ASUS router problem Emnet er løst

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
bagger
Indlæg: 196
Tilmeldt: 1. maj 2009, 14:18

ASUS router problem

Indlægaf bagger » 23. dec 2023, 18:41

Jeg fik løst mit problem med min nys indkøbte ASUS Vivobook, efter jeg skiftede netværkskort.

Jeg har fået et nyt lettere irriterende problem. For 2-3 dage siden skulle jeg opdatere PC'en, og det tog utrolig lang tid at downloade. Jeg har 1000/500 fiber, så jeg troede først, at det var et langsomt spejl. Indtil jeg testede med speedtest.net. Up/download hed 35/35 Mbps. Øv.

Jeg har i min routeropsætning lave to SSID'er. En til 2,4 ghz og en til 5,0 ghz. Min PC havde valgt 2,4 og der kører det langsomt :( På 5,0 hedder up/download 400/400.

I første omgang mistænkte jeg netkortet, men jeg har testet med nogle af mine andre enheder. Og der er resultatet det samme.

Er der andre med samme problem?

Mvh Bjørn

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: ASUS router problem

Indlægaf Toddvarg » 24. dec 2023, 10:57

Jeg skal ikke gøre mig klog på routere, men jeg har haft min del af problemer med asus routere, specielt når man begynder at lege med softwaren :D . Hvilket type/model af router har du? Jeg ved ikke hvor meget du har pillet med routere, så måske starter jeg helt forkert sted..

1. Jeg regner med at du har prøvet at genstarte routeren
2. Check med Lan om du får det du betaler for i forhold til hastighed.
3. Check om det er en ny opdatering af software.
4. Prøv at tage den tilbage til fabriks-instillinger (jeg ved at det er kedelig, specielt efter at man har sat den op med det hele) og sæt den op på ny.
5. Evt prøve at installere anden software, hvis routeren er en ældre moden, uden garanti. https://www.asuswrt-merlin.net/ At pille ved software på router kan selvsagt gøre at du ender op med en mursten, så det skal man kun gøre hvis man kan li at lege. Lige nu har jeg en gt-ax6000. Jeg startet med at installere et andet version af softwaren, som ikke var så gaming baseret. Det jeg opnåede med det var en utrolig ustabil 2.4 GHz wi-fi, heldigvis løste det sig ved at geninstallere original software.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5520
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: ASUS router problem

Indlægaf Klaus Rasmussen » 24. dec 2023, 14:14

Hvad er de præcise navne på dit netkort og din router?

Du kan finde oplysninger om netkort med:

Kode: Vælg alt

lspci | grep Network

Nok så vigtigt: Hvilken version af Ubuntu kører du?
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

bagger
Indlæg: 196
Tilmeldt: 1. maj 2009, 14:18

Re: ASUS router problem

Indlægaf bagger » 26. dec 2023, 17:59

Klaus Rasmussen skrev:Hvad er de præcise navne på dit netkort og din router?

Du kan finde oplysninger om netkort med:

Kode: Vælg alt

lspci | grep Network

Nok så vigtigt: Hvilken version af Ubuntu kører du?


Hej Klaus.

Problemet er næppe pc-specifikt- Jeg oplever det, både på pc og når jeg bruger wi-fi på min telefon.

Routeren hedder RT-AX86S

Mvh Bjørn

bagger
Indlæg: 196
Tilmeldt: 1. maj 2009, 14:18

Re: ASUS router problem

Indlægaf bagger » 26. dec 2023, 18:08

Toddvarg skrev:Jeg skal ikke gøre mig klog på routere, men jeg har haft min del af problemer med asus routere, specielt når man begynder at lege med softwaren :D . Hvilket type/model af router har du? Jeg ved ikke hvor meget du har pillet med routere, så måske starter jeg helt forkert sted..

1. Jeg regner med at du har prøvet at genstarte routeren
2. Check med Lan om du får det du betaler for i forhold til hastighed.
3. Check om det er en ny opdatering af software.
4. Prøv at tage den tilbage til fabriks-instillinger (jeg ved at det er kedelig, specielt efter at man har sat den op med det hele) og sæt den op på ny.
5. Evt prøve at installere anden software, hvis routeren er en ældre moden, uden garanti. https://www.asuswrt-merlin.net/ At pille ved software på router kan selvsagt gøre at du ender op med en mursten, så det skal man kun gøre hvis man kan li at lege. Lige nu har jeg en gt-ax6000. Jeg startet med at installere et andet version af softwaren, som ikke var så gaming baseret. Det jeg opnåede med det var en utrolig ustabil 2.4 GHz wi-fi, heldigvis løste det sig ved at geninstallere original software.


Router ASUS RT-AX86S købt i sommer.

1. Routeren er sat til at genstarte hver nat
2. Der er en menupunkt, når jeg er logget på, hvor jeg kan teste hastighed. Den kører så hurtigt, som den skal :)
3. Mangler jeg. Jeg skal lige finde et tidspunkt, hvor fruen ikke er på 8)
4. Bliver efter 3 og når jeg har taget en back-up
5. Som sagt købt i sommer, for at løse et problem med en nys indkøbt ASUS RP-AX56 AX1800. Jeg kunne ikke få AI-Mesh til at køre :-/

Mvh Bjørn

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5520
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: ASUS router problem

Indlægaf Klaus Rasmussen » 26. dec 2023, 18:14

Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

bagger
Indlæg: 196
Tilmeldt: 1. maj 2009, 14:18

Re: ASUS router problem

Indlægaf bagger » 26. dec 2023, 18:38



Det bliver, når fruen er offline :)))))

Mvh Bjørn

bagger
Indlæg: 196
Tilmeldt: 1. maj 2009, 14:18

Re: ASUS router problem  Emnet er løst

Indlægaf bagger » 27. dec 2023, 11:51

Klaus Rasmussen skrev:Du kan prøve seneste firmware version fra 7-11-23:



Jeg kører med nyeste firmware :)

Jeg tror, at jeg vil undersøge, hvad min ISP har af erfaring.

Jeg har nu haft kontakt med kundesupport. Han sagde, at problemet er 2,4 nettet. Det kan maks levere 200 Mbps.

Jeg markerer tråden som løst.

Mvh Bjørn

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster