Soundblaster WoW Wireless Headset uden lyd Emnet er løst

Scannere, kameraer, printere, mus, tegneplader osv.
andsen
Indlæg: 283
Tilmeldt: 4. apr 2008, 22:24
Geografisk sted: Aalborg, Nordjylland

Soundblaster WoW Wireless Headset uden lyd

Indlægaf andsen » 12. jan 2011, 12:07

Hej alle!

Jeg har været så heldig at vinde nævnte headset i en julekonkurrence. Problemet er, at det ikke rigtigt vil med ubuntu. Naturligvis virker det fint med windows både med og uden medfølgende software, der forbedrer lyden markant. Man forbinder headsettet vha. en usb-pen med en "connect"-knap.
Det virker for mig som om det er et plug-and-play headset, så det burde bare være at vælge usb'en som output i ubuntus lydindstillinger... Se det første screenshot her:

http://dl.dropbox.com/u/217138/Markering_002.png

Hvis jeg markerer headsettet som set på første screenshot og vælger test højtaler, så lukker lydindstillingsvinduet helt ned. Det ser alligevel lovende ud at headsettet er registreret i lydindstillingerne og alsamixer, men jeg kan ikke vælge det som output:

http://dl.dropbox.com/u/217138/Markering_004.png

I alsamixer kan jeg tilgå mikseren for headsettet og det ser således ud:

http://dl.dropbox.com/u/217138/Markering_003.png

Det er altså registreret som usb-llyd. Hvis det kan bruges, så er output af lsusb her:

Kode: Vælg alt

anders@Anders-Ubuntu:~$ lsusb
Bus 002 Device 009: ID 041e:30d9 Creative Technology, Ltd
Bus 002 Device 008: ID 046d:c051 Logitech, Inc. G3 (MX518) Optical Mouse
Bus 002 Device 006: ID 413c:8156 Dell Computer Corp. Wireless 370 Bluetooth Mini-card
Bus 002 Device 005: ID 413c:8158 Dell Computer Corp. Integrated Touchpad / Trackstick
Bus 002 Device 004: ID 413c:8157 Dell Computer Corp. Integrated Keyboard
Bus 002 Device 003: ID 0a5c:4500 Broadcom Corp. BCM2046B1 USB 2.0 Hub (part of BCM2046 Bluetooth)
Bus 002 Device 002: ID 8087:0020 Intel Corp. Integrated Rate Matching Hub
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 001 Device 003: ID 0c45:640e Microdia
Bus 001 Device 002: ID 8087:0020 Intel Corp. Integrated Rate Matching Hub
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub


Jeg har googlet forgæves indtil videre, men fortsætter natuligvis. Har langt fra givet op :-)

Hvis nogen har et bud, så kom endelig med det!

pft, Anders
Senest rettet af andsen 16. jan 2011, 20:57, rettet i alt 1 gang.
Dell Studio XPS 16 Ubuntu 11.10 64-bit - Windows 7 64-bit
Intel Core i7 720 1.6 ghz - 4 GB DDR3 1333 Mhz Ram - Mobility Radeon HD 4670 - 500 GB Seagate Momentus XT Hybrid HDD

"He was a dreamer, a thinker, a speculative philosopher... or, as his wife would have it, an idiot." - Douglas Adams

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Soundblaster WoW Wireless Headset uden lyd

Indlægaf lath » 12. jan 2011, 16:37

lsusb resultatet er ikke anvendeligt til noget som helst her, hvis dit headset bruger Bluetooth.

om Bluetooth og lyd:
https://help.ubuntu.com/community/BluetoothHeadset - headset guide
https://help.ubuntu.com/community/BluetoothAudio beskriver hvordan du kan skifte til god kvalitetslyd

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Soundblaster WoW Wireless Headset uden lyd

Indlægaf AJenbo » 12. jan 2011, 17:21

Tillykke med præmien, hvad var det for en konkurance?

Det her er headsettets sender
andsen skrev:Bus 002 Device 009: ID 041e:30d9 Creative Technology, Ltd


Så videt jeg kan seer der tale om et USB lydkort med en RF sender, altså ikke USB.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Soundblaster WoW Wireless Headset uden lyd

Indlægaf lath » 12. jan 2011, 18:06

AJenbo skrev:Tillykke med præmien, hvad var det for en konkurance?

Det her er headsettets sender
andsen skrev:Bus 002 Device 009: ID 041e:30d9 Creative Technology, Ltd


Så videt jeg kan seer der tale om et USB lydkort med en RF sender, altså ikke USB.


Jeg går ud fra du mener "altså ikke Bluetooth".

Skal han så bare ikke ind i lyd indstillinger og vælge den som output?

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Soundblaster WoW Wireless Headset uden lyd

Indlægaf AJenbo » 12. jan 2011, 18:56

Jo, men det er så der den crasher for ham.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Soundblaster WoW Wireless Headset uden lyd

Indlægaf lath » 12. jan 2011, 19:50

AJenbo skrev:Jo, men det er så der den crasher for ham.

Det kunne være interessant at køre programmet sammen med strace og evt også i en debugger, f.eks. DDD.
Evt. også Valgrind.

Der kunne selvfølgelig være mulighed for fejl i programmet, men hvis et program leverer nogle data til en device driver, og den device driver kommer ud i en segmentation fault, så går det ud over programmet, som lukkes ned af kernen - og det selv om der ikke er fejl i programmet.

Prøv at starte programmet (System > indstillinger > Lyd) fra terminalen:
start det således her:

Kode: Vælg alt

gnome-volume-control &> $HOME/lyd_indstillinger_log.txt

Luk ikke termininalen imens gnome-volume-control kører.
Der skives ikke noget til terminalen, men der skrives almindelige beskeder og fejl-beskeder til tekstfilen lyd_indstillinger_log.txt,som ligger i din hjemmemappe ($HOME).

Indholdet af den fil vil jeg godt lige se. Hvis der ikke står noget i filen så bare fortæl det i stedet for.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

andsen
Indlæg: 283
Tilmeldt: 4. apr 2008, 22:24
Geografisk sted: Aalborg, Nordjylland

Re: Soundblaster WoW Wireless Headset uden lyd  Emnet er løst

Indlægaf andsen » 13. jan 2011, 00:25

Det er er som AJenbo rigtig nok konstaterer ikke bluetooth, men noget RF something.. :)

Her er først output fra terminal, eftersom den viste en fejl:

Kode: Vælg alt

anders@Anders-Ubuntu:~$ gnome-volume-control &> $HOME/lyd_instillinger_log.txt
Afbrudt (SIGABRT)
anders@Anders-Ubuntu:~$


Og her fra log-filen:

Kode: Vælg alt

**
ERROR:gvc-speaker-test.c:390:get_channel_map_for_card: assertion failed: (stream)


Det lukkede som ventet, da jeg markerede headsettet og trykkede "Test højtaler", deraf "gvc-speaker-test".
Håber det kan bruges. Ellers må vi prøve med DDD eller Valgrind - men der skal jeg nok have lidt hjælp :)


:) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)


EDIT: Har fundet en delvis løsning. Googlede fejlteksten fra logfilen og fik denne bug frem fra launchpad: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/gnome-media/+bug/652444

I en kommentar kommer en venlig sjæl med et fix, der faktisk er ret simpelt. "killall pulseaudio" imens headsettet er tilsluttet. Så dukker headsettet op under output og jeg kan vælge dem. Pulseaudio starter heldigvis af sig selv igen, så ingen skade sket. Om end det er lidt kringlet at skulle gøre hver gang.
Dell Studio XPS 16 Ubuntu 11.10 64-bit - Windows 7 64-bit
Intel Core i7 720 1.6 ghz - 4 GB DDR3 1333 Mhz Ram - Mobility Radeon HD 4670 - 500 GB Seagate Momentus XT Hybrid HDD

"He was a dreamer, a thinker, a speculative philosopher... or, as his wife would have it, an idiot." - Douglas Adams

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Soundblaster WoW Wireless Headset uden lyd

Indlægaf lath » 13. jan 2011, 00:44

Det ser ud til at du fandt en work-around - godt at det virker på den måde. :)

Du kan evt skrive at du har samme fejl i en ny bugrapport.

Hvis du gør som der står sidst i den bug tråd du linker til på launchpad.net, vil de tage sig af den. (han skriver at de har lukket den fejlrapport på grund af manglende information til noget automatisk værktøj).

Du kan selvfølgelig lade være, men så sker der først noget, når nogle andre rapporter ind til launchpad.net - og det ville være rart om den fejl er løst i Ubuntu Natty (den næste Ubuntu).

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Soundblaster WoW Wireless Headset uden lyd

Indlægaf AJenbo » 13. jan 2011, 01:02

For at fejlmelde:

Kode: Vælg alt

gksu gedit /etc/default/apport

ret enabled til =1, genstart computeren, få programmet til at crashe, nu skulle den gerne komme frem og tilbyde at oprette en rapport på launchpad. Når du har gjort det skal du sikre dig den ikke er sat til privat. Du må gerne give et link her inde så skal jeg lige gå den igennem for dig.

andsen
Indlæg: 283
Tilmeldt: 4. apr 2008, 22:24
Geografisk sted: Aalborg, Nordjylland

Re: Soundblaster WoW Wireless Headset uden lyd

Indlægaf andsen » 13. jan 2011, 12:23

AJenbo skrev:For at fejlmelde:

Kode: Vælg alt

gksu gedit /etc/default/apport

ret enabled til =1, genstart computeren, få programmet til at crashe, nu skulle den gerne komme frem og tilbyde at oprette en rapport på launchpad. Når du har gjort det skal du sikre dig den ikke er sat til privat. Du må gerne give et link her inde så skal jeg lige gå den igennem for dig.



Har netop gjort ovenstående, men nu fungerer skidtet uden at dræbe pulseaudio... Headsettet dukker op under både input og output og crasher ikke når jeg prøver at teste højtalere. Situationen er lidt anderledes nu, hvilket kan ses på de muligheder jeg får frem under hardware før og efter "killall pulseaudio" (kan ikke få taget screenshots af menuen, så jeg skriver det i stedet.

Før:
- Off
- Analog Mono Input
- Analog Stereo Input
- Analog Stereo Input + Analog Mono Input

Efter
- Off
- Analog Mono Input
- Digital Stereo Duplex (IEC958)
- Digital Stereo (IEC958) Output + Analog Mono Input
- Analog Stereo Input
- Analog Stereo Input + Analog Mono Input

Der dukker altså to muligheder mere op, begge med (IEC958), som ifølge http://alsa.opensrc.org/DigitalOut blot står for en lydstandard der tit dukker op i ALSA mht. digitalt output.
Så det tyder på noget er rettet, men vil lige prøve en clean install på min "lege-laptop" og fremprovokere crashet der.
Dell Studio XPS 16 Ubuntu 11.10 64-bit - Windows 7 64-bit
Intel Core i7 720 1.6 ghz - 4 GB DDR3 1333 Mhz Ram - Mobility Radeon HD 4670 - 500 GB Seagate Momentus XT Hybrid HDD

"He was a dreamer, a thinker, a speculative philosopher... or, as his wife would have it, an idiot." - Douglas Adams

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Soundblaster WoW Wireless Headset uden lyd

Indlægaf AJenbo » 13. jan 2011, 12:29

Er det de valg du har når du har valgt dit interne lydkort eller hadesetets lydkort? For mig ser det ud som om det er for lydkortet.

Hvis du skal have taget et billed af en menu kan du gøre det på følgende måde.
Programemr->tilbehør->gem særmbilled, sæt en vendte tid på hvornår billedet bliver taget, tryk Gem skærmbillede og åben menuen i du vil have billed af, inden tiden udløber.

andsen
Indlæg: 283
Tilmeldt: 4. apr 2008, 22:24
Geografisk sted: Aalborg, Nordjylland

Re: Soundblaster WoW Wireless Headset uden lyd

Indlægaf andsen » 13. jan 2011, 12:47

Den er god nok, det er headsettets lydkort den registrerer:

http://dl.dropbox.com/u/217138/Sk%C3%A6rmbillede-Lydindstillinger.png

Kan som bekendt ikke få den til at crashe mere. Jeg prøver lige på den anden bærbar og vender tilbage med resultaterne defra :)

Fik forresten aldrig svaret dig på hvor jeg vandt det :) Det var i komplett.dk's julekalender. Hos dem koster headsettet 1300,-, så selvom jeg ikke spiller det, så gør det ikke noget der står WoW på det - lyden er nemlig genial og så er det trådløst :D
Dell Studio XPS 16 Ubuntu 11.10 64-bit - Windows 7 64-bit
Intel Core i7 720 1.6 ghz - 4 GB DDR3 1333 Mhz Ram - Mobility Radeon HD 4670 - 500 GB Seagate Momentus XT Hybrid HDD

"He was a dreamer, a thinker, a speculative philosopher... or, as his wife would have it, an idiot." - Douglas Adams

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Soundblaster WoW Wireless Headset uden lyd

Indlægaf AJenbo » 13. jan 2011, 13:07

Jeg er da også kun misundelig :)
Lidt underligt med de mange input/ouput muligheder, man skulle tro det bare hade digitalt når det hele er fast indbygget.

andsen
Indlæg: 283
Tilmeldt: 4. apr 2008, 22:24
Geografisk sted: Aalborg, Nordjylland

Re: Soundblaster WoW Wireless Headset uden lyd

Indlægaf andsen » 13. jan 2011, 15:20

Hehe :)

Nu har jeg forsøgt den i min Fujitsu lege-laptop på en clean install og det hjalp bestemt ikke. Den virker jo med det samme! :shock:

Jeg har ikke flere maskiner at teste på.. Havde lige håbet på jeg kunne bidrage med en bug rapport, men nej.. Nu er jeg ret blank, for ved ikke hvordan jeg skal fremprovokere fejlen igen. Men tak for kampen ellers, lath og AJenbo :)
Dell Studio XPS 16 Ubuntu 11.10 64-bit - Windows 7 64-bit
Intel Core i7 720 1.6 ghz - 4 GB DDR3 1333 Mhz Ram - Mobility Radeon HD 4670 - 500 GB Seagate Momentus XT Hybrid HDD

"He was a dreamer, a thinker, a speculative philosopher... or, as his wife would have it, an idiot." - Douglas Adams

Tilbage til "Ekstern hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster