hvordan skriver og starter man python programmer? Gedit? Emnet er løst

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
gtr

hvordan skriver og starter man python programmer? Gedit?  Emnet er løst

Indlægaf gtr » 1. nov 2015, 22:04

Hvis man skal skrive et python program og udføre det, hvordan gør man det? Kan man bruge gedit? Eller skal man starte python?
Tak.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: hvordan skriver og starter man python programmer? Gedit?

Indlægaf AJenbo » 1. nov 2015, 22:29

Python afvikler programmet og er ikke til at skrive dem med. Du bruger et hvilket som helst test program til at skrive program koden med, eks. Gedit.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: hvordan skriver og starter man python programmer? Gedit?

Indlægaf Christian.Arvai » 2. nov 2015, 14:26

AJenbo skrev:Python afvikler programmet og er ikke til at skrive dem med. Du bruger et hvilket som helst test program til at skrive program koden med, eks. Gedit.

Muligt at jeg misforstår dit indlæg. Man kan godt programmere i Python https://www.python.org/
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: hvordan skriver og starter man python programmer? Gedit?

Indlægaf lath » 2. nov 2015, 17:29

gtr skrev:Hvis man skal skrive et python program og udføre det, hvordan gør man det? Kan man bruge gedit? Eller skal man starte python?
Tak.

Python scripts skrives med en tekst editor, jeg bruger geany - jeg har ikke undersøgt om der er en med code completion, som vil være at foretrække

Start af et Python (3) script.
Der er 2 måder at gøre det på:
  1. Af Python fortolkerens dokumentation fremgår det at man kan starte scriptet på denne måde:

    Kode: Vælg alt

    python3 /sti/til/dit/python3/script.py
  2. Den anden måde er at starte scriptet med en she-bang ...

    Kode: Vælg alt

    #!/usr/bin/python3

    ... som den første linie i scriptet, så kernen gør som i punkt 1 for dig på de her betingelser:
    • Scriptet har excute bit sat for den bruger der vil køre scriptet
    • Scriptet kan læses -read-bit er sat (write-bit er normalt også sat for brugeren(=user), da du gerne ville kunne redigere i scriptet, hvis der er fejl i det)

I praksis så kører du den her kommando på filen:

Kode: Vælg alt

chmod 755 /sti/til/dit/python3/script.py

så vil det virke som i punkt 2 når du skriver:

Kode: Vælg alt

/sti/til/dit/python3/script.py

og hvis

Kode: Vælg alt

/sti/til/dit/python3/

er del af din PATH miljø variabel, så kan du bare nøjes med at skrive:

Kode: Vælg alt

script.py

!: Sæt stien til dine python scripts i bagerst i PATH miljø variablen, så dit program ikke lige pludselig skygger (shadows) et script fra et installeret program, der kommer fra en *.deb pakke.

Selvfølgeligheder:
Du skal ændre /sti/til/dit/python3/script.py til den rigtige sti, og filnavn.
Du kan undlade stien, hvis du scriptet er i en mappe som er med i din $PATH miljø variabel.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

gtr

Re: hvordan skriver og starter man python programmer? Gedit?

Indlægaf gtr » 7. nov 2015, 10:08

Tak for svar. Gedit har jeg anvendt en smule. Hvis det har samme anvendelighed, som andre, vil jeg bruge gedit. Det er et coursera python begynderkursus. Indtil nu har man kunne bruge en coursera online python editor til at besvare opgaver. Nu har underviseren sagt, at man bør besvare opgaver på egen computer.

Til at teste forskellig undervisnings pythonkode, har jeg anvendt command line python. Men linierne er ikke nummererede. Det kan man ikke i command line?

Ellers vil jeg skrive python opgavebesvarelsen i gedit. Dvs jeg skal vide, hvordan jeg starter pythonkoden i gedit og hvordan jeg ser, hvad koden gør?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: hvordan skriver og starter man python programmer? Gedit?

Indlægaf AJenbo » 7. nov 2015, 11:24

Du kan ikke køre koden fra Gedit, du skal gemme den som en fil og så køre filen.

Gedit er ikke den bedte program editor, den kommer ikke med hjælpe tekster til funktioner eller forslag til kommandoer. En editor som Geany har disse funktioner (dog i en meget basal form) og har også et konsol område så du kan køre programmet fra din editor.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: hvordan skriver og starter man python programmer? Gedit?

Indlægaf thj01 » 10. nov 2015, 19:31

Jeg underviser brobygningselever (9/10 klasse) i Python og anvender Geany til det - jeg anvender faktisk Geany til al tekstredigering hvis det er GUI (og nano i terminalen). Og jeg overvejer at anvende det til EUX elever i foråret og slå det sammen med matematik og fysik!

Så skal eleverne blot gemme som .py, så kan de køre koden ved at trykke [F5]. Hvis man anvender python3 (som jeg gør) skal man dog ind i menuen: Build -> Set build commands og sætte et 3 tal bagved python i Compile og execute.

Personligt overvejer jeg at anvende Eric (http://eric-ide.python-projects.org/), men jeg får nogle træls fejlmeddelelser og jeg ved ikke nok om IDE'er til at kunne udbedre dem :|

PS. Geany har også den mest geniale snippit funktion som tager ca 2 minutter at lære ... og DET er en fordel.
Senest rettet af thj01 10. nov 2015, 19:36, rettet i alt 1 gang.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: hvordan skriver og starter man python programmer? Gedit?

Indlægaf thj01 » 10. nov 2015, 19:35

Er det muligt at følge det "coursera" kursus på sidelinien - eller skal man betale?

.. jeg ved ikke helt hvordan jeg skal forholde mig til "Recommended: Install Python - Windows Vista" https://www.coursera.org/learn/python. ... Det virker mig en kende ... meget mystisk gg.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: hvordan skriver og starter man python programmer? Gedit?

Indlægaf zob » 10. nov 2015, 21:08

Ja. Det kan du. Opret en profil hvis du ikke har en i forvejen. Klik på "Enroll" på den side du henviser til og vælg følgende mulighed fra listen der dukker op.
Join the course

Full Course, No certificate
You won't get a certificate or be in the Specialization, but you can always upgrade later.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: hvordan skriver og starter man python programmer? Gedit?

Indlægaf lath » 11. nov 2015, 00:05

thj01 skrev:...
Personligt overvejer jeg at anvende Eric (http://eric-ide.python-projects.org/), men jeg får nogle træls fejlmeddelelser og jeg ved ikke nok om IDE'er til at kunne udbedre dem :|
...

Jeg har prøvet Eric før, det er et ret godt IDE.

Jeg skulle dengang selv sørge for at "Prerequisites" var opfyldt.
For Eric6 kan man finde dem på http://eric-ide.python-projects.org/eric-download.html

Jeg har engang lavet en installation af Eric5 (til Python 3.x) fra arkiverne (og den virkede ikke), så den blev purged, og jeg installerede derefter Eric5 uden om arkiverne, hvor jeg selv sørgede for at opfylde afhængigheder - altså lege pakkeprogram.
Så virkede Eric5 også upåklageligt, og uden fejl.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: hvordan skriver og starter man python programmer? Gedit?

Indlægaf thj01 » 11. nov 2015, 03:02

lath skrev:
Jeg har engang lavet en installation af Eric5 (til Python 3.x) fra arkiverne (og den virkede ikke), så den blev purged, og jeg installerede derefter Eric5 uden om arkiverne, hvor jeg selv sørgede for at opfylde afhængigheder - altså lege pakkeprogram.
Så virkede Eric5 også upåklageligt, og uden fejl.

/Lars


Det er netop den udfordring jeg rendte ind i - det virkede ikke ved at installere det direkte, og min søgning på nettet angav at der skulle installeres fra bunden af - og det er ikke noget jeg kan gøre med brobygningselever :|

Og da jeg selv kun programmere på absolut begynderniveau orker jeg det ikke. Hvis der bare fandtes en "howto" der var til at gå til ... ;)
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: hvordan skriver og starter man python programmer? Gedit?

Indlægaf AJenbo » 11. nov 2015, 03:27

lath skrev:"Prerequisites"

forudsætninger

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: hvordan skriver og starter man python programmer? Gedit?

Indlægaf lath » 11. nov 2015, 11:35

thj01 skrev:
lath skrev:
Jeg har engang lavet en installation af Eric5 (til Python 3.x) fra arkiverne (og den virkede ikke), så den blev purged, og jeg installerede derefter Eric5 uden om arkiverne, hvor jeg selv sørgede for at opfylde afhængigheder - altså lege pakkeprogram.
Så virkede Eric5 også upåklageligt, og uden fejl.

/Lars


Det er netop den udfordring jeg rendte ind i - det virkede ikke ved at installere det direkte, og min søgning på nettet angav at der skulle installeres fra bunden af - og det er ikke noget jeg kan gøre med brobygningselever :|

Og da jeg selv kun programmere på absolut begynderniveau orker jeg det ikke. Hvis der bare fandtes en "howto" der var til at gå til ... ;)

Det havde jeg nok en formodning at det var den samme problemstilling som jeg havde.

Jeg løste det sådan jeg downloadede Eric5 i en undermappe til ~/bin, og derefter opdaterede jeg så PATH miljøvariablen i ~/,profile, så programmet kunne startes bare ved at køre:

Kode: Vælg alt

eric5

Hvis du downloader eric6 , så ser opdateringen til ~/.profile således ud, hvis eric6 er program filen og findes i
~/bin/eric6/bin:

Kode: Vælg alt

export PATH=$PATH:$HOME/bin/eric6/bin

Glemmer du ...

Kode: Vælg alt

$PATH:

... efter =-tegnet, så kan computeren ikke boote - du kan reparere det fra en Live session.

Afhængighederne løste jeg så ved at bruge pakker fra arkiverne. Her er det vigtigt at versionerne er de rigtige.
Du kunne måske lave et bash shell script (,hvor sudo ikke bruges inde i scriptet*), der gør de rigtige ting.
Efter at man har alt på plads, og er startet op i en ny (desktop) session, så burde det virke.

Bliver en computer brugt af mange forskellige brugere kan man i stedet lavet tilføjelsen i /etc/profile - det har også den fordel at det også virker korrekt for nyoprettede brugere.

/Lars

ad *) "hvor sudo ikke bruges inde i scriptet":
Det betyder så at du skal sudo /sti/til/mit/script i stedet for. Dette er bedre ,da sudo kun åbner for root-adgang i et bestemt kort-varigt stykke tid. Med sudo foran scriptet så får scriptet root rettighed, og det kan starte programmer og scripts, som kræver superbruger rettigheder - lige meget hvor lang tid de tager at udføre.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

gtr

Re: hvordan skriver og starter man python programmer? Gedit?

Indlægaf gtr » 11. nov 2015, 17:14

Tak for svarene. Det bliver geany, når man kan starte og se programmet fra ide'en.
Thj, hvis du bruger ubuntu, skal du vist ikke installere python. 2.7 python er vist installeret.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: hvordan skriver og starter man python programmer? Gedit?

Indlægaf thj01 » 11. nov 2015, 20:17

Python 3.4 ... something er installeret. Men geany anvender Python 2.x out-of-the-box.

Du kan løse problemet på to måder enten igennem GUI, hvor du skal gå ind i menuen: Build -> Set build commands og sætte et 3 tal bagved python i Compile og execute.

Så kalder [F5] python3 i stedet.

Du kan også ændre det symbolske link der starter python op. Det ligger i /usr/bin:

Kode: Vælg alt

ls -al /usr/bin | grep python


For at ændre det symbolske link gør du følgende:

Kode: Vælg alt

cd /usr/bin
sudo rm python
sudo ln -s python3.4 python


Fremgangsmåden er inspireret herfra http://askubuntu.com/questions/682869/i ... ng-apt-get, hvor jeg forsøgte mig med at lægge python 3.5 ind i stedet - men der er vist lidt quirky endnu, så jeg rullede det tilbage

Det betyder så, at alle programmer der kalder python fremover rammer python3 ... Men det er også hvad man satser på bliver standarden i 16.04 LTS så vidt jeg har læst mig frem til, da man gerne vil af med Python 2.X
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster