klonede skærme Emnet er løst

Forum for support til grafik og lydkort.
soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

klonede skærme

Indlægaf soundpartner » 3. dec 2010, 10:23

jeg har et faktisk større problem (som jeg heldigvis har spottet i god tid.)
jeg har en pacard bell netbook med et intel grafikkort. jeg står og skal bruge den i næste uge med en touchskærm.
selve touchskærmen har jeg til at fungere (delvist) det er i hvert fald ikke den der er mit problem. problemet er at for at den kører optimalt skal jeg køre med klonede skærme. før i tiden har jeg på min forhenværende maskine haft mulighed for at køre klonede skærme i en oplæsning på 1280x1024. den eksterne skærm har så vist hele billedet, og maskinens egen skærm har så kun vist en lille del af billedet (øverste venstre hjørne)

på denne maskine der kan jeg dog kun vælge den maksimale opløsning understøttet af begge skærme samtidigt hvilket resulterer i 800x600 og det er ikke brugbart.

jeg kører 10.10 på maskinen og lspci siger det er følgende grafikkort:
00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation N10 Family Integrated Graphics Controller
00:02.1 Display controller: Intel Corporation N10 Family Integrated Graphics Controller

jeg kan fint køre med 2 seperate skærme, og så have 1280x1024 på de eksterne og 1024x600 på maskinens egen skærm men det dutter ikke rigtig godt med touchskærm da dennes touchområde så sættes til hele skrivebordet og derfor ikke reagerer rigtigt.

den løsning jeg plejer at bruge er som sagt at køre klonede skærme (og have skrivebord uden for det synlige område på den lille skærm) men hvis der er en med erfaring i touchskærme så kunne en anden løsning jo være ikke at køre klonede skærme men at få touchskærmen kalibreret så touch holder sig inden for dens egen skærm. jeg har dog efter en del bøvl endnu ikke fået dette til at virke
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: klonede skærme

Indlægaf AJenbo » 3. dec 2010, 11:47

Jeg ville bare deaktivere den indbygget skærm, det gør jeg på mit arbejde.
Kan du huske hvilket kort der Var i din forøge maskine.

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: klonede skærme

Indlægaf soundpartner » 3. dec 2010, 11:50

AJenbo skrev:Jeg ville bare deaktivere den indbygget skærm, det gør jeg på mit arbejde.
Kan du huske hvilket kort der Var i din forøge maskine.

tjaaa det var en mulighed, men hvor gøres det? for det syntes jeg heller ikke jeg kan.

den forige maskine havde også noget intell så vidt jeg husker
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: klonede skærme

Indlægaf AJenbo » 3. dec 2010, 12:14

Slå mirror fra, marker den interne lime under navnet på skærmen skulle der Være en mulighed for at slå den fra.

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: klonede skærme

Indlægaf soundpartner » 3. dec 2010, 12:54

AJenbo skrev:Slå mirror fra, marker den interne lime under navnet på skærmen skulle der Være en mulighed for at slå den fra.

hmmm den kan stadig ikke finde ud af at boote med den eksterme skærm forbundet
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: klonede skærme

Indlægaf AJenbo » 3. dec 2010, 13:50

Tja det skal nok sættes op i bios hvis det skal virke helt fra boot.
Men er det ikke godt nok efter opstart?
Min gør det efter login.

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: klonede skærme

Indlægaf soundpartner » 4. dec 2010, 00:38

AJenbo skrev:Tja det skal nok sættes op i bios hvis det skal virke helt fra boot.
Men er det ikke godt nok efter opstart?
Min gør det efter login.

jeg kan ikke gøre det i bios. bios er meget skrabet.

problemet er at gør jeg det og genstarter maskinen eller lignende kan maskinen ikke boote før jeg har brugt små 10 min på diverse ting og sager i grafisk sikker tilstand
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: klonede skærme

Indlægaf lath » 4. dec 2010, 00:59

soundpartner skrev:
AJenbo skrev:Tja det skal nok sættes op i bios hvis det skal virke helt fra boot.
Men er det ikke godt nok efter opstart?
Min gør det efter login.

jeg kan ikke gøre det i bios. bios er meget skrabet.

problemet er at gør jeg det og genstarter maskinen eller lignende kan maskinen ikke boote før jeg har brugt små 10 min på diverse ting og sager i grafisk sikker tilstand


Hej sound

Du skal ned og pille i xorg.conf.

den guide her: https://help.ubuntu.com/community/XineramaHowTo ser god ud

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: klonede skærme

Indlægaf AJenbo » 4. dec 2010, 04:13

soundpartner skrev:problemet er at gør jeg det og genstarter maskinen eller lignende kan maskinen ikke boote før jeg har brugt små 10 min på diverse ting og sager i grafisk sikker tilstand


Jeg er ikke helt med her, vil maskinen normalt heller ikke start op hvis den bruger den indbygged skærm :? Eller sker det når du ikke brugere den indbygget skærm og har den tilsluttet? Og er det så ikke noget problem hvis du bruger mirror?

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: klonede skærme

Indlægaf lath » 4. dec 2010, 17:49

AJenbo skrev:
soundpartner skrev:problemet er at gør jeg det og genstarter maskinen eller lignende kan maskinen ikke boote før jeg har brugt små 10 min på diverse ting og sager i grafisk sikker tilstand


Jeg er ikke helt med her, vil maskinen normalt heller ikke start op hvis den bruger den indbygged skærm :? Eller sker det når du ikke brugere den indbygget skærm og har den tilsluttet? Og er det så ikke noget problem hvis du bruger mirror?


Jeg opfatter det sådan at X serveren ikke er med på at den skal sende skærmsignalet til et andet sted.

Lidt mere detaljeret:
Er det korrekt at der sker det her Soundpartner?:
1)
Boot med indbygget skærm - alt virker fint
2)
Boot med ekstern skærm - Ubuntu booter fint, men kommer kun til en sort skærm (skift til terminal login-skærm med CTRL+ALT+F1) eller der dukker en tekst-login skærm op.

Hvis både 1 og 2 er korrekt skal ned og pille i xorg.conf.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Randr

Indlægaf lath » 5. dec 2010, 01:04

Det lader til at Xinemera er planlagt til at udgå. Det skete i 2008.Erstatningen hedder RandR.

Fra http://en.wikipedia.org/wiki/Xinerama#Deprecation_of_XINERAMA:
As of 2008[update], Xinerama is planned to be deprecated in the future by X.org in favor of RandR. [1] X.Org had convened a standards committee to document the protocol and API as formal standards, but that effort has now ended. [2] Development of the Xinerama code is now hosted on freedesktop.org and managed by X.Org.

The RandR infrastructure still relies on the Xinerama extension to provide output position information over the framebuffer. Xinerama supports the combining of any X displays across multiple ASICs, however RandR only supports a single GPU.


Så hvis man bruger grandr/xrandr (grafisk), eller randr(konsol) så skulle man være kørende ret hurtigt med 2 skærme.

Til dem som bruger properitære drivere: randr og venner virker ikke med dem, så man skal bruge indstillingsprogrammet fra producenten af driveren.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: klonede skærme

Indlægaf soundpartner » 5. dec 2010, 01:38

lath skrev:
AJenbo skrev:
soundpartner skrev:problemet er at gør jeg det og genstarter maskinen eller lignende kan maskinen ikke boote før jeg har brugt små 10 min på diverse ting og sager i grafisk sikker tilstand


Jeg er ikke helt med her, vil maskinen normalt heller ikke start op hvis den bruger den indbygged skærm :? Eller sker det når du ikke brugere den indbygget skærm og har den tilsluttet? Og er det så ikke noget problem hvis du bruger mirror?


Jeg opfatter det sådan at X serveren ikke er med på at den skal sende skærmsignalet til et andet sted.

Lidt mere detaljeret:
Er det korrekt at der sker det her Soundpartner?:
1)
Boot med indbygget skærm - alt virker fint
2)
Boot med ekstern skærm - Ubuntu booter fint, men kommer kun til en sort skærm (skift til terminal login-skærm med CTRL+ALT+F1) eller der dukker en tekst-login skærm op.

Hvis både 1 og 2 er korrekt skal ned og pille i xorg.conf.

/Lars

ikke helt.
boot med ingen ekstern skærm forbundet og intern skærm til default= ingen problemer

boot med ekstern skærm forbundet = intern skærm kommer der lys i en 4-5 gange men der kommer intet billede. jeg kan ikke engang komme til en komandoprompt

boot med ekstern skærm konfigureret (ligegyldigt om den er forbundet eller ej) = samme som ovenfor
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: klonede skærme  Emnet er løst

Indlægaf AJenbo » 5. dec 2010, 02:03

Hmm surt, så er mit dovne forslag at boote uden skærm, tilslut den når den er startet op og aktiver den og deaktiver den internet.

Tilbage til "Grafik og lyd"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster