Fildeling, hvordan bedst. Emnet er løst

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
mote
Indlæg: 138
Tilmeldt: 9. nov 2009, 10:17
IRC nickname: mote
Geografisk sted: Århus

Fildeling, hvordan bedst.

Indlægaf mote » 10. maj 2012, 09:57

Hej. -Nu spørger jeg om noget som helt sikkert er blevet spurgt om før, men jeg har ikke kunne finde det.
-så ikke slå.... ;-)

Jeg en bette gammel laptop med Lubuntu på, som står og spiller musik forbundet til min stereo.
Hvordan laver jeg nemmest og bedst fildeling på den, så jeg kan overfører musik til den over nettet?
Den indbyggede fildeling i Ubuntu, Samba? er meget langsom.
Er det en anden smartere måde at gøre det på? ftp, nfs?, eller det en opsætnings ting?

gaffa

Re: Fildeling, hvordan bedst.

Indlægaf gaffa » 15. maj 2012, 00:35

Du kan bruge ssh. Det er simpelt, men det at forbindelsen er krypteret kan måske betyde lidt for hastigheden.

Hvis du installerer ssh på din bærbare kan du forbinde til den ved hjælp af sftp og logge ind som brugeren på den bærbare. Jeg ved ikke hvordan det ser ud på Ubuntu, men før i tiden da det var Gnome 2 kunne man vælge forbind til server og så sftp.

Jeg bruger altid ssh fordi det er simpelt og giver fuld adgang til din computer.

Der er også den mulighed at bruge Rythmbox og aktivere DAAP, men så skal du sidde ved den bærbare og overføre.

mote
Indlæg: 138
Tilmeldt: 9. nov 2009, 10:17
IRC nickname: mote
Geografisk sted: Århus

Re: Fildeling, hvordan bedst.

Indlægaf mote » 15. maj 2012, 16:16

Hej og tak for svar.
Er der i praksis nogen forskel på sftp og alm. ftp andet end at det er krypteret?

wangerin
Indlæg: 82
Tilmeldt: 19. maj 2011, 13:01
IRC nickname: wangerin
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Fildeling, hvordan bedst.

Indlægaf wangerin » 15. maj 2012, 16:43

mote skrev:Er der i praksis nogen forskel på sftp og alm. ftp andet end at det er krypteret?


De to ting har protokol-mæssigt intet med hinanden at gøre, men de løser begge det samme problem - at overføre .filer mellem forskellige maskiner.

mote
Indlæg: 138
Tilmeldt: 9. nov 2009, 10:17
IRC nickname: mote
Geografisk sted: Århus

Re: Fildeling, hvordan bedst.

Indlægaf mote » 15. maj 2012, 19:58

-Er der nogen forskel rent hastigheds mæssigt?

gaffa

Re: Fildeling, hvordan bedst.  Emnet er løst

Indlægaf gaffa » 15. maj 2012, 21:22

Teoretisk set kan der være det, hvis processoren ikke kan følge med og kryptere hurtigt nok. Fordelen ved SFTP er at det er standard protokollen for fjernadgang til Linux systemer.

mote
Indlæg: 138
Tilmeldt: 9. nov 2009, 10:17
IRC nickname: mote
Geografisk sted: Århus

Re: Fildeling, hvordan bedst.

Indlægaf mote » 16. maj 2012, 12:11

Tak for svaret. Jeg må heller tjekke det ud.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Fildeling, hvordan bedst.

Indlægaf AJenbo » 16. maj 2012, 13:54

Du kan stadig bruge Filer->Tilslut til server fra filhåndteringen og så vælge SSH som type i Ubuntu 12.04 m.f.

mote
Indlæg: 138
Tilmeldt: 9. nov 2009, 10:17
IRC nickname: mote
Geografisk sted: Århus

Re: Fildeling, hvordan bedst.

Indlægaf mote » 17. maj 2012, 08:01

Ja, det ser jeg! Super.

Når jeg så kikker i software center (til Lubuntu) er der ikke lige nogen ssh server som springer i øjnene.
Hvad skal jeg installere?
Tak.

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Fildeling, hvordan bedst.

Indlægaf NickyThomassen » 17. maj 2012, 08:29

Jeg ville nok kigge på NFS, men det er måske en smagssag :)

https://help.ubuntu.com/community/SettingUpNFSHowTo

https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=31&t=14699#p95793
(som generel inspiration, nogle af tingende skal gøres lidt anderledes her. Bare spørg hvis det er)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Fildeling, hvordan bedst.

Indlægaf AJenbo » 17. maj 2012, 15:28

mote skrev:Ja, det ser jeg! Super.

Når jeg så kikker i software center (til Lubuntu) er der ikke lige nogen ssh server som springer i øjnene.
Hvad skal jeg installere?
Tak.

ssh

lapont
Indlæg: 10
Tilmeldt: 12. nov 2011, 14:27

Re: Fildeling, hvordan bedst.

Indlægaf lapont » 17. maj 2012, 17:27

mote skrev:Jeg en bette gammel laptop med Lubuntu på, som står og spiller musik forbundet til min stereo.
Hvordan laver jeg nemmest og bedst fildeling på den, så jeg kan overfører musik til den over nettet?
Den indbyggede fildeling i Ubuntu, Samba? er meget langsom.
Er det en anden smartere måde at gøre det på? ftp, nfs?, eller det en opsætnings ting?


Jeg har en lille FitPC2 stående som bl. a. tjener som filserver, som man har adgang til fra andre computere på netværket.
Jeg gør det ved hjælp af nfs og automount.
På din gamle laptop med lubuntu skal du installere nfs-kernel-server og så skal der i filen /etc/exports tilføjes de biblioteker, du vil dele. Min /etc/exports indeholder f.eks. en linie:
/mnt/sda8 192.168.1.0/24(rw,async,no_subtree_check)
fordi jeg deler /mnt/sda8 (det er en partition, som er mounted her)
Når filen er gemt, skal du genstarte nfs ('sudo service nfs restart' eller også er det 'sudo service nsfd restart')

På de andre computere i netværket har jeg installeret autofs5. Den pakke installerer bl.a. filerne /etc/auto.master /etc/auto.misc /etc/auto.nfs /etc/auto.smb
Den sidste linie i filen /etc/auto.master er:
+auto.master
Umiddelbart før denne linie har jeg tilføjet linien:
/mnt/auto.nfs /etc/auto.net --timeout=60 --ghost

Så har jeg gemt filen og genstartet servicen autofs (sudo service autofs restart)

autofs vil automatisk oprette biblioteket auto.nfs under /mnt (auto.nfs er noget, jeg har kaldt det. Du kan give det hvad navn du ønsker i den linie, du indsætter i /etc/auto.master)
Nu skal du kende ip-adressen på den lille laptop (det er selvfølgelig mest praktisk, hvis den altid har samme ip!)
Hvis vi siger, at laptoppen har ip.adressen 192.168.1.xxx kan du i en terminal skrive:
ls /mnt/auto.nfs/192.168.1.xxx
derefter vil indholdet dukke op også i filbrowseren. Hvis du i filbrowseren laver et link til /mnt/auto.nfs/192.168.1.xxx kan du i fremtiden bare klikke på dette i stedet for at bruge ls .... .
Denne metode har den fordel, at laptoppen ikke behøver køre, før du har brug for at snakke med den.

mote
Indlæg: 138
Tilmeldt: 9. nov 2009, 10:17
IRC nickname: mote
Geografisk sted: Århus

Re: Fildeling, hvordan bedst.

Indlægaf mote » 20. maj 2012, 14:59

Jeg må lige undskylde ikke at have svaret på jeres gode indlæg. -men konen, ungerne og vejret har ikke giver mig mulighed for at komme videre med projektet. I kender sikkert problematikken selv. ;-)

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Fildeling, hvordan bedst.

Indlægaf Jimmyfj » 20. maj 2012, 17:46

Puha. Hjertebanken. DUNG - DUNG

Efter at have læst hele denne tråd igennem er der især én ting som spøger i mine øverste bits: Hvad med sikkerheden?

I et indlæg læste jeg, at der med SSH gives adgang til hele systemet :shock: Der er GODT NOK IKKE nogen som har brug for adgang til héle mit system for at køre FTP. FTP hører, efter min mening, hjemme på en computer for sig selv med MEGET BEGRÆNSET FIL-ADGANG. I realiteten har brugerne ikke brug for adgang til andre områder på et system, en det faktuelt nødvendige område ( partition eller mappe).

Jeg har en VSFTPD-server kørende på min stationære, min daglige maskine. Dette kan jeg gøre, efter min mening, igen, fordi brugeren, som det i realiteten er, er kendt men brugernavn og adgangskode af Samtlige de brugere, som logger ind på mit system. ALLE disse brugere logger ind via FileZilla ftp client, og altid gennem ssh, og jeg har aldrig haft problemer med denne opsætning.

http://en.wikipedia.org/wiki/FileZilla_Server#FileZilla_Server

https://security.appspot.com/vsftpd.html
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Fildeling, hvordan bedst.

Indlægaf AJenbo » 20. maj 2012, 18:37

SSH er et bruger login på systemet. Det kan dog begrænses på krys og tværs så man ikke kan køre programmer kun har adgang til en bestemt mappe m.m.

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster