ubuntu og debian ctrl alt f1, hvad betyder det? Emnet er løst

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
gtr

ubuntu og debian ctrl alt f1, hvad betyder det?  Emnet er løst

Indlægaf gtr » 12. nov 2015, 17:17

ubuntu 14.04 64bit
debian 8 64bit
user account
user name
user name psswd

Jeg har set, at hvis man bruger ctrl + alt + f1 ved login screen, vises en login command line. Men man skal ikke enter 'user account' og 'user name psswd'. Man skal enter 'user name' og 'user name psswd'.

Når man logger ind med user name og user name psswd, har man så startet ubuntu? Samme som hvis man i ubuntu starter en command line med gnome gui? Har man før brugt linux på den måde?
Tak.

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: ubuntu og debian ctrl alt f1, hvad betyder det?

Indlægaf zob » 12. nov 2015, 17:48

Ja, og mange bruger stadig ubuntu (og andre distros) "på den måde" - hvis vi mener uden grafisk brugerflade. Hvis du f.eks. installerer ubuntu server, så vil det være det eneste du ser.

Jeg kan også svare ja til om man har "startet ubuntu", hvis man logger ind på den måde. Du har ikke startet din GUI men du er da logget ind, processer som eventuelt starter automatisk (f.eks. samba og apache) vil være startet og din profil er indlæst. Så ja. Det er vel det samme som at "være startet" - uden at jeg helt ved hvad du ligger i det.

Det du skifter til er det man kalder en virtuel terminal (eller en virtuel konsol): https://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_console

Som du kan se kan du bruge CTRL+ALT og tallene fra 1 til 6 til at skifte mellem forskellige virtuelle konsoller og du kan vende tilbage til din GUI (hvis du har sådan en) med CTRL+ALT+F77
(Faktisk behøver du ikke at bruge CTRL når du er "ude af" dit grafiske miljø og kan således også skifte tilbage med blot ALT+F7)

Der er også en fin forklaring på historien bag i Stefano Palazzos svar her: http://askubuntu.com/questions/14284/wh ... l-terminal

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: ubuntu og debian ctrl alt f1, hvad betyder det?

Indlægaf buddig » 12. nov 2015, 18:51

gtr skrev:ubuntu 14.04 64bit

...Når man logger ind med user name og user name psswd, har man så startet ubuntu? Samme som hvis man i ubuntu starter en command line med gnome gui? Har man før brugt linux på den måde?
Tak.

Man bruger stadig Linux på den måde, f.eks. hvis man kører ssh til en router eller andre små "computere" der løser tekniske opgaver.
Jeg skulle undre mig meget, hvis computerem i vores biler ikke er en version af Linux.
I bilen er mekanikerens testudstyr den terminal, der kan arbejde med filerne.
Der er så skrevet specielle programmer til beregning og udlæsning af hastighed, forbrug, kørselsøkonomi osv.

Da jeg brugte RedHat Linux, satte jeg den til at starte i terminalen lige som CTRL ALT F1, og der brugte jeg f.eks. Midnight Commander til at arbejde med filer.
Når jeg ville starte den grafiske brugerflade skrev jeg startx, og så kom skrivebordet med links og genveje.

Hvis computeren går fast, er det også somme tider muligt at vælge CTRL ALT F1 logge ind og skrive sudo shutdown -h now for at lukke den ned, i stedet for at holde on knappen nede.
// Henning

gtr

Re: ubuntu og debian ctrl alt f1, hvad betyder det?

Indlægaf gtr » 12. nov 2015, 19:03

Tak for svar. Med startet mener jeg, man kan det samme, som hvis man har startet ubuntu med gnome gui og startet en command line. Det er ikke tilfældet. Hvis man login med ctrl alt f1 og command line skriver firefox, starter firefox ikke, der kommer en display error. Hvis man login med ubuntu 14.04 64bit login screen. Starter command line og skriver firefox. Starter firefox.

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: ubuntu og debian ctrl alt f1, hvad betyder det?

Indlægaf buddig » 12. nov 2015, 19:31

gtr skrev:Tak for svar. Med startet mener jeg, man kan det samme, som hvis man har startet ubuntu med gnome gui og startet en command line. Det er ikke tilfældet. Hvis man login med ctrl alt f1 og command line skriver firefox, starter firefox ikke, der kommer en display error. Hvis man login med ubuntu 14.04 64bit login screen. Starter command line og skriver firefox. Starter firefox.

Det er fordi, at firefox kræver at den grafiske brugerflade er kørende.
Det kan sammenlignes med at starte et Windowsprogram i Dos.
I gamle dage skrev vi først win for at starte Windows 3.1 og derefter kunne vi starte Wnndowsprogrammet.
I Linux terminalen kan du starte Vi editoren, Midnight Commander ved at skrive mc ,(hvis den er installeret)
eller nano editoren,
Vi og Nano bruges stadig, de hører til et Unix /Linux system.
// Henning

gtr

Re: ubuntu og debian ctrl alt f1, hvad betyder det?

Indlægaf gtr » 12. nov 2015, 21:58

Hvordan starter man gnome-fallback, med command line, eller en af de andre?

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: ubuntu og debian ctrl alt f1, hvad betyder det?

Indlægaf zob » 12. nov 2015, 22:32

Du kunne jo bare trykke CTRL+ALT+F7 og vupti! Men jeg har lidt på fornemmelsen at du synes det er for let.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: ubuntu og debian ctrl alt f1, hvad betyder det?

Indlægaf AJenbo » 12. nov 2015, 22:49

buddig skrev:Når jeg ville starte den grafiske brugerflade skrev jeg startx, og så kom skrivebordet med links og genveje.

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: ubuntu og debian ctrl alt f1, hvad betyder det?

Indlægaf buddig » 12. nov 2015, 23:38

AJenbo skrev:
buddig skrev:Når jeg ville starte den grafiske brugerflade skrev jeg startx, og så kom skrivebordet med links og genveje.

I terminalen CTRL ALT F1 kan du skrive sudo service lightdm stop, så kører den grafiske brugerflade ikke mere.
Prøv derefter at skifte tilbage til CTRL ALT F7...
Skriv derefter sudo service lightdm start og den kører igen.
Måske kan startx kommandoen også få den igang ligesom i den gamle RedHat Linux. :)
// Henning

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: ubuntu og debian ctrl alt f1, hvad betyder det?

Indlægaf AJenbo » 13. nov 2015, 00:50

startx starter den ikke som en service og starter den på den terminal hvordu skriver den, det vil sige at ctrl+alt+f1 bliver til den grafiske terminal frem for ctrl+alt+f7, det kan godt svære det er nødvendigt først at lukke for lightdm servicen før man kan køre startx direkte.

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: ubuntu og debian ctrl alt f1, hvad betyder det?

Indlægaf buddig » 13. nov 2015, 11:14

AJenbo skrev:startx starter den ikke som en service og starter den på den terminal hvordu skriver den, det vil sige at ctrl+alt+f1 bliver til den grafiske terminal frem for ctrl+alt+f7, det kan godt svære det er nødvendigt først at lukke for lightdm servicen før man kan køre startx direkte.

Ok, så er det fordi, at jeg ikke lukkede lightdm, at startx ikke kørte.
I de tidligere Ubuntu versioner var der 4 grafiske terminaler ctrl+alt+F7 - F8 - F9 - F10 i 14.04 er der tilsyneladende kun ctrl+alt+F7.
Det undrede mig, da jeg for nyligt opdagede det. :)
// Henning

gtr

Re: ubuntu og debian ctrl alt f1, hvad betyder det?

Indlægaf gtr » 13. nov 2015, 16:43

Gode svar.
Jeg har et notebook mainboard, hvor eneste display er et vga display. Jeg har installeret debian 8 på mainboardet. Når mainboardet startes vises debian login screen ikke. Kun pointeren, der kan bevæges, vises. Jeg prøver at finde en måde, hvorpå jeg alligevel kan starte og få gnome classical vist på vga displayet. Det er svært. Debian 8 mainboard hdd'en har jeg testet på en notebook. Her vises debian login screen på notebook'ens display. Gnome classical er indstillet og starter, når der logges ind. Jeg har tilsluttet vga displayet og indstillet vga displayet som primary og mirror og gnome classical vises på vga displayet.

Når jeg derefter skifter hdd'en tilbage til mainboardet med vga displayet sker følgende. Hvor debian login screen skal vises, vises pointeren. Når jeg trykker ctrl alt f1 vises command line på vga displayet. Jeg kan logge ind med user name og user psswd. Men hvordan starter jeg gnome classical? Hvis jeg trykker ctrl alt f7 kommer pointeren tilbage. Hverken gnome classical eller en anden gui vises. Debian vil ikke vise en gui på vga displayet.

Nu har jeg testet følgende. Starter mainboard'et med vga displayet. Det sted, hvor debian login screen skulle blive vist, trykker jeg ctrl alt f1. Logger ind. Command line startx. Derved starter lxde og debian virker og vises på vga displayet. Dvs der er nu instruktioner for, hvordan jeg kan bruge mainboardet med vga displayet med lxde og debian.

Spørgsmål. Kan jeg, hvis jeg skriver noget andet i command line, starte gnome classical?
Kan jeg bruge et script eller foretage en indstilling i debian, der starter gnome classical, når jeg i command line skriver startx eller skriver noget andet?

Med ubuntu kan jeg indstille settings, displays og general options og all displays. Det gør, at når mainboardet startes vises ubuntu login screen og gnome vises.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: ubuntu og debian ctrl alt f1, hvad betyder det?

Indlægaf AJenbo » 13. nov 2015, 20:33

Det gør det en del nemmere at hjælpe når man ved hvad dine intentioner er.

Brug xrandr til at sætte den rigtige opsætning. VGA udgangen på 2 forskellige maskiner vil ikke blive set som den samme af installationen så det hjælper ikke at indstille den når den er sat i en anden maskine.

Brug eventuelt ssh til at logge ind på maskinen fra en anden maskine.

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster