Hjælp til Ubuntu_Unable to find a medium containing a live f Emnet er løst

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
kasjes
Indlæg: 21
Tilmeldt: 22. aug 2015, 22:04

Re: Hjælp til Ubuntu_Unable to find a medium containing a li

Indlægaf kasjes » 23. aug 2015, 12:02

Har fulgt guiden. Den restarter og jeg vælger ubuntu når jeg skal vælge imellem windows og ubuntu. Holder venstre shift nede men så kommer jeg ikke videre i guiden. Den starter op og giver mig samme fejl.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hjælp til Ubuntu_Unable to find a medium containing a li

Indlægaf AJenbo » 23. aug 2015, 16:59

Det at holde shit nede skal få dig til der hvor du kan vælge mellem Windows og ubuntu, og det et kun nødvendigt hvis ikke du har Windows da vælgeren jo nettop vises hver gang i det tilfælde.

Kan du ikke prøve at vise os et billede fra hvordan det ser ud når du skal vælge, for dine beskrivelse lyder lidt mærkeligt, som om du har fået gjort noget helt andet end at installere efter at have valgt "try". Det strider også imod at det skulle være installeret med wubi.

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5520
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Hjælp til Ubuntu_Unable to find a medium containing a li

Indlægaf Klaus Rasmussen » 24. aug 2015, 12:25

Når du skal installere så tryk F6 og vælg nomodeset:
Vedhæftede filer
X6dvz.png
X6dvz.png (3.06 KiB) Vist 225 gange
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hjælp til Ubuntu_Unable to find a medium containing a li

Indlægaf AJenbo » 24. aug 2015, 14:52

Klaus Rasmussen skrev:Når du skal installere så tryk F6 og vælg nomodeset:

nomodeset ville ikke løse den kritiske del hvor kernen ikke kan finde disken. Husk også at nævne hvordan man kommer til den skærm du viser.

kasjes
Indlæg: 21
Tilmeldt: 22. aug 2015, 22:04

Re: Hjælp til Ubuntu_Unable to find a medium containing a li

Indlægaf kasjes » 25. aug 2015, 19:26

Jeg trykker "installer Ubuntu"
Vedhæftede filer
IMG_0497.JPG
IMG_0497.JPG (54.46 KiB) Vist 184 gange
Senest rettet af kasjes 25. aug 2015, 20:58, rettet i alt 2 gange.

kasjes
Indlæg: 21
Tilmeldt: 22. aug 2015, 22:04

Re: Hjælp til Ubuntu_Unable to find a medium containing a li

Indlægaf kasjes » 25. aug 2015, 19:28

De resterende billeder kommer men de skal lige resizes.

kasjes
Indlæg: 21
Tilmeldt: 22. aug 2015, 22:04

Re: Hjælp til Ubuntu_Unable to find a medium containing a li

Indlægaf kasjes » 25. aug 2015, 19:37

Efter dette går jeg igennem hele installations processen og trykker "restart". Herefter kommer der så et vindue hvor jeg skal vælge "Windows 10" eller "Ubuntu". Jeg trykker Ubuntu. Der kommer så en besked der siger:

Completing the Ubuntu installation.
For more installation boot options, press 'ESC...

Jeg kan komme videre ved at trykke "ESC" og kun en enkelt gang har det fungeret med at holde "SHIFT" nede.
Vedhæftede filer
IMG_0507_a.gif
IMG_0507_a.gif (34.93 KiB) Vist 184 gange

kasjes
Indlæg: 21
Tilmeldt: 22. aug 2015, 22:04

Re: Hjælp til Ubuntu_Unable to find a medium containing a li

Indlægaf kasjes » 25. aug 2015, 20:51

Når jeg trykker "e" kommer følgende og jeg tilføjer "nomodeset" efter quite splash.
Trykker ctrl. x.
Vedhæftede filer
IMG_0509_a.gif
IMG_0509_a.gif (95.69 KiB) Vist 184 gange
Senest rettet af kasjes 25. aug 2015, 21:00, rettet i alt 3 gange.

kasjes
Indlæg: 21
Tilmeldt: 22. aug 2015, 22:04

Re: Hjælp til Ubuntu_Unable to find a medium containing a li

Indlægaf kasjes » 25. aug 2015, 20:55

Den begynder at starte "Ubuntu 14.04"
Vedhæftede filer
IMG_0510.JPG
IMG_0510.JPG (18.1 KiB) Vist 184 gange

kasjes
Indlæg: 21
Tilmeldt: 22. aug 2015, 22:04

Re: Hjælp til Ubuntu_Unable to find a medium containing a li

Indlægaf kasjes » 25. aug 2015, 20:57

Så kommer fejlen.

En gang har jeg formået at kunne komme helt ind i Ubuntu og fortsætte den anbefalede guide men så kommer fejlen igen så snart der genstartes.

Jeg gør præcis som anbefalet og alle trin men får denne fejl. Derfor er jeg lidt frustreret :)
Vedhæftede filer
IMG_0511.gif
IMG_0511.gif (57.28 KiB) Vist 184 gange

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hjælp til Ubuntu_Unable to find a medium containing a li  Emnet er løst

Indlægaf AJenbo » 26. aug 2015, 05:05

kasjes skrev:Efter dette går jeg igennem hele installations processen og trykker "restart". Herefter kommer der så et vindue hvor jeg skal vælge "Windows 10" eller "Ubuntu". Jeg trykker Ubuntu. Der kommer så en besked der siger:

Completing the Ubuntu installation.
For more installation boot options, press 'ESC...
Billede


Det du har her er ikke den officelle Ubuntu, det ligner mere UNetbootin der starter fra et USB-drev.
Hvilket diske er sat til maskinen? Hvordan er de tilsluttet?

Det kunne også være du har en rest af en fejlet Wubi installation og det så i virkeligheden er den du ser her. Prøv at tjekke i Windows om du under Fjern programmer kan fjerne Ubuntu (Wubi).

kasjes skrev:Jeg kan komme videre ved at trykke "ESC" og kun en enkelt gang har det fungeret med at holde "SHIFT" nede.

Igen, det med at holde "SHIFT" nede er kun for folk der kun har Ubuntu installeret på deres maskine. Det er for at få den skærm frem hvor du vælger mellem Windows 10 eller Ubuntu, men da du har Windows (og der med har brug for at se skærmen) bliver den altid vist for dig og du kan der med helt undlade at tænke på at skulde trykke på shift på noget tidspunkt, hvis det har hjulpet har det været helt tilfældigt og ikke pga. at du trykkede på shift.

Jeg vil også igen på peje at guiden omkring NOMODESET kun er relevant hvis du ikke kan starte pga. problemer med grafikkortet, og du bliver meget tidligere ramt af et problem om at finde den rigtige opstarts disk. Den vil der for ikke være relevant før det problem løses, og der efter vil den muligvis slet ikke være nødvendig.

Skærmen hvor du vælger mellem Windows og Ubuntu skal se således ud:
Billede
Hvis ikke det er tilfældet kan det være at din UEFI (BIOS) ikke korrekt opdatere til at starte via GRUB (Ubuntu), i så fald skal du mulighvis i Windows ændre opstartsrækkefølgen. Du burde dog også kunne starte den rigtig Ubuntu installation ved at åbne Boot menuen (samme som når du skulle starte fra din USB eller DVD) når maskinen starter.

P.s. det var ikke rigtig lykkes dig at skallere billederne så det har jeg gjort for dig denne gang. Gif er måske mindre en JPG men det er også betydelig ringere kvalitet og vi har jo ikke rigtig brug for skærm billeder i 12MP opløsning :)

kasjes
Indlæg: 21
Tilmeldt: 22. aug 2015, 22:04

Re: Hjælp til Ubuntu_Unable to find a medium containing a li

Indlægaf kasjes » 26. aug 2015, 08:17

Hej AJenbo,

Det du har her er ikke den officelle Ubuntu, det ligner mere UNetbootin der starter fra et USB-drev.
Hvilket diske er sat til maskinen? Hvordan er de tilsluttet?


Jeg anvendte CD'en til at installere Ubuntu. ikke USB-drevet.
Jeg bootede fra CD'en og ikke wubi.

Det kunne også være du har en rest af en fejlet Wubi installation og det så i virkeligheden er den du ser her. Prøv at tjekke i Windows om du under Fjern programmer kan fjerne Ubuntu (Wubi).


God ide! Det tjekker jeg senere i dag om det kunne være årsagen.

Hvis ikke det er tilfældet kan det være at din UEFI (BIOS) ikke korrekt opdatere til at starte via GRUB (Ubuntu), i så fald skal du mulighvis i Windows ændre opstartsrækkefølgen. Du burde dog også kunne starte den rigtig Ubuntu installation ved at åbne Boot menuen (samme som når du skulle starte fra din USB eller DVD) når maskinen starter.


Hvordan opdaterer jeg UEFI (BIOS) - ellers skal jeg nok finde ud af det? :)
Jeg forstår dog ikke helt hvad du mener med opstarts-rækkefølgen? Lige nu er det DVD drevet der står som nr 1.
Tænker du at jeg skal boote fra den disk hvor Ubuntu bliver installeret?

I øvrigt tusind tak. Jeg kan mærke at løsningen er tæt på :)

God Onsdag.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hjælp til Ubuntu_Unable to find a medium containing a li

Indlægaf AJenbo » 26. aug 2015, 14:21

kasjes skrev:
Det du har her er ikke den officelle Ubuntu, det ligner mere UNetbootin der starter fra et USB-drev.
Hvilket diske er sat til maskinen? Hvordan er de tilsluttet?


Jeg anvendte CD'en til at installere Ubuntu. ikke USB-drevet.
Jeg bootede fra CD'en og ikke wubi.

Er vi enige om at følgende skærm er efter du har fjernet DVD'en (Ubuntu kan ikke længere installeres via cd da den fylder 1GB)?
Billede
I så fald er jeg næsten 100% sikker på at du kommer til at starte Wubi installationen frem for det nettop færdig installerede Ubuntu.

kasjes skrev:Hvordan opdaterer jeg UEFI (BIOS) - ellers skal jeg nok finde ud af det? :)

Nu tænkte jeg på at konfigurer den, men hvis der er en opdatering til den ville de måske løse problemet.

kasjes skrev:Jeg forstår dog ikke helt hvad du mener med opstarts-rækkefølgen? Lige nu er det DVD drevet der står som nr 1.
Tænker du at jeg skal boote fra den disk hvor Ubuntu bliver installeret?

Ja, men hvis din maskine nettop har en UEFI frem for en gammeldags BIOS så skal man vælge hvilket installeret system der skal startes først (Ubuntu/Windows) og ikke blot hvilken harddisk der skal startes fra.

Kan du bekræfte om skærmen hvor du skal vælge mellem Ubuntu og Windows ser ud som på det billede jeg viste?

kasjes skrev:I øvrigt tusind tak. Jeg kan mærke at løsningen er tæt på :)

Det tror jeg også :)

kasjes
Indlæg: 21
Tilmeldt: 22. aug 2015, 22:04

Re: Hjælp til Ubuntu_Unable to find a medium containing a li

Indlægaf kasjes » 26. aug 2015, 14:37

Er vi enige om at følgende skærm er efter du har fjernet DVD'en (Ubuntu kan ikke længere installeres via cd da den fylder 1GB)?


Korrekt.

Ja, men hvis din maskine nettop har en UEFI frem for en gammeldags BIOS så skal man vælge hvilket installeret system der skal startes først (Ubuntu/Windows) og ikke blot hvilken harddisk der skal startes fra.


Min bios har UEFI.
https://www.asus.com/Motherboards/Z97AR/

Kan du bekræfte om skærmen hvor du skal vælge mellem Ubuntu og Windows ser ud som på det billede jeg viste?


Nej. Det ser sådan her ud:
Unavngivet.jpg
Unavngivet.jpg (134.35 KiB) Vist 166 gange

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hjælp til Ubuntu_Unable to find a medium containing a li

Indlægaf AJenbo » 26. aug 2015, 14:44

Med de 3 seneste svar tror jeg vi kan være helt sikre på at problemet nettop er at du starter en gammel Wubi installation og at du skal vælge Ubuntu som opstarten i din UEFI :)

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], Google [Bot] og 0 gæster