hardware eller software fatal fejl Emnet er løst

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Brugeravatar
leifjoha
Indlæg: 215
Tilmeldt: 26. okt 2013, 13:37
Geografisk sted: Haderslev

hardware eller software fatal fejl

Indlægaf leifjoha » 19. aug 2015, 21:02

Jeg har uden problem kørt 14.04 indtil i forgårds på en ældre Dell Latitude. Jeg sidder i Østrig på en meget langsom Wifi. Der skete følgende.

I ren nysgerrighed installerede jeg Scribus 1.5 i en testudgave. Det viste sig at være en udgave med daily opdate. Scribus 1.5 kørte efter installationen udmærket.

Men da der kom en update næste dag gik det helt galt. Den meldte sig ved den sædvanlige Update Ikon i Ubuntu og selvfølgelig kørte jeg updaten. Derefter stod jeg med en Ubuntu, der havde tabt enhver mulighed for kontakt til USB , skærmen havde forkert opløsning og intet kunne rettes. Det var en helt miserabel 14.04. Jeg havde en endnu ældre Windows labtop med og kunne dermed downloade ISO billedet af 14.04 for derpå at starte fra bunden. Jeg lavede en DVD samt en USB stick efter sædanlige metode, den sidste med Universal-USB-Installer-1.9.6.1.exe.

Maskinen kan fint køre i test-Ubuntu-mode fra Stick/DVD også med USB åben, men når jeg startede installation (prøvede både 3. med sletning af HD og nyetablering 1. af 14.04) gik installationen i stå et godt stykke inde i filkopieringen med fejlmelding[Errno5] defekt medie. Da dette skete både ved DVD og USB stick kan det ikke være medierne, der begge har samme problem, men en fejl i selve 14.04. Jeg har prøvet med eller uden åbnet for netadgang.

Jeg har kørt en præ boot test fra BIOS uden at der dukkede en fejl op.

Hardware eller software - ud med labtoppen eller ud med Ubuntu??
Findes der en maskintestprogram, som booter og køre fra CD/DVD/USB stick.

Leif

NB når I ikke har hørt fra mig i lang tid er det fordi jeg havde fået labtoppen tilpasset og jeg kunne alt hvad jeg gerne ville bruge den til. Jeg var godt tilfreds med Ubuntu

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5520
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: hardware eller software fatal fejl

Indlægaf Klaus Rasmussen » 19. aug 2015, 21:33

Lyder umiddelbart som om der er en downloadfejl i din iso af 14.04. Er det en 14.04.3? Find md5-sum for din version og tjek om det passer på din iso.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: hardware eller software fatal fejl

Indlægaf AJenbo » 19. aug 2015, 23:24

Når du starter fra disken kan du også få den til at tjekke sig selv (altså installations mediet, det som Klaus henviser til), det gøres ved at trykke på en tast når du ser følgende billede:
Billede

Det defekt medie kunne også være "destinations medie", altså din harddisk, og det kunne også næsten forklare hvorfor der pludselig gik noget galt under en opdatering samt at systemet ser ud til at køre fint fra ISO.

På Ubuntu installations disken ligger der en masse værktøjer som kan bruges til at teste diverse dele af computeren. Eks. kan programmet Disks bruges til at tjekke om der er fejl ved harddisken, både ved at gennemgå SMART data for disken og at lave en ydelses prøve.

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: hardware eller software fatal fejl

Indlægaf Jimmyfj » 20. aug 2015, 07:34

Fandt dette råd:

1. Boot from the live CD
2. Choose to try Ubuntu
3. Open a terminal window
4. Enter: ubiquity --no-migration-assistant
5. Working install

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1910258

Et andet "trick" for at installere Ubuntu (+ varianter), på ældre hardware, er at trykke på ESC når du ser det skærmbillede AJenbo har i sin post.

Her vil du først få muligheden for at vælge sprog, og når du har gjort det skal du trykke på F6, som bringer en menu op i nederste højre hjørne af skærmen. Her vælger du "Nomodeset" - Marker den og tryk Enter. Tryk herefter igen på ESC for at komme tilbage til hovedmenuen.

I den i forvejen åbne terminal og kører du kommandoen:

Kode: Vælg alt

fsck -cc /dev/sda1


Som vil markere evt. dårlige sektorer som ubrugelige.

Luk terminalen igen og prøv så at starte installationen derfra.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Brugeravatar
leifjoha
Indlæg: 215
Tilmeldt: 26. okt 2013, 13:37
Geografisk sted: Haderslev

Re: hardware eller software fatal fejl  Emnet er løst

Indlægaf leifjoha » 20. aug 2015, 12:03

Tak for alle de gode råd. Dette skrives fra 15.04 installeret.

Hvem læser det med småt?? Jeg gør det ikke - selvom maskinen er en 64 bit er det en Intel 64 bit. De download jeg startede med var 64 bit AMD. !!

Nu fik jeg fat i 32 bit 15.04 og den kører. Altså kender jeg i hvertfald forklaringen på fejlkoden - den er ikke helt logisk.

Tak for råd - så er det bare indlæsningstid igen - med passende oprydning og kun de programmer, som jeg hidtil alvorligt har brugt.

kh
Leif

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: hardware eller software fatal fejl

Indlægaf AJenbo » 20. aug 2015, 15:11

Det er AMD der har opfundet 64bit teknologien, der for heder den amd64, det betyder i midlertidigt ikke at det kun er til AMD processorer, det er der med ikke kilden til fejlen, hade det været det ville du slet ikke kunne starte fra disken. Måske var det blot som Klaus forslog at download af Iso slog fejl og det så gik godt da du hentede 32bit udgaven.

64bit endes også under følgende navne, men er alle det samme: x86-64, x64, x86_64 AMD64, Intel 64, IA-32e og EM64T

Nomodeset er i øvrigt kun behjælpelig hvis der er grafik problemer.

Jeg tror ikke --no-migration-assistant længere er relevant da den del af institutionen er blevet fjernet.

Det ville nok være en god ide at køre fsck

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster