Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 29. mar 2021, 17:47

AJenbo skrev:Jeg syndes ikke der er grund til at lade dig distrahere, du ved du kan køre Memtest86+ fra Ubuntu 21.10 disken, så gør det på den måde.

OK, prøver det i aften, så.

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 29. mar 2021, 21:24

Hm, nu synes jeg heller ikke der er nogen mulighed for at vælge memtest på 20.10-usb'en. Jeg har mistanke om at det kan skyldes at der nu kun vises én bootmulighed fra usb'en - tidligere har der været tre, og jeg har nok prøvet dem alle efter tur dengang, men nu er der kun den med Partition 2: "UEFI: UFD 2.0 Silicon-Power64G1.00, Partition 2 (63.4GB)".

Nå, men i morgen tidlig skal jeg af sted og være væk i nogle dage, så projektet kommer vel på hold igen på ubestemt tid, så. Gad vide hvad det ender med, og hvornår.

Men når jeg kommer tilbage, må jeg vel prøve at finde en måde at køre memtest på.

Og hvis den stadig fejler på samme måde som tidligere, håber jeg at nogen kan foreslå et eller andet nyt jeg kan prøve. Jeg fatter simpelthen ikke hvad der er galt med den maskine.

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5516
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf Klaus Rasmussen » 29. mar 2021, 21:30

marie@idiomatic skrev:men nu er der kun den med Partition 2: "UEFI: UFD 2.0 Silicon-Power64G1.00, Partition 2 (63.4GB).

Lyder godt nok som din USB.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 29. mar 2021, 22:00

Klaus Rasmussen skrev:
marie@idiomatic skrev:men nu er der kun den med Partition 2: "UEFI: UFD 2.0 Silicon-Power64G1.00, Partition 2 (63.4GB).

Lyder godt nok som din USB.

Det er det skam også. Men i januar var den med på tre forskellige måder - se hvad jeg skrev dengang:

marie@idiomatic skrev:Når jeg nu går ind i BIOS og kigger på bootrækkefølgen, er usb'en med tre gange! Det står sådan her:

UEFI: UFD 2.0 Silicon-Power64G1.00 (63.4GB)
M.2_1: INTEL SSDPEKNW010T9 (1024.2GB)
UEFI: UFD 2.0 Silicon-Power64G1.00, Partition 2 (63.4GB)
UFD 2.0 Silicon-Power64G1.00 (63.4GB)

Dengang forklarede Anders at det svarede til tre forskellige måder at boote fra usb'en på. Og nu spekulerer jeg på om jeg skal bruge én af de to andre måder for at få adgang til memtest.

For øvrigt var SSD'en også med på listen dengang (som det fremgår af citatet fra januar) selv om der ikke lå noget operativsystem på den endnu. Derfor undrer det mig stadig at den ikke længere er der.

Men nu har jeg lagt 20.04 på usb'en igen, og så må jeg starte derfra næste gang jeg får tid, og prøve om jeg kan finde ud af at sætte en memtest i gang.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf AJenbo » 29. mar 2021, 23:24

Jeg har læst at Memtest86 kun fungere når man starter i Legacy BIOS tilstand og ikke UEFI.

Der er vist også problemer med at køre på moderne systemer med meget ram hvis ikke det er Memtest86+ man køre.

Legacy tilstand er nok blevet slået fra i bios efter opgraderingen hvilket også forklare hvorfor du ikke længere ser harddiske som mulige opstarts medier. Føniks har sikkert også installeret Windows i Legacy tilstand. Så prøv at gå i bios og aktiver Legacy tilstand og se om det giver de Memtest86 og ekstra boot muligheder.

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 30. mar 2021, 00:03

Tak, Anders! Det kunne forklare flere af de ting jeg undrer mig over lige nu. Det vil jeg prøve når jeg er tilbage ved den nye computer (måske bliver det på lørdag, men det ved jeg ikke med sikkerhed endnu).

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 25. jun 2021, 15:57

Bedre sent end aldrig ...

AJenbo skrev:Legacy tilstand er nok blevet slået fra i bios efter opgraderingen hvilket også forklare hvorfor du ikke længere ser harddiske som mulige opstarts medier. Føniks har sikkert også installeret Windows i Legacy tilstand. Så prøv at gå i bios og aktiver Legacy tilstand og se om det giver de Memtest86 og ekstra boot muligheder.

Du havde fuldstændig ret, Anders. Nu er legacy slået til, og der vises alle de samme opstartsmedier som før; Windows kan også startes.

Med 20.04 får jeg imidlertid samme resultat som hidtil (genstarter og meddelelser om hardwarefejl). Jeg har prøvet med alle tre måder at boote fra usb'en på.

Nu henter jeg 21.04 for at se om jeg kan køre memtest fra den, for 20.10 fås vist ikke mere, og jeg kan ikke finde memtest på 20.04-usb'en.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf AJenbo » 25. jun 2021, 16:29

Ok, vi følger spændt med.

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 25. jun 2021, 17:20

Ja, undskyld jeg skrev før der rigtig var noget at reagere på. Det tog over en time at downloade iso-filen og oprette en startdisk, så jeg kunne ikke dy mig for lige at opsummere hvad jeg havde gang i, mens jeg ventede.

Desværre er alt som før: Memtesten stopper efter få sekunder ved 17 % - se første (og indtil videre eneste) billede i denne mappe:

http://alturl.com/38ok5

Så nu har jeg faktisk ikke flere ideer. Har I?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf AJenbo » 25. jun 2021, 18:19

Måske snak med nogen fra Ubuntu Aarhus om der er mulighed for at nogen kan hjælpe fysisk :/

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 25. jun 2021, 19:59

OK, jeg prøver om jeg kan finde nogen. Tak for al hjælpen frem til nu.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf AJenbo » 25. jun 2021, 21:03

Det eneste jeg hade tilbage var at forsøge den med anden strøm, skræm etc for at se om det er de lokale forhold der skaber problemerne.

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 27. jun 2021, 23:38

OK. Ja - men er det så ikke underligt at Windows tilsyneladende virker fint nok også her under mine lokale forhold?

Jeg kan faktisk ikke umiddelbart finde noget der hedder Ubuntu Aarhus - når jeg googler det, finder jeg en Facebookside tilhørende Ubuntu Randers og Favrskov. Nå, men jeg må spørge mig lidt for - der må jo da være nogle Ubuntubrugere her i byen også.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf AJenbo » 28. jun 2021, 00:04


marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 12. jul 2021, 00:00

Tak. Ja, den side har jeg også fundet, men når jeg prøver at finde kontaktoplysninger på den, finder jeg kun Ubuntu Randers og den førnævnte Facebookside. Jeg får på fornemmelsen at Ubuntu Aarhus måske ikke findes mere. Jeg skrev en besked til dem i Facebookgruppen for et par uger siden, men har ikke fået svar endnu.

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster