Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 23. jan 2021, 16:11

Jeg forsøger at installere Ubuntu på en helt ny maskine (stationær) via et (også helt nyt) eksternt dvd-drev med usb-tilslutning, men jeg kommer ikke ret langt. Jeg får noget med

Kode: Vælg alt

PXE-E61: Media test failure, check cable
og

Kode: Vælg alt

PXE-M0F: Exiting Intel PXE ROM.
og noget mere ... hvordan er det nu jeg kan vise jer et billede (foto) af skærmen så I kan se hele teksten?

Jeg har indtil videre forsøgt alt (tror jeg nok) hvad de foreslår på https://www.lifewire.com/pxe-e61-media-test-failure-4156811 undtagen punkt 7 (jeg ved ikke om dette er klogt på en helt ny maskine?) og har indtil videre ikke flere ideer.

Jeg har deaktiveret boot fra netværk og sat dvd-drevet til første prioritet. Jeg har brændt en ny dvd for det tilfældes skyld at der skulle være noget i vejen med den første. Jeg har flyttet dvd-drevet til to andre usb-porte. Eneste tilbageværende idé er at prøve med et gammelt eksternt dvd-drev for at se om det virker bedre, og at prøve endnu flere andre usb-porte.

Nogen bud?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf AJenbo » 23. jan 2021, 16:28

har du en usb du kan bruge i stedet for en dvd?

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 23. jan 2021, 21:09

AJenbo skrev:har du en usb du kan bruge i stedet for en dvd?

Det undersøger jeg lige - så skal jeg også lige lære at lave en usb som der kan bootes fra, men det er der jo masser af vejledninger i rundt omkring, har bare ikke prøvet det før.

Jeg vender lige tilbage når jeg har fundet ud af om jeg har en usb der er stor nok. Kan usb'en bruges til noget andet bagefter, eller bliver den for evigt viet til formålet?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf AJenbo » 23. jan 2021, 22:30

Ja den kan formateres bagefter så du kan bruge den til andet igen. Bemærk at alt indhold vil blive slette så sørg for at kopiere det før du går i gang. USB'en skal være på mindst 2GB, men det er næsten alle i dag.

Hvis du har en anden fungerende Ubuntu maskine så kommer den med programmet "Startup Disk Creator" (søg efter "usb" i programmer), som kan bruge til dette.

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 23. jan 2021, 22:36

Okay, jeg kan se at jeg skal bruge ca. 2,6 GB. Min eneste ledige usb-pind er på 64 GB. Derfor vil jeg gerne være helt sikker på at den kan bruges til noget andet bagefter?

Og hvis nogen kan linke til en vejledning (eller vejlede mig her) i hvordan man gør det på den rigtige måde - så der kan bootes fra usb'en - ville jeg være taknemmelig. Jeg har fundet en vejledning hvor man bruger et program der hedder Rufus, men det viser sig kun at være til Windows.

UNetbootin bliver nævnt til Linux forskellige steder. Er det vejen frem?

Inde på https://unetbootin.github.io/ står der noget jeg ikke forstår:

"Brug af UNetbootin: Vælg en ISO-fil eller en distribution, der skal downloades, vælg et måldrev (USB-drev eller harddisk), og genstart derefter, når du er færdig. Hvis dit USB-drev ikke vises, skal du formatere det igen som FAT32."

Man skal da vel ikke genstarte bagefter? Det gælder vel kun hvis man vælger Hard Disk Install Mode, ikke? Eller hvis man vil køre live fra usb'en på samme maskine som man oprettede den på. Men jeg skal jo bare oprette en bootbar usb via min gamle maskine, og så skal jeg bruge den til min nye maskine. Så skal jeg da vel ikke genstarte den gamle ?!?

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 23. jan 2021, 22:37

AJenbo skrev:Ja den kan formateres bagefter så du kan bruge den til andet igen. Bemærk at alt indhold vil blive slette så sørg for at kopiere det før du går i gang. USB'en skal være på mindst 2GB, men det er næsten alle i dag.

Hvis du har en anden fungerende Ubuntu maskine så kommer den med programmet "Startup Disk Creator" (søg efter "usb" i programmer), som kan bruge til dette.


Ups, vores indlæg krydsede ... jeg kigger lige på det du har skrevet!

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 23. jan 2021, 22:43

OK, ja, det program har jeg ganske rigtigt. Det læser jeg lige på! Og når usb'en godt kan bruges til noget andet bagefter, er der vel ikke noget i vejen for at bruge 64 GB'en, selv om det virker lidt overdrevet ...

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf AJenbo » 23. jan 2021, 22:47

Rigtigt. Programmet et temmelig let at bruge, du skal blot vælge ISO og USB og så trykke start og give den din adgangskode. Hvis du også skal have hjælp til at formattere den tilbage til en normal USB bagefter kan vi lige tage den til den tid.

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 24. jan 2021, 00:42

Tak! Jeg venter lige til mandag, for jeg havde sgu alligevel data på den, har jeg opdaget. Så jeg køber nok lige en mindre på mandag. Jeg vender tilbage hvis det driller. (Og jo da også hvis det ikke gør).

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 24. jan 2021, 13:45

Hvorfor er der så mange forskellige størrelser inden for samme prisklasse? Se fx på https://www.fcomputer.dk/hardware/lagring/flash/drev?priceMax=22336.

Dem jeg har fundet under linket, er på alt fra 8 GB til 128 GB og koster omtrent det samme. Hvad i alverden skal man vælge ud fra?

Er nogle bedre til Linux end andre?

Handler det om hastighedsforskelle? Om det er USB 2.0 eller USB 3.0? Andre kvalitetsparametre?

Der er også sådan én som https://www.bilka.dk/produkter/sandisk-ultra-usb-flashdrive-128-gb/100552309/, som jeg ville kunne gå over at købe med det samme. Men der står at den "leveres med SecureAccess-krypteringssoftware". Er det godt eller skidt for mig? Det ryger vel alligevel når jeg bruger den til mit formål, ikke? Det er jo fjollet at betale ekstra for et eller andet som jeg alligevel sletter med det samme.

Er nogle typer lettere at formatere tilbage til en normal USB bagefter end andre?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf AJenbo » 24. jan 2021, 14:09

det handler vel om hastighed og holdbarhed. funktionsmaesigt er de alle ens og ja du faar ikke nogen gavn af den exstra software. ofte er det dog ikke noget du betaler ekstra,men noget demo software producenten faar penge for at inkludere

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 24. jan 2021, 22:15

Tak, Anders!

Jeg forsøgte mig først lige med to andre eksterne dvd-drev, og tænk bare: Nu blev installationsmediet fundet! Imidlertid kom jeg ikke særlig langt i processen, og jeg fik en masse fejlmeddelelser som jeg har taget fotos af. Det var ret forskelligt hvad der skete hver gang maskinen (af sig selv) genstartede, hvilket den gjorde utallige gange på mærkelige tidspunkter.

Måske hænger det sammen med at de anvendte dvd-drev er meget gamle (måske cirka 15 år begge to). Eller måske er det nogle indstillinger i BIOS. Hvad ved jeg.

Men nu prøver jeg lige usb-løsningen først (i morgen) og ser om det går bedre.

Hvis det heller ikke vil lykkes, må jeg prøve at vise jer mine fejlmeddelelser og tage den derfra. Der blev nemlig rapporteret om hardwarefejl og alt muligt, hvilket jeg synes lyder lidt underligt på en helt ny maskine.

Tak for al hjælpen indtil videre!

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 25. jan 2021, 17:41

Øv, der går stadig noget galt. Jeg troede ellers først at det virkede - jeg kom længere end sidste gang, nærmere bestemt dertil hvor jeg skulle indtaste koden til det trådløse netværk. Men mens jeg var inde for at se koden på routeren, genstartede maskinen af sig selv, og nu er det ligesom i går:

Den er gået i selvsving og genstarter i ét væk på skiftende stadier i processen. Og der kommer lidt fejlmeddelelser her og der undervejs.

Er vi mon dér hvor I skal se fejlmeddelelserne? Og i så fald, hvor er det nu man kan uploade fotos som man så kan linke til i tråden her?

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 25. jan 2021, 17:47

Når jeg nu går ind i BIOS og kigger på bootrækkefølgen, er usb'en med tre gange! Det står sådan her:

UEFI: UFD 2.0 Silicon-Power64G1.00 (63.4GB)
M.2_1: INTEL SSDPEKNW010T9 (1024.2GB)
UEFI: UFD 2.0 Silicon-Power64G1.00, Partition 2 (63.4GB)
UFD 2.0 Silicon-Power64G1.00 (63.4GB)

Jeg tjekkede ikke i BIOS før første start, men med dvd'en i går var det sådan at varianten med "UEFI" foran ikke var der til at begynde med, men så dukkede den op senere (efter automatisk genstart).

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf AJenbo » 25. jan 2021, 19:28

Normal boot -> UEFI: UFD 2.0 Silicon-Power64G1.00 (63.4GB)
Boot direkte til iso -> UEFI: UFD 2.0 Silicon-Power64G1.00, Partition 2 (63.4GB)
Boot for gamle systmer -> UFD 2.0 Silicon-Power64G1.00 (63.4GB)

Når du skriver et indlæg er der under tekstfeltet en fane der hedder "vedhæftede filer"

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster