Windows og Ubuntu partiotionerer forskelligt Emnet er løst

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Jann.L
Indlæg: 18
Tilmeldt: 4. dec 2015, 11:33

Windows og Ubuntu partiotionerer forskelligt

Indlægaf Jann.L » 3. feb 2016, 13:51

Jeg har netop indstalleret Ubuntu 14.04 LTS på en Windows 10 computer således at begge systemer kan køre. Og alt virker også tilsyneladende fint. Dog undrer det mig, at de to systemer har forskellig opfattelse af partitioneringen af harddisken på 500 GB (GPT).
I Windows finder jeg en række partitioneringer, hvor de største er på 447 GB (C:) og 17 GB (D:).
I Ubuntu finder jeg en række partitioneringer, hvoraf de to største er på 266 GB (NTFS) og 209 GB (Ext4). NTFS-drevet, som ikke er monteret (mounted?) er velsagtens Windows-drevet og er benævnt ”basisdata” som partitionstype.
Det ser altså ud som om Windows opfatter C-drevet til at udgøre næsten hele harddisken, selv om det ifølge Ubuntu kun udgør 266 GB. Jeg ved ikke om det gør noget. Jeg vil jo ikke have at Windows ignorerer Ubuntu og begynder at overskrive ubuntu-indhold. Jeg går ud fra at det i praksis ikke er muligt, da Ext4-formatteret plads vel ikke kan bruges af Windows.
Kan man gøre noget for at få de to systemer til at have samme opfattelse af harddiskens partitionering? Jeg overvejede om man skulle lade Windows lave et disktjek, men var bange for at systemet ville ”løse” problemet ved at NTFS-formattere ubuntus’ partitioner.
Jeg vedhæfter billede af ubuntu-partitionerne.
Vedhæftede filer
PrtScrn_U_sda4_NTFS_W10.png
PrtScrn_U_sda4_NTFS_W10.png (82.97 KiB) Vist 413 gange

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Windows og Ubuntu partiotionerer forskelligt

Indlægaf AJenbo » 3. feb 2016, 14:40

Det kan være at den ene læser fra GPT og den anden fra MBR tabellen og disse ikke er blevet synkroniseret.

Harddiske formatering sker kun ved at skrive en header og en tabel for parititonen. Det kan der for godt lade sig gøre at have partioner der overlapper hvor den ene vil overskrive data på den anden uden der er noget der stopper den eller giver fejl.

Normalt er det være nødvendigt at lave et disk tjek i windows efter dens partition er blevet skrumpet, men det burde Windows selv have opdaget og gjort.

Jann.L
Indlæg: 18
Tilmeldt: 4. dec 2015, 11:33

Re: Windows og Ubuntu partiotionerer forskelligt

Indlægaf Jann.L » 3. feb 2016, 17:02

Jeg vedhæfter skærmbillede af Windows 10's partitionering. Jeg har forstået, at primære partitioneringer er afskaffet i GPT-partitionering. Betyder dette, at ovenstående er en MBR-partitionering, da den nævner primær partition?
Windows har en funktion, som hedder "gennemsøg disken for fejl" (diskkontrol). Kan man evt. køre denne (idet man fjerner fluebenet for "ret fejl automatisk"?
Vedhæftede filer
W10_Partitionering.png
W10_Partitionering.png (80.61 KiB) Vist 397 gange

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Windows og Ubuntu partiotionerer forskelligt

Indlægaf AJenbo » 3. feb 2016, 19:08

Det er extend (og logiske) partitioner der er afskaffet og der med kun primære der kan laves på GPT.

Det skærmbillede du har lavet i Windows 10 er så småt at jeg ikke kan læse noget og der er i øvrigt også en masse hvidt rundet om billedet.

Jann.L
Indlæg: 18
Tilmeldt: 4. dec 2015, 11:33

Re: Windows og Ubuntu partiotionerer forskelligt

Indlægaf Jann.L » 4. feb 2016, 07:47

Beklager. Det var det forkerte billede. Håber dette er bedre.
Vedhæftede filer
Billede_w10_Partition.png
Billede_w10_Partition.png (54.11 KiB) Vist 375 gange

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Windows og Ubuntu partiotionerer forskelligt

Indlægaf AJenbo » 4. feb 2016, 11:10

Så vidt jeg kan se har Windows slet ikke opdaget at Ubuntu er blevet installeret. Jeg ville nok lede efter et værktøj til at synkronisere GPT og MBR samt vise både GPT primær og backup tabel.

Jann.L
Indlæg: 18
Tilmeldt: 4. dec 2015, 11:33

Re: Windows og Ubuntu partiotionerer forskelligt

Indlægaf Jann.L » 5. feb 2016, 10:13

Jeg kunne godt gå i gang med at lede efter et værktøj til at synkronisere MBR og GTP. Men det er jo ikke nogen særlig tilfredsstillende metode.
Hvis Ubuntu ikke på en enkel måde kan indstalleres på en Windows 10 maskine (og det vil måske snart være eneste Windows udgave), så har Ubuntu et problem. Så vil det kun tiltrække folk, der ønsker en ren installation.
Hvis problemet i forhold til tidligere er, at installationsprocedurerne ikke er opdateret til en tid med GPT, så er det jo bare at vente til problemet er løst.
Jeg tror at jeg hellere vil finde den rette og enkle installationsprocedure, og så lave en geninstallation af Ubuntu. Hvis der er noget, der tyder på at det kan betale sig at vente til 16.04 LTS, gør jeg gerne det.
- Jeg vil godt høre, om nogen kan fortælle mig, om både Ubuntu- og Windows-partitioneringen (se skærmbilleder i tidligere indlæg) er GPT. Hvis Windows er MBR, har jeg måske bare valgt den forkerte installationsmetode.
- Og apropos installationsmetode, så er jeg ikke helt sikker på at jeg gjorde det rigtigt. Min installations USB var ikke en bootbar USB. Den indeholdt en række mapper (hvor jeg under installationen mener at have valgt <EFI>) samt nogle tekstfiler og et program kaldet ”wubi”. Har jeg lavet en forkert USB og/eller har jeg valgt en forkert installationsprocedure med USB’en.
Jeg har i øvrigt taget fotos med et kamera under hele installationen undtagen hvor jeg rodede rundt i mapperne på USB’en.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Windows og Ubuntu partiotionerer forskelligt

Indlægaf AJenbo » 5. feb 2016, 10:20

Hvis det var et generalt problem vil jeg tvivle på du var den første der har oplevet det og det er ikke noget jeg har set før.

Hvis du har installeret via Wubi har du installeret Ubuntu inden i Windows og så vil der ikke have været ændret på partitionerne. Wubi er efterhånden noget forældet og kan ikke rigtig rådes til generel brug men mere til at teste i en periode. Den er både langsommere og knap så stabil som en rigtig installation.

Jann.L
Indlæg: 18
Tilmeldt: 4. dec 2015, 11:33

Re: Windows og Ubuntu partiotionerer forskelligt

Indlægaf Jann.L » 5. feb 2016, 11:45

Jeg har ikke rørt ”wubi”.
Jeg gik ind i <EFI> mappen til <BOOT> undermappen, hvor jeg så klikkede på:
Grubx64.efi
Herefter fik jeg menuen med overskriften:
GNU GRUB version 2.02~beta2-9ubuntu1.3
Herefter valgte jeg punktet:
Install Ubuntu”.
Samme GNU GRUB menu dukker op, når jeg starter op, om end punkterne er lidt anderledes.

Jann.L
Indlæg: 18
Tilmeldt: 4. dec 2015, 11:33

Re: Windows og Ubuntu partiotionerer forskelligt  Emnet er løst

Indlægaf Jann.L » 14. feb 2016, 20:17

Jeg lukker mit spørgsmål, men arbejder selv videre med problemet.
Min computer arbejder fint med både Windows 10 og Ubuntu, omend jeg regner med at de to partitioner en dag vil ramle sammen.
Jeg går ud fra at tiden vil arbejde for nemme løsninger til installation af Ubuntu på en Windows 10 maskine efterhånden som W10 bliver den dominerende Windows type og UEFA/GPT bliver den dominerende boot type/partitionering.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Windows og Ubuntu partiotionerer forskelligt

Indlægaf AJenbo » 14. feb 2016, 21:41

Ubuntu anvender tydeligvis GPT i dit tilfælde ellers ville partitioneringen se helt anderledes ud. Det fungere også med UEFI, selv med SecureBoot og FastBoot aktiveret. Jeg kan kun tilføje at jeg ikke har oplevet eller hørt om et tilsvarende problem, så mon ikke det er tildels unikt for det setup du har. Med Windows 10 har jeg dog oplevet flere problemer omkring partitionering så måske er der det hunden ligger begravet.

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster