genkender ikke viewsonic skærm - en gang til Emnet er løst

Scannere, kameraer, printere, mus, tegneplader osv.
boa
Indlæg: 74
Tilmeldt: 29. nov 2009, 21:52
IRC nickname: boa
Geografisk sted: Odder i Østjylland

genkender ikke viewsonic skærm - en gang til  Emnet er løst

Indlægaf boa » 29. maj 2010, 19:17

I begyndelsen af januar ("https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=3&t=9334) fik jeg en masse god hjælp for at få 8.04 til at anerkende min viewsonic skærm, sådan at jeg kunne få den rigtige opløsning.
Nu har jeg vovet at installere 10.04 og så er problemet der igen. :(
Med hjælp fra A.I. fik jeg indsat de rigtige værdier i xorg.conf, men hvordan gør jeg nu i 10.04 hvor xorg er blevet til noget helt andet ??

Med bedste hilsner
fra
BoA
Senest rettet af boa 1. jun 2010, 12:19, rettet i alt 1 gang.

swotie
Indlæg: 542
Tilmeldt: 10. jan 2009, 08:31
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: genkender ikke viewsonic skærm - en gang til

Indlægaf swotie » 29. maj 2010, 19:22

har du prøvet at se system > administration > hardwaredriver ... det kan være din grafikkort driver
/Henrik

Ubuntu 20.04 64 bit

Lenovo ideacenter 310S, Pentium J4205 Quad, 8 GB Ram,canonscan lide 120 scanner

boa
Indlæg: 74
Tilmeldt: 29. nov 2009, 21:52
IRC nickname: boa
Geografisk sted: Odder i Østjylland

Re: genkender ikke viewsonic skærm - en gang til

Indlægaf boa » 29. maj 2010, 19:58

swotie skrev:har du prøvet at se system > administration > hardwaredriver ... det kan være din grafikkort driver


Tak for forslaget, men problemet skyldes ikke hardwaredriveren, men derimod at viewsonic skærmen af en eller anden grund ikke bliver genkendt af ubuntu. Det er nøjagtigt samme problem som jeg havde i januar, men jeg kan ikke finde ud af at få indsat skærmens konfigurationsdata manuelt i 10.04 fordi xorg funktionen er lavet om i forhold til 8.04 og jeg ikke har ret meget erfaring med ubuntu.

Med bedste hilsner
fra
BoA

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: genkender ikke viewsonic skærm - en gang til

Indlægaf zob » 30. maj 2010, 01:58

Kode: Vælg alt

gksudo nvidia-settings
Kan du prøve først.
Hvis du SKAL bruge den xorg.conf kan du prøve at sætte en kopi ind på samme sted (/etc/X11/xorg.conf) af den gamle hvis du har en backup. Eller du kan måske genskabe den ud fra den gamle tråd du henviser til. Det er trods alt bare en tekstfil, den kan bare kopieres ind.
Bemærk. Det kan betyde at du vil få sort skærm under boot og det bliver umuligt for dig at logge ind. I det tilfælde er det letteste at boote fra en LiveCD og fjerne /etc/X11/xorg.conf igen, så vil du være tilbage i den tilstand du har nu, givet at du nu ikke har en xorg.conf. Hvis du HAR en xorg.conf nu, bør du tage en backup ligesom I gør i starten af den tråd.

boa
Indlæg: 74
Tilmeldt: 29. nov 2009, 21:52
IRC nickname: boa
Geografisk sted: Odder i Østjylland

Re: genkender ikke viewsonic skærm - en gang til

Indlægaf boa » 30. maj 2010, 12:54

Nu har jeg lånt min kones fine nye Acer X223HQ skærm, som har kørt fint på hendes maskine siden jeg installerede 10.04 for få dage siden. Da jeg endnu ikke har noget af betydning liggende, prøver jeg nu at lave en frisk geninstallering af 10.04 sammen med Acer-skærmen på min maskine og så får vi se !
Vender tilbage til sagen.

BoA

boa
Indlæg: 74
Tilmeldt: 29. nov 2009, 21:52
IRC nickname: boa
Geografisk sted: Odder i Østjylland

Re: genkender ikke viewsonic skærm - en gang til

Indlægaf boa » 30. maj 2010, 22:26

]ÆV !
Det viste sig, at Acer skærmen heller ikke får rigtig opløsning. Så må det være driveropsætningen alligevel.
....
Efter at have brugt det meste af dagen på at kæmpe mig frem gennem tågerne, er det nu lykkedes på følgende vis:
"sudo gksudo gedit" skal forlange indtastning af password og giver så en tom editorside, hvor "åbn" giver mulighed for manuelt at søge efter /etc/x11/xorg.conf og åbne xorg.conf hvor jeg så har indsat de data for monitor, som blev brugt sidste gang:

ændre (vær opmærksom på der er forskel på store og små bogstaver):

Section "Monitor"
Identifier "Configured Monitor"
EndSection

til

Section "Monitor"
Identifier "Configured Monitor"
Option "DPMS"
HorizSync 31.5 - 37.9
VertRefresh 50 - 70
EndSection

også ændre:

Section "Screen"

Identifier "Default Screen"
Monitor "Configured Monitor"
Device "Configured Video Device"
EndSection

til

Section "Screen"
Identifier "Default Screen"
Monitor "Configured Monitor"
Device "Configured Video Device"
DefaultDepth 24
SubSection "Display"
Depth 24
Virtual 1280 1024
Modes "1280x1024" "1024x768" "800x600" "640x480"
EndSubSection
EndSection

Derefter "gem" samt "afslut" og tilbage til terminal, reboot med koldstart, og ind i nvidiaopsætning med "gksudo nvidia-settings", hvor det under "display configurations" og "advanced" nu er muligt at ændre til høj opløsning og til sidst gemme og lukke .

Pyh - Ha ! det var noget af en omgang. Hvorfor sku' det være så besværligt ?
Jeg har beskrevet det så udførligt her, dels i fald det kunne være til hjælp for andre, og dels for at jeg selv har et notat om det, hvis det skulle blive nødvendigt senere. :wink:

Med bedste hilsner
og tak for hjælp
fra
BoA
der (naivt ?) håber på nu at kunne bruge 10.04 iaaaang tid uden større ændringer :mrgreen:
Senest rettet af boa 20. jan 2011, 23:35, rettet i alt 1 gang.

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: genkender ikke viewsonic skærm - en gang til

Indlægaf zob » 30. maj 2010, 22:30

Nydeligt!
Hvis du markerer tråden som løst (redigér første post i tråden, emnelinjen, indsæt [LØST]) så bliver det rigtig tydeligt at der måske er et løsningsforslag for dem der måtte have viewsonic-problemer.

boa
Indlæg: 74
Tilmeldt: 29. nov 2009, 21:52
IRC nickname: boa
Geografisk sted: Odder i Østjylland

Re: genkender ikke viewsonic skærm - en gang til

Indlægaf boa » 30. maj 2010, 23:17

slettet af BoA :D

Tilbage til "Ekstern hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster