krypteret backup, ikke komprimeret? Emnet er løst

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
gtr

krypteret backup, ikke komprimeret?

Indlægaf gtr » 5. aug 2015, 16:26

ubuntu 14.04

Jeg vil foretage krypteret backup af filer på dvd, således at filerne ikke ændres, komprimeres. Jeg har overvejet veracrypt og pgp kryptering. Mht veracrypt antager jeg, jeg kan lave en container på omkring 4gb og genbruge den til hver dvd. Mht pgp kryptering ligner det, at en fil bliver større efter den er blevet krypteret og pgp kan ikke kryptere foldere? Kan man omdanne en folder med filer til en fil og på en måde, så der ikke komprimeres?

Andre forslag?

Tak.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: krypteret backup, ikke komprimeret?  Emnet er løst

Indlægaf AJenbo » 5. aug 2015, 16:53

tar

Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter
Indlæg: 885
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:33
IRC nickname: Blueeyez

Re: krypteret backup, ikke komprimeret?

Indlægaf Blueeyez » 6. aug 2015, 12:09

Jeg vil nok anbefale at lave backup til en nas.. eller ekstern enhed.. DVDer holder ikke til alt og evigt og virker mere som spild end en nas som snildt kan have flere funktioner..
Kan anbefale Asustor nas selvom jeg ikke selv har prøvet at lave backups af min Ubuntu til den nas over netværket selvom jeg nok burde :-)
* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: krypteret backup, ikke komprimeret?

Indlægaf lath » 6. aug 2015, 20:00

gtr skrev:ubuntu 14.04

Jeg vil foretage krypteret backup af filer på dvd, således at filerne ikke ændres, komprimeres. Jeg har overvejet veracrypt og pgp kryptering. Mht veracrypt antager jeg, jeg kan lave en container på omkring 4gb og genbruge den til hver dvd. Mht pgp kryptering ligner det, at en fil bliver større efter den er blevet krypteret og pgp kan ikke kryptere foldere? Kan man omdanne en folder med filer til en fil og på en måde, så der ikke komprimeres?

Andre forslag?

Tak.

Tar er blevet foreslået, zip med store metode (=ingen komprimering) kan også bruges.
Hvis du vil zippe en mappe som vi her kalder MIN_MAPPE - der ligger i denne mappe (./), ind i et zip arkiv som skal hedde mit_zip_arkiv.zip, der skal ligge i denne mappe, så skal du køre denne her kommando:

Kode: Vælg alt

zip -r -0 ./mit_zip_arkiv.zip  ./MIN_MAPPE

  • Argumentet -r betyder rekursivt, hvilket vil sige at den tager mappen med filer, samt alle undermapper og deres filer, samt undermappernes undermapper og deres filer etc. med i zip arkivet.
  • Argumentet -0 (læses: bindestreg nul-tegn) betyder store only, altså ingen komprimering.
  • Du kan også nøjes med kun at vedhætte filer, eller tilføje både bestemte filer og mapper - efter *.zip filnavnet.
  • Filer og mapper med mellemrumstegn skal sættes i anførselstegn (et sæt ", eller et sæt ` ).

Komprimering i den lettere ende(=noget der ikke tager ret lang tid) kan godt anbefales, da der så bliver færre repetitioner af det der krypteres. Det gør det sværere at brute-force gætte en kryptering.
Faktisk kan en let komprimering før kryptering være hurtigere, rent I/O mæssigt, da der skal hentes færre bytes fra en disk.
Lad være med at prøve på at komprimere allerede hårdt komprimerede filer såsom jpg, png, mp3, mp4, ogg og den slags filer - da det er spild af tid/ressorcer.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: krypteret backup, ikke komprimeret?

Indlægaf AJenbo » 6. aug 2015, 20:16

zip er muligvis ikke et godt valg da det ikke ikke bibeholder unix rettighederne på filer.

gtr

Re: krypteret backup, ikke komprimeret?

Indlægaf gtr » 15. aug 2015, 16:36

Tak for svarene. Hvis jeg højreklikker en folder, can jeg vælge 'compress'. Er det gzip softwaren? Hvis jeg vælger zip, kan jeg kryptere. Hvis jeg vælger tar, vil softwaren ikke komprimere folderen? Hvis jeg vælger tar, kan jeg ikke kryptere.

Kan zip -r -0 ./mit_zip_arkiv.zip ./MIN_MAPPE ændres til også at psswd kryptere?

Jeg vurderer, at en dvd, der ikke bliver brugt, holder længere end en hdd, der ikke bliver brugt.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: krypteret backup, ikke komprimeret?

Indlægaf AJenbo » 15. aug 2015, 19:41

Var ønsket ikke nettop at kryptere efter du har pakket mappen ind i en fil? Så kan jeg ikke se hvad problemt med tar skulle være. Hvis det du ønsker er et format der kan pakke en mappe ned med kodeord beskyttelse så er det noget anden end det du først spurgte om.

Jeg ser stadig ikke nogen begrundelse for ikke at bruge komprimering, særlig når der er tale om dvd som har en sløv overførelseshastighed. Når du kryptere noget eller på anden måde pakker det i en container vil det tage en lille smugle yderligere plads da der går noget til container formater, eks header.

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], [Crawler] og 0 gæster