Problem: Autostart af terminal Emnet er løst

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Problem: Autostart af terminal

Indlægaf Jacob Bahn » 18. jun 2015, 02:59

For nogle dage siden legede jeg lidt med udseende; tema, baggrund, pil, markør og farver. Efterfølgende starter Ubuntu Mate automatisk en terminal op ved opstart - den lægger sig i øvrigt øverst (oven på vinduer jeg selv åbner, fx firefox).

Jeg kan nemt exit'e den, men mon ikke der findes en måde at ignorere den på ved opstart? Jeg har en ide om, at det hænger sammen med 'Tilde', uden helt at vide hvad dét er!
Mvh Jacob

Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: Problem: Autostart af terminal

Indlægaf Jacob Bahn » 18. jun 2015, 03:06

x-caja-desktop_019.png
x-caja-desktop_019.png (1.89 MiB) Vist 193 gange
Mvh Jacob

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Problem: Autostart af terminal

Indlægaf lath » 18. jun 2015, 04:15

Jacob Bahn skrev:Jeg kan nemt exit'e den, men mon ikke der findes en måde at ignorere den på ved opstart? Jeg har en ide om, at det hænger sammen med 'Tilde', uden helt at vide hvad dét er!

Det er et vildt gæt, som også er forkert.

~ er din hjemmemappe, det vil sige $HOME mappen.

Dit problem er nok mere:
Jacob Bahn skrev:For nogle dage siden legede jeg lidt med udseende; tema, baggrund, pil, markør og farver. Efterfølgende starter Ubuntu Mate automatisk en terminal op ved opstart - den lægger sig i øvrigt øverst (oven på vinduer jeg selv åbner, fx firefox).

Så problemet har nok mere noget MATE desktop at gøre.
Prøv at nulstille/resette til standard indstillingerne i hvert område af MATE desktops indstillinger du har pillet i.

Når du laver ændringer i indstillingerne, så lav dem i meget små trin. Hvis der så går ged i noget så er meget sandsynligt det sidste du pillede i der gik galt, og så kan du nemt huske hvad det var du gjorde, og komme tilbage igen til noget der virker.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: Problem: Autostart af terminal

Indlægaf Jacob Bahn » 18. jun 2015, 07:36

Tak. Jeg prøver at re-etablere...
Mvh Jacob

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Problem: Autostart af terminal

Indlægaf AJenbo » 18. jun 2015, 08:43

lath skrev:
Jacob Bahn skrev:Jeg kan nemt exit'e den, men mon ikke der findes en måde at ignorere den på ved opstart? Jeg har en ide om, at det hænger sammen med 'Tilde', uden helt at vide hvad dét er!

Det er et vildt gæt, som også er forkert.

~ er din hjemmemappe, det vil sige $HOME mappen.

Der findes også et program der heder Tilde.

Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: Problem: Autostart af terminal

Indlægaf Jacob Bahn » 18. jun 2015, 09:28

Det er det, jeg mener. Jeg kan ikke huske hvad eller hvordan, men jeg så/fik nogle informationer, der var relateret til 'Tilde'.
Mvh Jacob

Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: Problem: Autostart af terminal  Emnet er løst

Indlægaf Jacob Bahn » 5. okt 2015, 05:14

Ivan gav mig løsningen i en anden tråd med samme problem (på en senere installation):

System > Indstillinger > Personlig > Opstartsprogrammer > fanen Opstartsprogrammer > rul ned til Tilda og fjern fluebenet og tryk på Close


https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=3&t=20366
Mvh Jacob

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster