Nogle spørgsmål om SD-kort Emnet er løst

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
mbjornbak
Indlæg: 380
Tilmeldt: 23. jan 2010, 18:49
IRC nickname: mbh
Geografisk sted: København

Nogle spørgsmål om SD-kort

Indlægaf mbjornbak » 16. feb 2015, 12:32

Jeg har kørt df -h kommandoen i en terminal. Det giver følgende output [ nummereringen har jeg dog efterfølgende indsat for at kunne lave en kort, præcis henvisning- jfr. nedenfor]:

1. mbh@acer3050:~$ df -h
2. Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on
3. /dev/sda1 109G 15G 89G 15% /
4. none 4,0K 0 4,0K 0% /sys/fs/cgroup
5. udev 872M 4,0K 872M 1% /dev
6. tmpfs 177M 632K 176M 1% /run
7. none 5,0M 0 5,0M 0% /run/lock
8. none 881M 156K 881M 1% /run/shm
9. none 100M 36K 100M 1% /run/user
10. /dev/mmcblk0p1 3,7G 32K 3,7G 1% /media/mbh/0DA0-D841
11. mbh@acer3050:~$


10. linje fortæller noget om det SD kort, jeg har indsat i PC'en

/dev/mmcblk0p1-------------------/media/mbh/0DA0-D84

Nu vil jeg gerne- ved brug af dd-kommandoen- overføre indholdet af en iso.fil til dette SD kort.

Efter søgning på nettet har jeg fundet følgende råd:

Først cd til der, hvor iso.-filen er downloadet til--- for mit vedkommende: ~$ cd Desktop og derpå køre:

#dd if="/path/to/file.iso" of="/dev/device

Har nu brug for hjælp til at vurdere, om den kommando, jeg indsætter lige her nedenfor, er korrekt “oversat” og vil føre frem til det ønskede resultat.

#dd if =/Desktop/sparkylinux-3.5.1-i486-e19.iso of=/dev/media/mbh/0DA0-D84

Min tvivl opstår vel især, fordi SD kortet optræder med, hvad jeg opfatter som to forskellige navne nemlig både mmcblk0p1 & 0DA0-D84; altså både som Dr. Jekyll og Mr. Hyde!
Andre steder på nettet gøres et nummer ud af at fortælle, at man endelig skal ændre [ hvordan gør man lige det?] mmcblk0p1 til blot mmcblk0, da p1 udtrykker, at der på SD kortet er to partitioner. Det siges, at man skal bruge HELE SD kortet.

Hvis det lykkes at få fremstillet et SD kort med den pågældende linux-version eller evt. en ubuntu udgave. Se f.eks. den artikel, som dette link fører frem til. Her optræder blandt andre Lubuntu.

http://www.techrepublic.com/pictures/photos-five-oses-you-can-run-on-your-raspberry-pi-2/4/

Et yderligere spørgsmål er så selvfølgelig, hvilket ordvalg i PC 'ens BIOS man skal lede efter for at kunne boote fra SD-kortet. Den PC, som dette er skrevet vhja og som er forsynet med en slæde til SD-kortet, anviser pt. følgende muligheder i BIOS:
1. CD-ROM
2. USB CD-ROM
3. IDE 4 HITACHI
4. USB HDD
5. USB Floppy
6. USB Key
7. IDE 0
8. Network Boot
Da muligheden for boot fra SD kort ikke omtales eksplicit, så er spørgsmålet, hvilken af de listede muligheder bør jeg mon – med størst mulighed for held- bør anvende som første boot option, hvis det altså lykkes at overføre et OS til SD kortet?
mbjornbak

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Nogle spørgsmål om SD-kort  Emnet er løst

Indlægaf AJenbo » 16. feb 2015, 13:17

mbjornbak skrev:#dd if =/Desktop/sparkylinux-3.5.1-i486-e19.iso of=/dev/media/mbh/0DA0-D84

# betyder at det skal skrives i en rood terminal, din terminal vil som standard slutte med $ hvilket er en bruger terminal. Der for skal du skrive sudo forand kommandoen og du skal ikke skrive # eller $.

Du har fpet listet et mellemrum ind mellem if og =.

Når du starter en sti med / betyder det at det er i starten af fil systemet du vil referer til, der ligger der ikke en mappe der heder Desktop.
For at henvise til noget i den mappe hvor du står i kan du implicit undlade det eller eksplicit skrive "./" for at henvise til din brugermappe kan du skrive "~/".
Du skriver desuden at du allerede har navigeret til mappen hvor ISO filen ligger (/home/mbh/Desktop for moder jeg), så du skal heller ikke henvise til den.

mbjornbak skrev:Min tvivl opstår vel især, fordi SD kortet optræder med, hvad jeg opfatter som to forskellige navne nemlig både mmcblk0p1 & 0DA0-D84; altså både som Dr. Jekyll og Mr. Hyde!


/dev/mmcblk0p1 er enheden og /media/mbh/0DA0-D841 hvor den er gjort tilgængelig som et fil system. Det du har skrevet er det rene blasfemi. Stien du ønsker er /dev/mmcblk0 (selve SD kortet, hvor /dev/mmcblk0p1 er den første partition på kortet). Se indholdet af /dev mappen for at få de rigtige navne på dine enheder frem for df som blot lister hvor meget disk plads der er på de monterede enheder. Eller du kan gøre det grafisk med gparted.

Kommandoen bliver der med:

Kode: Vælg alt

sudo dd if=~/Desktop/sparkylinux-3.5.1-i486-e19.iso of=/dev/mmcblk0

(da jeg har brugt ~/Desktop/ er det ikke vigtig at navigere til nogen bestemt mappe inden du køre kommandoen)

Men da det er en ISO fil og den er til en anden PC var det måske noget smartere at bruge et grafisk værktøj som unetbootin, så vil USB'en fortsat være brugbar da du ikke rå kopiere en cd til en disk, og du har heller ikke samme mulighed for at lave ravage eller blive forvirret over kommandoen.

Disse er de mest sansynlige navne for dit SD kort, men det er skam ikke sikkert maskinen overhovedet er i stand til at starte fra det:
4. USB HDD
6. USB Key
7. IDE 0

mbjornbak
Indlæg: 380
Tilmeldt: 23. jan 2010, 18:49
IRC nickname: mbh
Geografisk sted: København

Re: Nogle spørgsmål om SD-kort

Indlægaf mbjornbak » 16. feb 2015, 21:08

Mange tak Ajenbo. Din indsigt i denne linux- verden er uovertruffen. I aften når jeg kun at køre din anviste kommando. Jeg tror, at den gav pote--- se nedenfor, hvad terminalen fortalte.
I morgen vil jeg så prøve, om jeg kan få PC'en til at starte op ved hjælp af en af de tre muligheder, du peger på, er sat som første boot option.
--------------------------------------------------
mbh@acer3050:~$ sudo dd if=~/Desktop/sparkylinux-3.5.1-i486-e19.iso of=/dev/mmcblk0
[sudo] password for mbh:
1517568+0 records in
1517568+0 records out
776994816 bytes (777 MB) copied, 678,303 s, 1,1 MB/s
mbh@acer3050:~$
............................................................................

mbjornbak

mbjornbak
Indlæg: 380
Tilmeldt: 23. jan 2010, 18:49
IRC nickname: mbh
Geografisk sted: København

Re: Nogle spørgsmål om SD-kort

Indlægaf mbjornbak » 17. feb 2015, 19:26

Ingen af de tre boot muligheder lykkedes!
Så fred være med det . Jeg sætter nu et flueben ud for Ajenbo's input
mbjornbak

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Nogle spørgsmål om SD-kort

Indlægaf AJenbo » 18. feb 2015, 02:33

De du har lavet med dd er en USB-(HDD/Key)-CD. Prøv i stedet at oprette den via unetbootin og se om ik' det virker da det fjerner det lidt mystiske CD lag far regnestykket.

mbjornbak
Indlæg: 380
Tilmeldt: 23. jan 2010, 18:49
IRC nickname: mbh
Geografisk sted: København

Re: Nogle spørgsmål om SD-kort

Indlægaf mbjornbak » 18. feb 2015, 07:51

OK. Jeg prøver i stedet at se, hvad Unetbootin kan mht SD- kort. Troede, at Unetbootin kun kunne bruges, hvis "modtageren" af indholdet af de(n) downloadede iso.-filer, var en USB-stick.
Vender tilbage senere i dag.
mbjornbak

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Nogle spørgsmål om SD-kort

Indlægaf AJenbo » 18. feb 2015, 08:41

Det enest den ikke rigtig kan er til hvis det er en cd, alt andet er nemmelig blot en harddisk når vi taler data format.

mbjornbak
Indlæg: 380
Tilmeldt: 23. jan 2010, 18:49
IRC nickname: mbh
Geografisk sted: København

Re: Nogle spørgsmål om SD-kort

Indlægaf mbjornbak » 18. feb 2015, 19:29

1. Det lykkedes med Unetbootin!
2. Alle tre forsøg med at starte PC'er herfra mislykkedes.
3. Såvel de tre første mislykkede boot-forsøg som de tre sidste her skete med SD-kortet siddende i den slæde/port, PC'er udstyret med. Om det er anderledes, såfremt SD-kortet måtte befinde sig i en dertil egnet kortlæser,der er forbundet til PC'en via en "rigtig" USB port, ved jeg ikke.
mbjornbak

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 1 gæst