usb i ext4 kun læse rettigheder? Emnet er løst

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
zerben

usb i ext4 kun læse rettigheder?

Indlægaf zerben » 17. jan 2016, 09:10

Hej.Jeg har forsøgt at formattere min usb i ext4 men har kun læse rettigheder.Hvad gør jeg for at få alle rettigheder?Jeg vil også gerne have min usb hd i samme format men hvis den bliver formateret mister jeg så rettighederne til den også?

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: usb i ext4 kun læse rettigheder?  Emnet er løst

Indlægaf lath » 17. jan 2016, 10:40

zerben skrev:Hej.Jeg har forsøgt at formattere min usb i ext4 men har kun læse rettigheder.Hvad gør jeg for at få alle rettigheder?Jeg vil også gerne have min usb hd i samme format men hvis den bliver formateret mister jeg så rettighederne til den også?


Du kan gå ind i brugerrettigheder for din brugerkonto, og så tilføje de rettigheder du mangler.
I Xubuntu, som jeg bruger, kommer du til programmet via: Whisker(dansk: knurhår) menuen > Indstillinger > Brugere og rettigheder.
  1. Klik på dit brugernavn
  2. Klik på "Avancerede indtillinger" knappen
  3. Der vises en dialog boks, hvor du skal indtaste dit kodeord for at bliver superbrugeren root (ligesom ved sudo kommandoen i en terminal).
  4. Fanebladet længst til venstre: "Kontoinformation" vises som standard. Vælg det miderste faneblad der hedder "Brugerrettigheder".
  5. Sæt flueben/aktiver alle de rettigheder du vil give dig selv. Du kan sætte flueben i de alle for at undgå flere problemer med rettigheder (excl. selvfølgelig filer og mapper du ikke har ret til at ændre/slette/læse som alm. bruger).
  6. Der skulle være en Ok knap som du skal trykke på, men programmet har en fejl der gør at den nederste del ikke vises på min skærm, fordi programmøren arf programmet bruger en skærm med flere pixels i højden end min skærm har, og ikke har tænkt på at teste om det vises rigtigt i lavere skærmopløsninger.
  7. Såvidt jeg husker er der derefter en luk knap du kan trykke på.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: usb i ext4 kun læse rettigheder?

Indlægaf AJenbo » 17. jan 2016, 13:24

Problemet er nok at disken er sat til at blive ejet af root og kun ejer må skrive til den. Ikke noget med hvilke rettigheder du har som bruger.

Har du brugt Gparted til at formatere disken? I så fald så brug programmet Diske i stedet.

Du kan ændre ejer for disken (og dens indhold) i terminalen via denne kommando:

Kode: Vælg alt

sudo chown -r zerben: /sti/til/disken

husk at rette navn og sti i kommandoen så de passer med det du har på din maskine.

zerben

Re: usb i ext4 kun læse rettigheder?

Indlægaf zerben » 18. jan 2016, 08:51

Hej.Det er med Gparted og jeg har forsøgt med Diske men den kan ikke med ext4.Jeg vil gerne have min ekstra HD og mine usb stiks formateret i ext4 men gør jeg det med Gparted mister jeg mine rettigheder.Der er ingen problemer med fat og nfts men hvorfor er der det når det er ext4?

zerben

Re: usb i ext4 kun læse rettigheder?

Indlægaf zerben » 18. jan 2016, 10:02

Hej.Jeg satte usb i og åbnede den,gik ind i egenskaber ,format i ext4 og åbnede en terminal.
sudo fdisk -l


Disk /dev/sdb: 15 GiB, 16047407104 bytes, 31342592 sectors
Units: sectors of 1 * 512 = 512 bytes
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
Disklabel type: dos
Disk identifier: 0x1a9a092c

Enhed Opstart Start Slut Sektorer Size Id Type
/dev/sdb1 2048 31342591 31340544 15G c W95 FAT32 (LBA)

sudo chmod 777 /dev/sdb1

Det var derefter muligt at skrive til den.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: usb i ext4 kun læse rettigheder?

Indlægaf AJenbo » 18. jan 2016, 10:24

NTFS og især FAT undersøtter ikke UNIX fil rettigheder. Når du formatere med Gpartet efterlader den som sat ejeren af drevet som root og giver ikke skrive rettigheder til andre. Din løsning var så at sætte skrive rettigheder for alle. Mit forslag var at sætter ejerskab til din bruger, hvilken der er den rigtig afhænger af hvad du ønsker drevet skal bruges til.

zerben

Re: usb i ext4 kun læse rettigheder?

Indlægaf zerben » 18. jan 2016, 13:54

Hej.Under egenskaber er ejer sat til at læse og skrive.Gruppe og andre kan vis kun filer.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: usb i ext4 kun læse rettigheder?

Indlægaf AJenbo » 18. jan 2016, 15:29

Du kigger sikkert ikke på /dev/sdb1 som er den du har ændret. Du kigger sikkert på den mappe hvor du har mountet, eller omvendt.

zerben

Re: usb i ext4 kun læse rettigheder?

Indlægaf zerben » 19. jan 2016, 10:13

Jeg satte usb i og åbnede den og i det vindue der åbner venstre klikker jeg på nas16 og på egenskaber.Det felt der dukker op viser egenskaber for nas16.Jeg regner med at det er egenskaberne for hele usb nøglen.Jeg lavede rettighederne om under det felt der er nederst.
Vedhæftede filer
Skærmbillede fra 2016-01-19 09-55-42.png
Skærmbillede fra 2016-01-19 09-55-42.png (190.66 KiB) Vist 243 gange

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: usb i ext4 kun læse rettigheder?

Indlægaf AJenbo » 19. jan 2016, 10:31

Ser fint ud

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster