Ubuntu 16.04 USB persistens Emnet er løst

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Ubuntu 16.04 USB persistens

Indlægaf Kurt Christensen » 7. maj 2016, 20:48

Det var så ikke så nemt. Kan man ikke lave et USB-stik med hukommelse uden at installere det mere med 16.04?
Når lejligheden byder sig.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu 16.04 USB persistens

Indlægaf lath » 7. maj 2016, 21:36

Kurt Christensen skrev:Det var så ikke så nemt. Kan man ikke lave et USB-stik med hukommelse uden at installere det mere med 16.04?


Nu skriver du ikke helt præcis hvad du har forsøgt at gøre, og jeg forstår ikke hvad du mener med:
... uden at installere det mere med 16.04?


Jeg gætter på at du gerne vil have et sted at gemme filer på, når du kører din favorit variant af ubuntu i en live session.

1)

Det nemmeste er at når du kopiere disk imaget er at bede programmet, der kopierer disk imaget af dit favorit ubuntu styresystem, også opretter et sted du kan gemme data filer.

2)
Du kan altid bruge gparted til formindske den nuværende partition, og så oprette en ny på den plads som blev til overs.

Bemærk at du ikke kan ændre på partitions på din USB stik, og så samtidigt køre en live session fra samme USB-stik.
Årsagen er at ingen filsystemer kan være monteret, når der laves ændringer i partition tabellen.

Du kan altid lave en anden USB stik med din favorit ubuntu på, og så rette i den første USB-stiks partition tabel, og filsystem(er) fra en live session

Når du har lavet ændringer på filsystemer, så er det en god ide at opdatere kernens ide om hvordan partitions er, altså kernens partition cache, således:

Kode: Vælg alt

sudo partprobe


Jeg har oplevet at der nogen gange går ged i gparted, hvis du ikke gør det,
Kør derfor kommandoen efter at du først har formindsket den 1. partition på USB stik'en, og efter at du har lavet den nye partion på den ekstra ledige plads.



Du skal muligvis selv montere (mount) filsystemet med data og du skal altid huske at afmontere (unmount) filsystemet med data, for ellers kan du risikere tab af data.

Et alternativ er at ændre i /etc/fstab, hvor du tilføjer fil system optionen der hedder sync for det nye filsystem i fstab.
sync betyder: Skriv staks alle ændringer til dette filsystem.
sync gør filsystemet langsommere at bruge, men du mister ikke data, og det er især tilfældet, hvis filsystemet også har en journal.
ext3, og ext4 filsystemerne har en journal.

Hvis dit init system er systemd, så skal du muligvis lave en systemd unit fil i stedet, og jeg ikke hvordan sådan en unit fil skal skrives.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Ubuntu 16.04 USB persistens

Indlægaf Kurt Christensen » 7. maj 2016, 22:21

Det kan jeg ikke lige overskue. Men før 16.04 kunne man ændre en installations-usb med ubuntu på. og så huskede den ændringerne når man genstartede. Denne mulighed får du slet ikke mere med create startdisk ved 16.04, og med Unetbootin virker stikket slet ikke?
Eller, alle ændringer er nulstillet nu når man genstarter!
Når lejligheden byder sig.

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Ubuntu 16.04 USB persistens

Indlægaf Claus Henriksen » 8. maj 2016, 09:37

http://manpages.ubuntu.com/manpages/xen ... onf.5.html

1. Lav en partition på nøglen ved at formindske størrelsen på din installcd partition og derefter lave en ext4 partition med labelen der hedder persistence
2. Lav en ny fil på denne nye partition med filnavnet persistence.conf
3. Denne fil skal have linjen
/ union

Har kun prøvet dette på Debian men det ser ud (manual siden ovenfor) som om det også burde virke på Xenial.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Ubuntu 16.04 USB persistens

Indlægaf Kurt Christensen » 8. maj 2016, 10:27

Claus Henriksen skrev:http://manpages.ubuntu.com/manpages/xenial/man5/persistence.conf.5.html

1. Lav en partition på nøglen ved at formindske størrelsen på din installcd partition og derefter lave en ext4 partition med labelen der hedder persistence
2. Lav en ny fil på denne nye partition med filnavnet persistence.conf
3. Denne fil skal have linjen
/ union

Har kun prøvet dette på Debian men det ser ud (manual siden ovenfor) som om det også burde virke på Xenial.

Bliver det ikke som en normal installation, og hvordan booter den mellem de to partitioner?
Når lejligheden byder sig.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu 16.04 USB persistens

Indlægaf lath » 8. maj 2016, 13:57

Kurt Christensen skrev:
Claus Henriksen skrev:http://manpages.ubuntu.com/manpages/xenial/man5/persistence.conf.5.html

1. Lav en partition på nøglen ved at formindske størrelsen på din installcd partition og derefter lave en ext4 partition med labelen der hedder persistence
2. Lav en ny fil på denne nye partition med filnavnet persistence.conf
3. Denne fil skal have linjen
/ union

Har kun prøvet dette på Debian men det ser ud (manual siden ovenfor) som om det også burde virke på Xenial.

Bliver det ikke som en normal installation, og hvordan booter den mellem de to partitioner?


Om der bootes op på et live system eller på en installeret Ubuntu afhænger af hvad din BIOS / UEFI er sat op til at gøre.

Persistence for et live system har ikke noget at gøre med filsystemer på et installeret system, bortset fra at du selvfølgelig kan montere (mounte) filsystemer på din USB stick fra en installeret Ubuntu.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Ubuntu 16.04 USB persistens

Indlægaf Kurt Christensen » 8. maj 2016, 14:07

Om der bootes op på et live system eller på en installeret Ubuntu afhænger af hvad din BIOS / UEFI er sat op til at gøre.

Jeg tænkte på hvad der bootes op hvis der er flere systemer på usb-en, som jeg forstår det vil der med den metode både være en start up-ISO og et installeret system på usb-en?
Når lejligheden byder sig.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu 16.04 USB persistens

Indlægaf lath » 8. maj 2016, 14:14

Kurt Christensen skrev:
Om der bootes op på et live system eller på en installeret Ubuntu afhænger af hvad din BIOS / UEFI er sat op til at gøre.

Jeg tænkte på hvad der bootes op hvis der er flere systemer på usb-en, som jeg forstår det vil der med den metode både være en start up-ISO og et installeret system på usb-en?


GRUB2 er en boot loader der starter et styresystem. Fra GRUB kan du vælge hvilket styresystem der skal bootes.
Om boot loaderen på din USB stik overhovedet startes afhænger af indstillinger i din BIOS / UEFI.
Normalt kan man også trykke på entast for at få en boot menu, og vælge den boot loader der skal starte.

En Linux kerne kan godt starte en anden Linux kerne op, men en start-up ISO der direkte booter en anden Linux kerne bruges næsten aldrig / meget sjældent.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu 16.04 USB persistens

Indlægaf AJenbo » 8. maj 2016, 16:18

Der vil ikke være 2 systemer på usben, basalt set er det ligesom at have en seperat /home partision. Systemet vil være et live miljø som du kender det fra dvd

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Ubuntu 16.04 USB persistens

Indlægaf Kurt Christensen » 8. maj 2016, 16:25

Den laver altså noget underligt noget?
Vedhæftede filer
Skærmbillede fra 2016-05-08 16-24-38.png
Skærmbillede fra 2016-05-08 16-24-38.png (99.26 KiB) Vist 669 gange
Skærmbillede fra 2016-05-08 16-21-30.png
Skærmbillede fra 2016-05-08 16-21-30.png (143.78 KiB) Vist 669 gange
Når lejligheden byder sig.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu 16.04 USB persistens

Indlægaf AJenbo » 8. maj 2016, 17:25

Den nye version af USB-creator skriver ISO direkte til USB'en i stedet for at pakke den ud. Det har desværre end del bagdels.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Ubuntu 16.04 USB persistens

Indlægaf thj01 » 9. maj 2016, 13:26

Ubuntu's måde at skrive USB-nøgler er helt godnat.

Jeg har haft store problemer med at få mine USB nøgler til at fungere, selv når jeg anvender dd. Men når man gør det fra Ubuntu server ... så forsvinder problemerne.

Jeg har altså Ubuntu "main" mistænkt for at lave noget snask ... og jeg ved ikke hvad det er.

Hvis man f.eks. mounter systemrescueCD og bruger dennes script til at lave boot-USB med, så virker det. Men hvis man anvender dd direkte fra Ubuntu ... så virker det ikke ... :|
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu 16.04 USB persistens

Indlægaf AJenbo » 9. maj 2016, 14:08

Den nye metode er meget lig det at bruge dd (refere du til den gamle eller nye i 16.04?). Main er også der hvor programmerne til server bliver installeret fra, jeg har i øvrigt aldrig haft problemer med dd server eller ej, det ville også være yderst mærkeligt om den skulle opføre sig anderledes alt efter spin.
At bruge dd til at lægge en Iso på en USB er heller ikke helt korrekt så det ville ikke overraske mig hvis det ikke ville fungere med alle maskiner, rescue scriptet tager nok nettop højde for dette.

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Ubuntu 16.04 USB persistens

Indlægaf Kurt Christensen » 9. maj 2016, 22:57

Nå, det lykkes mig at installere http://www.pendrivelinux.com/multiboot- ... rom-linux/ i 16.04. Spørg ikke hvordan, men det må være løsningen indtil videre. Så håber jeg at Dabuntu bliver opgraderet til 16.04 :)
Når lejligheden byder sig.

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Ubuntu 16.04 USB persistens  Emnet er løst

Indlægaf Kurt Christensen » 10. maj 2016, 11:47

Løsningen bliver at installer 14.04 lts for at beholde den 'gamle' funktionsmåde, og så må man opdaterer hvis man ved brug til installation vil ende med 16.04.
nb man skal så også køre i 14.04 for at få valget at oprette med hukommelse.
Senest rettet af Kurt Christensen 11. maj 2016, 15:18, rettet i alt 1 gang.
Når lejligheden byder sig.

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster