webcam installation Emnet er løst

Scannere, kameraer, printere, mus, tegneplader osv.
TOcvfan
Indlæg: 68
Tilmeldt: 17. feb 2011, 16:59
Geografisk sted: Renge på stevns

webcam installation

Indlægaf TOcvfan » 17. feb 2011, 17:10

Jeg har lige fået fat i et creative live cam, der stod på det at det virker i linux men jeg kan ikke få det til at virke jeg vil ha det til at virke over messenger, er der evt et af progammerne der er bedre til webcam end de andre?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: webcam installation

Indlægaf AJenbo » 17. feb 2011, 18:12

Hej og velkommen til forummet

Hvilket program bruger du til messenger?

Installer cheese for at teste om dit webcam virker. Gør det ikke så giv os resultatet af at køre denne kommando i programmer-tilbehør-terminal.

TOcvfan
Indlæg: 68
Tilmeldt: 17. feb 2011, 16:59
Geografisk sted: Renge på stevns

Re: webcam installation

Indlægaf TOcvfan » 17. feb 2011, 19:06

tak
okay mit webcam virker
jeg bruger Emesene, men jeg vil godt afvige fra dette hvis der er et andet der er bedre til webcam

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: webcam installation

Indlægaf zob » 17. feb 2011, 20:18

Jeg tror ikke du skal forstå problemet med dit webcam som relateret til et bestemt program. Så vidt jeg er orienteret er problemet MSN-protokollen. Det vil sige at du uanset program eller webcam, for den sags skyld, ikke vil kunne bruge din webcam til at kontakte dine venner der udelukkende bruger MSN-protokollen til at chatte - så længe du bruger linux (det kan selvfølgelig ændre sig i fremtiden). Måske kunne du få dem til at bruge noget anden. Google.talk, jabber, eller noget...

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: webcam installation

Indlægaf AJenbo » 17. feb 2011, 20:21

Jeg er rimelig sikker på Empathy som jeg selv bruger ikke kan benytte webcam så jeg har ikke et bedere forslag.

Ok jeg kender ikke programmet men jeg kan se at man skal have python-libmimic installeret for at bruge video i det, og når jeg installere det kan jeg se at man kan teste webcam under indstillinger-indstillinger-webcam. Jeg har ikke prøvet at lave et opkald til nogen fra Emesene men det ser ud til at mit kamera virker (det gør det også i Cheese.

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: webcam installation

Indlægaf zob » 17. feb 2011, 20:26

Jeg er ret sikker (læs: jeg ved) på at Empathy, som jeg også bruger, fungerer fint med webcam så længe jeg bruger en protokol der understøtter det. Google talk eller jabber er eksempler men der er sikkert også andre.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: webcam installation  Emnet er løst

Indlægaf AJenbo » 17. feb 2011, 20:40

Ok jeg har lige forsøgt mig med at lave en chat med en ven, i Emesene, det virkede ikke men det kan skyldes at han ikke har et webcam :/
Men ja et af de store problemer med MSN er at Microsoft ikke laver klienter til Linux og ikke dokumentere deres protokol til video chat. Emesene har sansynligvis virket, men så har Microsoft ændret måden protokol virker på så de ikke længere fungere med Emesene.

TOcvfan
Indlæg: 68
Tilmeldt: 17. feb 2011, 16:59
Geografisk sted: Renge på stevns

Re: webcam installation

Indlægaf TOcvfan » 17. feb 2011, 20:47

okay jeg kan se ud fra jeres svar at jeg er nød til at droppe msn helt og gå over til noget andet.. :|

jeg siger tak for jeres svar..

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: webcam installation

Indlægaf AJenbo » 17. feb 2011, 20:59

Jeg har læst lidt op på det og tested lidt forskælige programmer, det viser sig det virker med aMSN.

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: webcam installation

Indlægaf zob » 17. feb 2011, 21:02

Sådan som det ser ud nu er det, så vidt jeg ved, dine eneste muligheder:

At bruge emesene, eller en anden klient der bruger MSN-protokol (det kan du såmænd også med empathy), men undvære webcam.

At køre windows i en virtualbox eller starte windows op når du vil bruge webcam over MSN-protokollen.

Eller (og det er selvfølgelig min farvede anbefaling) af forsøge at få dine venner til at chatte på nogle protokoller der gør det muligt for andre at udvikle f.eks. brug af webcam. Jeg anbefaler uden at tøve XMPP-protokollen, som f.eks. Jabber og google talk bruger. Igen dette handler IKKE om klienten. Du kan bruge mange protokoller i den samme klient, men kun nogle af dem vil virke med webcam. Webcam er understøttet i empathy (som du allerede har hvis du har ubuntu) og pidgin - det er et populære eksempler. Men det betyder altså ikke at disse klienter kan benytte webcam på lukkede protokoller. Jeg håber det giver mening.

Her er en sammenligning over forskellige protokoller.
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_instant_messaging_protocols

Jeg bruger selv empathy til chat på facebook, over jabber og google talk. Men empathy kan altså også chatte over andre protokoller: Yahoo, ICQ, MSN, MySpace, Zephyr og IRC, for at nævne nogle.

Hvis aMSN kan køre webcam over MSN er det en glædelig nyhed (for mig, derfor kan det godt have forholdt sig sådan længe). Jeg håber ikke at min udredelse af forskelle og sammenhænge mellem klienter og protokoller er helt spildt alligevel. Og det vil i hvert fald ikke ændre på min meget lidt overraskende og lettere tåbeligt belærende anbefaling om at forsøge at lokke vennerne med til noget andet og bedre...

Tilbage til "Ekstern hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster