Kunne ikke komme på Nettet - WEB kodning. Emnet er løst

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
cali1
Indlæg: 161
Tilmeldt: 4. jul 2011, 18:22

Kunne ikke komme på Nettet - WEB kodning.

Indlægaf cali1 » 8. aug 2013, 11:45

Var hos nogle venner og skulle koble mig på deres netværk som er WEB-krypteret. Havde tidl. win7 på min bærbare og havde dengang ingen problemer med at komme på nettet.

Nu med Ubuntu 12.04 kunne jeg godt få adgang til det trådløse netværk, men kunne ikke komme på nettet.

I statuslinien kom et mærkeligt ikon med trådløs ikon inde i en computerskærm - det ikon har jeg ikke set før.

Hvad kan årsagen være til at jeg ikke kunne komme på nettet?

Troede at linux var nemmere at have med at gøre end win og bare loggede på uden de store problemer.

Skiftede til Ubuntu da jeg netop havde problemer med at logge på "offentlige" netværk med win 7 home.

Kan lige tilføje at jeg godt kunne komme på omtalte netværk med min android telefon.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kunne ikke komme på Nettet - WEB kodning.

Indlægaf AJenbo » 8. aug 2013, 14:39

Hvis det er dette ikon du ser så betyder det at du er koblet op til en bærbar computer og ikke en internet ruter.
Billede

Det kan være nogen der nogen der forfalsker wifi ruteren for at spionere/hacke data. WEB kryptering er meget svag og det ville der for være relativt let at sætte en falsk forbindelse op i stedet som har samme adgangskode.

Når du skriver at der også var problemer med Win7 kan det jo være der er generelt problemer med netkortet i din maskine.

Næste gang du forvinder til det netværk så prøv åbne Forbindelsesinformationer fra netværks menuen og vis og hvad der står så kan vi måske sige mere om hvad der kan være galt.

Kan du ellers koble fint på andre trådløse netværk og hvilket netkort har du?

cali1
Indlæg: 161
Tilmeldt: 4. jul 2011, 18:22

Re: Kunne ikke komme på Nettet - WEB kodning.

Indlægaf cali1 » 8. aug 2013, 15:24

Tak AJenbo, det var lige nøjagtigt det ikon jeg fik op - forstår bare ikke hvordan jeg kan være koblet op på en bærbar computer? Hvad betyder det at jeg er koblet op på en bærbar? Er det specielt for linux - aldrig noget jeg har oplevet med win.

Hvordan ser jeg lige mit netkort?

Mit trådløse herhjemme har jeg slet ikke problemer med at koble op på.

På forhånd tak.

Brugeravatar
Martin Jørgensen
Indlæg: 406
Tilmeldt: 24. dec 2010, 15:58
IRC nickname: Martinjo84

Re: Kunne ikke komme på Nettet - WEB kodning.

Indlægaf Martin Jørgensen » 8. aug 2013, 15:41

Prøvede du ikke bare og forbinde til det rigtige WIFI igen.

Du kan se lidt mere om hvad du er forbundet til via "Forbindelseinformation" også oppe ved wifi

cali1
Indlæg: 161
Tilmeldt: 4. jul 2011, 18:22

Re: Kunne ikke komme på Nettet - WEB kodning.

Indlægaf cali1 » 8. aug 2013, 17:22

Jo men problemet var at jeg åbenbart ikke kunne forbinde til wifi...., og det undrer jeg mig en del over jeg ikke kunne.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kunne ikke komme på Nettet - WEB kodning.  Emnet er løst

Indlægaf AJenbo » 8. aug 2013, 18:22

Nej det er ikke specielt for Linux. Det kan betyde at en nabo har sat et spion netværk op via hans computer og det er det du har forbundet til.

Jeg vil kraftig råde jer til at skifte fra Web til wpa da Web ikke er sikkert.

cali1
Indlæg: 161
Tilmeldt: 4. jul 2011, 18:22

Re: Kunne ikke komme på Nettet - WEB kodning.

Indlægaf cali1 » 8. aug 2013, 18:33

Ok tak for hjælpen :-)

cali1
Indlæg: 161
Tilmeldt: 4. jul 2011, 18:22

Re: Kunne ikke komme på Nettet - WEB kodning.

Indlægaf cali1 » 14. aug 2013, 11:10

Ja det er lidt mystisk kan ikke komme på på MC Donalds, hvor der ikke er kode - men kan godt komme på hos Columbus Café, hvor der er WPA kodning. Måske jeg bare ikke kan komme på hvor der er WBA kodning, men det ville vel også være lidt mystisk...., eller??

cali1
Indlæg: 161
Tilmeldt: 4. jul 2011, 18:22

Re: Kunne ikke komme på Nettet - WEB kodning.

Indlægaf cali1 » 20. aug 2013, 20:22

Jeg går da ud fra at mit netværkskort er blevet opdateret i forbindelse med jeg installerede Ubuntu.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kunne ikke komme på Nettet - WEB kodning.

Indlægaf AJenbo » 20. aug 2013, 23:56

Der har ikke været en lille Ubuntu mand inde i din computer og skifte netkort så det er stadig det samme som før.

cali1
Indlæg: 161
Tilmeldt: 4. jul 2011, 18:22

Re: Kunne ikke komme på Nettet - WEB kodning.

Indlægaf cali1 » 21. aug 2013, 15:17

Haha AJenbo - go humor :-) - så spørgsmålet går på hardwaren og ikke softwaren til netværkskortet - jeg troede det drejede sig om nye drivere..... - sorry.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kunne ikke komme på Nettet - WEB kodning.

Indlægaf AJenbo » 21. aug 2013, 17:54

:) Drivere er det der gør at operativ systemet kan snakke med hardware. Så det er en helt anden driver der bliver brugt til Ubuntu end den der bliver brugt til Windows, så man kan ikke rigtig sige at den er blevet opgraderet, du bruger den seneste Linux driver til netkortet, der følger med i Ubuntu. Om den er bedre, lige så godt eller dårligere end Windows driveren kommer an på hvor godt producenten har været til at skrive de 2 drivere.

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster