Fildeling, hvordan bedst. Emnet er løst

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
mote
Indlæg: 138
Tilmeldt: 9. nov 2009, 10:17
IRC nickname: mote
Geografisk sted: Århus

Re: Fildeling, hvordan bedst.

Indlægaf mote » 22. maj 2012, 12:15

@TitanusEramius & @lapont. Tak for jeres indlæg, prøver lige ssh først. AJenbo's guide var nemmest at følge "apt:ssh" ;-) ;-)

Efter en masse forskellig eksperimenteren var Lubuntu maskinen blevet lidt sær så jeg reinstallerede, det er så nemt.
Det første jeg lagde på var ssh, og det fungerer fint, men nu kan jeg ikke forbinde til Vino med Remmina? får bare en "Unable to connect to VNC server". Har ssh'en noget med det at gøre, det har aldrig drillet mig før.
Remmina kan fint forbinde til ssh'en.

Hvor andgår sikkerheden, er det ikke et begrænset problem når maskinen står bag en router med nat og ikke bliver brugt til fks. torrents og lign.?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Fildeling, hvordan bedst.

Indlægaf AJenbo » 22. maj 2012, 12:49

Hvis du stoler på alle på dit netværk og det ikke er svagt krypteret WiFi så er det måske ikke så vigtigt med kryptografering. Det eneste SSH gør er at bruge port 22 og jeg tror VNC køre på port 5900. Er du sikker på serveren er oppe at køre? Prøv eventuelt at skrive denne kommando på selve serveren:

Kode: Vælg alt

telnet 127.0.0.1 5900

Så kan du se om serveren overhoved svare.

mote
Indlæg: 138
Tilmeldt: 9. nov 2009, 10:17
IRC nickname: mote
Geografisk sted: Århus

Re: Fildeling, hvordan bedst.

Indlægaf mote » 22. maj 2012, 13:35

Jeg er lige logget på igen for at skrive at vino-server ikke bliver startet automatisk? Har fået den til det nu, så det ud til at virke som det skal.
Når så jeg åbner ssh et vindue til serveren i nautilus og kopiere en fil over på den er det med 20-40Kb/s. Hvorfor er det så langsomt? Begge maskinerne kan fint hente filer fra internettet med 2Mb/s.

Edit: Og jeg synes at VNC med Vino og Remmina, også er noget langsommere end det plejer at være.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Fildeling, hvordan bedst.

Indlægaf AJenbo » 22. maj 2012, 14:02

Tjek CPU forbrug på begge maskiner når du overføre.

mote
Indlæg: 138
Tilmeldt: 9. nov 2009, 10:17
IRC nickname: mote
Geografisk sted: Århus

Re: Fildeling, hvordan bedst.

Indlægaf mote » 22. maj 2012, 14:03

Det er helt fint, det er ikke der den klemmer.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Fildeling, hvordan bedst.

Indlægaf AJenbo » 22. maj 2012, 16:21

Tjek at du kør med full duplex på netværket. Ellers kan det være en flaske hals i ram hastigheden.

mote
Indlæg: 138
Tilmeldt: 9. nov 2009, 10:17
IRC nickname: mote
Geografisk sted: Århus

Re: Fildeling, hvordan bedst.

Indlægaf mote » 22. maj 2012, 16:52

Der er ingen steder i min router jeg kan ændre på simplex/duplex.
Jeg reinstallerede maskinen igen, det tager kun 20 min.
Efter at maskinen er "ren" installerede jeg Vino, og det fungere rigtigt fint og hurtigt. Efter at have siddet og rodet med den ½ times tid, installerede jeg SSH (sudo apt-get install ssh), rebooter. Når jeg så prøver at forbinde med Remmina til vino kører det absurt langsomt, 15-20 sek. for at opdatere billedet. Lokalt kører maskinen ok. cpu util. er også fint.
Selv om jeg så afinstallere SSH, bliver det ved med at fungere elendigt. "apt-get purge ssh"

mote
Indlæg: 138
Tilmeldt: 9. nov 2009, 10:17
IRC nickname: mote
Geografisk sted: Århus

Re: Fildeling, hvordan bedst.

Indlægaf mote » 23. maj 2012, 20:13

Jeg lagde en Xubuntu på i stedet for, og nu fungerer alt som det skal, ved god hastighed.
SSH ser ud til at være en god løsning. -Bare ikke på Lubuntu.
iTak for hjælpen ellers.

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster