Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 2. feb 2021, 18:29

Så fik jeg endelig testet. Der er to ramblokke a 16 GB, men desværre er der enten ingen af dem der virker, eller også er det noget helt andet der er galt.

1) Jeg tog først begge ud og satte dem i igen. Memtest nåede til 18 %.
2) Fjernede den yderste. Memtest nåede til 35 %, hvilket vel i praksis er det samme med halv mængde ram.
3) Fjernede den inderste ramblok og satte den yderste i igen. Memtest nåede igen til 35 %.

I kan se fotos her:
https://www.dropbox.com/sh/rume3hglam42ao3/AABG9PzKHrK8i6omIoA1CpGsa?dl=0

Et par gange forsøgte jeg også at lade den starte Ubuntu efter hukommelsestesten, derfor de ekstra fotos, men det gik som det plejer, så det er nok kun memtestbillederne der er interessante nu.

Overvejelser: Skal jeg teste om det hjælper at anbringe ramblokkene anderledes - fx bytte dem om? Der er plads til fire ramblokke i maskinen, så jeg kunne også teste med de to ledige pladser. Men det burde vel virke uanset hvor klodserne sidder?

En anden overvejelse: På IMG_5034.JPG nåede jeg at fange memtestskærmen inden den gik i gang med testen. Er det værd at forsøge sig med F1 eller F2? Jeg ved ikke hvad det betyder med Fail-Safe Mode eller Multi-Threading (SMP), men det gør I sikkert.

Eller er det simpelthen tid til at køre i Føniks med hele maskinen nu? For så kan jeg vel lige så godt få det overstået.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf AJenbo » 2. feb 2021, 18:59

marie@idiomatic skrev:Overvejelser: Skal jeg teste om det hjælper at anbringe ramblokkene anderledes - fx bytte dem om? Der er plads til fire ramblokke i maskinen, så jeg kunne også teste med de to ledige pladser.

Ja gør det.

marie@idiomatic skrev:testen. Er det værd at forsøge sig med F1 eller F2? Jeg ved ikke hvad det betyder med Fail-Safe Mode eller Multi-Threading (SMP)

Det kan måske indikere om CPU er problemet.

marie@idiomatic skrev:Eller er det simpelthen tid til at køre i Føniks med hele maskinen nu? For så kan jeg vel lige så godt få det overstået.

Du kan nok godt konludere at den skal en tur der forbi for der er hverfald noget der ikke virker, selv hvis du kan omgåes det vil du stadig have et fejlbehæftet produkt.

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 2. feb 2021, 19:29

AJenbo skrev:
marie@idiomatic skrev:Eller er det simpelthen tid til at køre i Føniks med hele maskinen nu? For så kan jeg vel lige så godt få det overstået.

Du kan nok godt konludere at den skal en tur der forbi for der er hverfald noget der ikke virker, selv hvis du kan omgåes det vil du stadig have et fejlbehæftet produkt.

Så er der næsten ikke nogen grund til at jeg bruger mere tid på at teste selv. Så sætter jeg bare den sidste ramklods tilbage hvor den sad, og kører ind til dem i morgen.

De oprettede allerede en reklamationssag på den onsdag i sidste uge, men jeg sagde at jeg gerne lige ville prøve at teste selv først - men da dét nu er gjort, er det vist bare at komme af sted. Og så kan jeg jo vise dem mine testresultater også så de ved hvad jeg har prøvet.

For øvrigt har jeg tænkt på at de sikkert ville have opdaget sådan en fejl fra begyndelsen hvis jeg ikke havde bedt dem undlade at præinstallere Windows. Tror I ikke? For de ville vel have fået samme fejl hvis de havde forsøgt at installere Windows. Men burde de ikke have testet hardwarekomponenterne under alle omstændigheder?

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5516
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf Klaus Rasmussen » 2. feb 2021, 19:30

Hmm..., tror ikke det gør nogen forskel at flytte RAM blokkene. Mig bekendt SKAL blokkene sidde i slot 1-2 osv.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf AJenbo » 2. feb 2021, 19:47

Jo, de burde have testet. Jeg har selv givet dem en stak Ubuntu DVD'er da jeg arbejdede der så det er ikke forde de ikke har værktøjet til det :D

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 2. feb 2021, 21:26

Klaus Rasmussen skrev:Hmm..., tror ikke det gør nogen forskel at flytte RAM blokkene. Mig bekendt SKAL blokkene sidde i slot 1-2 osv.

De sad i slot 2 og 4 fra venstre (eller 1 og 3 fra højre).

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 2. feb 2021, 21:40

AJenbo skrev:Jo, de burde have testet. Jeg har selv givet dem en stak Ubuntu DVD'er da jeg arbejdede der så det er ikke forde de ikke har værktøjet til det :D

Har de brug for Ubuntu-dvd'er for at kunne tjekke hardware?
Og har du arbejdet hos dem? Så er det da godt at jeg indtil videre har talt pænt om dem ;-)

Jeg er kommet i tanker om at der fulgte en dvd med maskinen som hører til bundkortet. Kan det tænkes at maskinen "bare" mangler en driver fra den? Den skulle ifølge opsætningsmanualen indeholde drivere til chipsæt, lydkort og netkort m.v.
Nå, men under alle omstændigheder kan jeg ikke bruge den til noget så længe maskinen ikke finder det eksterne dvd-drev som de solgte mig sammen med den. Og jeg fik også at vide af deres supportmedarbejder i telefonen at alle drivere allerede er installeret.

Jeg har for øvrigt en formodning om at det måske slet ikke er rammen den er gal med alligevel. Jeg har meget lidt at bygge det på, men hvis det er rammen, undrer det mig at jeg får præcis samme testresultat uanset hvilken af klodserne jeg piller ud. Du har nævnt, Anders, at det også kan være CPU'en eller bundkortet. Lige nu tror jeg mest på den forklaring. Men i virkeligheden aner jeg ikke hvad jeg taler om ;-)

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5516
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf Klaus Rasmussen » 2. feb 2021, 21:52

marie@idiomatic skrev:De sad i slot 2 og 4 fra venstre (eller 1 og 3 fra højre).

Hvilken betegnelse (navn) har motherboardet?
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 2. feb 2021, 22:31

Klaus Rasmussen skrev:Hvilken betegnelse (navn) har motherboardet?

"TUF GAMING X570 Series" står der på dvd'en.

"ASUS TUF GAMING X570-PLUS - bundkort - ATX - Socket AM4 - AMD X570" står der i bestillingsbekræftelsen.

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5516
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf Klaus Rasmussen » 2. feb 2021, 23:11

Ifølge manualen skal Ramblokke sidde i slot A2 og B2, som er nr. 1 og 3 regnet fra kanten af motherboardet.

PS. Hvis ikke du har fået en manual, sender jeg den gerne til din Email.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 2. feb 2021, 23:42

Klaus Rasmussen skrev:Ifølge manualen skal Ramblokke sidde i slot A2 og B2, som er nr. 1 og 3 regnet fra kanten af motherboardet.

Så sad de rigtigt.

Klaus Rasmussen skrev:PS. Hvis ikke du har fået en manual, sender jeg den gerne til din Email.

Tak, jeg har den, men jeg havde ikke opdaget at der var oplysninger om hvor rammen skulle sidde.

Men faktisk kunne det se ud som om ramblokken skal sidde i A2 hvis der kun er én. Læser du det også sådan? Og i så fald mangler jeg jo faktisk at teste den der sidder i B2, for så skal jeg jo flytte den over i A2 for at teste den alene.

Det må jeg hellere begynde dagen med i morgen tidlig!

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5516
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf Klaus Rasmussen » 3. feb 2021, 00:56

marie@idiomatic skrev:Men faktisk kunne det se ud som om ramblokken skal sidde i A2 hvis der kun er én. Læser du det også sådan?

Ja. korrekt.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf AJenbo » 3. feb 2021, 04:41

DVDen indeholder drivere til Windows. Linux kommer med drivere indbygget, den skive har du ikke meget fidus ud af.

Når support siger drivere er installeret så er det pga de har været for dovne til at kigge på din sag og se at din er uden windows installation.

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 3. feb 2021, 10:31

Det har du sikkert ret i, Anders. Jeg undrede mig faktisk også lidt da han sagde det.

Nu har jeg testet med den inderste ramblok flyttet til A2, og det gav desværre samme resultat som i går, så nu overlader jeg den videre fejlfinding til producenten.

I hører nærmere når jeg engang får maskinen tilbage.

Det skulle heller ikke undre mig om der bliver et eller andet issue med at få installeret Linux selv når hardwaren virker. Det plejer der jo at være, så hvorfor skulle det gå glat denne gang :P

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf AJenbo » 3. feb 2021, 11:16

Vi ser frem til at høre hvordan det går, håber det går hurtigt :)

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 1 gæst