane.rules


Jeg kan desværre ikke hjælpe dig mere lige nu, men først i aften.

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Skanning med Canon MP190

Indlægaf Stra » 11. nov 2009, 20:27

Her er tip til hvilken driver du kan anvende både til printing og scanning. vælg .deb filen.

http://www.openprinting.org/show_printe ... ixma_MP190

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: Skanning med Canon MP190

Indlægaf Jacob Bahn » 18. nov 2009, 08:52

Hej Stra.

Tak for dine indlæg. Når jeg ikke har svaret, er det ikke af utaknemmelighed, jeg har bare et noget ustabilt net, så jeg har ikke haft mulighed for at prøve de ting af, du har nævnt, mens jeg sad ved min computer. Når jeg får lejlighed, går jeg videre med det.

Hlsen Jacob
Mvh Jacob

Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: Skanning med Canon MP190  Emnet er løst

Indlægaf Jacob Bahn » 2. mar 2011, 08:41

Vil bare lige sige, at mit problem blev løst med Xsane.

Tak for hjælpen
Mvh Jacob

Tilbage til "Ekstern hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster