1 monitor 2 computere? Ikke ubuntu-relateret. Emnet er løst

Scannere, kameraer, printere, mus, tegneplader osv.
zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

1 monitor 2 computere? Ikke ubuntu-relateret.

Indlægaf zob » 21. jan 2011, 00:39

Jeg har (blandt andet) 1 monitor og 2 computere. Monitoren har både DVI og VGA input. Den ene computer har VGA og den anden både VGA og DVI.
Er der nogen der ved hvad der sker hvis man forbinder monitoren til begge computere med hvert sit kabel? Det ser ud til at monitoren (Samsung Syncmaster 2443BW) har en source-vælger knap og noget kunne tyde på at der kan være to signaler ind på samme tid og man med source-vælger kan vælge hvilken man gerne vil se. Jeg synes ikke rigtig jeg kan se noget i manualen, men jeg stødte på en kommentar på nettet med en fyr der havde en dell monitor som havde det koblet op på denne måde.

Det jeg vil høre er bare. Tror I det eksplumderer hvis jeg sætter det sådan op? Eller er det en helt standard kobling og bare mig der aldrig har tænkt over det før?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: 1 monitor 2 computere? Ikke ubuntu-relateret.  Emnet er løst

Indlægaf AJenbo » 21. jan 2011, 00:51

Det er meget normalt når de har 2 indgange, jeg sider selv med en her, der er det dog en temmelig omstændig OSD menu man skal igennem, jeg har nu også prøvet 1 skærme hvor der var en knap til det.

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: 1 monitor 2 computere? Ikke ubuntu-relateret.

Indlægaf zob » 21. jan 2011, 00:53

Tak AJenbo. Tænkte nok du ville være på pletten.
Godt nyt. Jeg har nemlig erhvervet mig en dock til min thinkpad og det er lækkert at den kan dele skærm med min stationære uden at jeg skal til at skifte kabler. Fedt.

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: 1 monitor 2 computere? Ikke ubuntu-relateret.

Indlægaf zob » 21. jan 2011, 00:55

Og fedt med "Accepteret svar"-knappen. Det er et kæmpe stykke arbejde du/I har lagt for dagen. Jeg sætter stor pris på det.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: 1 monitor 2 computere? Ikke ubuntu-relateret.

Indlægaf AJenbo » 21. jan 2011, 01:17

Tak for ros :)

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: 1 monitor 2 computere? Ikke ubuntu-relateret.

Indlægaf lath » 22. jan 2011, 19:23

zob skrev:Tak AJenbo. Tænkte nok du ville være på pletten.
Godt nyt. Jeg har nemlig erhvervet mig en dock til min thinkpad og det er lækkert at den kan dele skærm med min stationære uden at jeg skal til at skifte kabler. Fedt.


zob, hvis det bliver for bølvet, så kan det være rart at vide at der findes noget der hedder en KVM switch - som er et stykke hardware der kan skifte:

1 tastatur,
1 skærm, og
1 mus

imellem et antal computere.

Jeg har en der kan skifte imellem 2 computere ved at trykke på en knap på KWM switchen - den kostede ca 130 kr (på tilbud) incl moms.

Ulempe er at du skal starte computerne sådan at KVM switchen lader videosignaler fra grafikkortet passere til skærmen (computeren henter DDC data), ellers vil X serveren bruge noget der liger et VGA billede i en farveopløsning, for at være sikker på at skærmen kan vise billedet. Hvis det sker kan kun en genstart af computeren eller en genstart af X serveren hjælpe på det.

Dyrere KVM switch kan konfigureres via et DCC video signal den kan sende til skærmen (og det er uden at bruge en computer)

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: 1 monitor 2 computere? Ikke ubuntu-relateret.

Indlægaf zob » 22. jan 2011, 23:32

Ja tak. Jo, jeg kender den godt. KVM er den der somme tider har været skurken hvis der har været et eller andet uløseligt grafikkortproblem herinden og OP lige havde glemt at nævne at han havde sådan en filur.
Men jeg er sikker på at de også gør en masse godt.

Hvorom alting er, så kører det rigtig fint nu men to computere sluttet til samme skærm via henholdsvis DVI og VGA (eller i hvert fald muligheden for det). Men tak.

Tilbage til "Ekstern hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster