Ny bruger, stenalder pc Emnet er løst

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Nygård
Indlæg: 3
Tilmeldt: 11. feb 2015, 21:18

Ny bruger, stenalder pc

Indlægaf Nygård » 11. feb 2015, 21:39

Hej fora, Jeg er helt ny på Linux-fronten og har derfor lidt spørgsmål.
Jeg har fået til opgave at geninstallere min far´s gamle pc op at køre, med XP. Det bøvl gider jeg egentligt ikke, så derfor tænkte jeg at forsøge min med noget ubuntu af en eller anden art.
Hardwaren er : Asrock KBUpgrade 760 GX med 2*512mb ram.
Findes der drivere til denne oldsag, og i så fald, hvilken ubuntu skulle jeg så installere?
Jeg tænker at lave installeringen fra USB.

På forhånd tak
Brian

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5522
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Ny bruger, stenalder pc

Indlægaf Klaus Rasmussen » 11. feb 2015, 21:43

Hej Brian og velkommen til forum.

Det bedste valg er Lubuntu. Den har samme kerne, men en mindre resourcekrævende desktop.

I øvrigt er dit brugernavn ikke velset, da vi ikke tillader reklamer.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

Nygård
Indlæg: 3
Tilmeldt: 11. feb 2015, 21:18

Re: Ny bruger, stenalder pc

Indlægaf Nygård » 11. feb 2015, 21:53

Øh??? Ikke tillader reklamer? Den forstod jeg ikke.
Brian

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny bruger, stenalder pc

Indlægaf AJenbo » 12. feb 2015, 00:00

Dit brugernavn er et link til en web shop hvilket er at reklamere for denne på vores side

Nygård
Indlæg: 3
Tilmeldt: 11. feb 2015, 21:18

Re: Ny bruger, stenalder pc

Indlægaf Nygård » 12. feb 2015, 07:34

Jo... Det havde jeg så ikke lige set. Det er mange år siden jeg legede med det domæne til en privat hjemmeside.
Kan jeg lave mit brugernavn om, eller skal jeg oprette på ny?
Brian

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny bruger, stenalder pc

Indlægaf AJenbo » 12. feb 2015, 08:51

Hvis du skriver dit ønskede brugernavn til en admin som privat besked kan de ændre det.

Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter
Indlæg: 885
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:33
IRC nickname: Blueeyez

Re: Ny bruger, stenalder pc

Indlægaf Blueeyez » 12. feb 2015, 10:57

Hvad er der i pcen?
Du skriver: Asrock KBUpgrade 760 GX med 2*512mb ram

Men det fortæller mig bare at det vidst er et Nvidia grafikkort fra Asrock?

En mulighed er at du henter unetbootin til Windows (Antager du sidder ved det) og laver en Ubuntu 32 bit usb installations medie.. Hent .isoen fra Ubuntu.com (http://releases.ubuntu.com/14.04/ubuntu-14.04.1-desktop-i386.iso)

Boot op i live tilstand på pcen og åben en terminal ved at trykke: "ctrl + alt + t"

Herefter skriver du: "sudo lshw -short"

Kopier det den skriver og smid herind :-)

Men ja Lubuntu er letvægtigere, men hvis muligt vil jeg klart anbefale Ubuntu og hvis det er muligt at få en SSD i den, så vil det gøre en hel del os (Men lad os lige få specs først) :-)
* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny bruger, stenalder pc

Indlægaf AJenbo » 12. feb 2015, 11:17

De er ikke et moderne Nvidia grafikkort men en ældre SIS northbridge:
http://www.asrock.com/mb/SIS/K8Upgrade-760GX/

Der er også et SiS grafikkort i maskinen og disse fungere ikke godt under Linux da SiS ikke laver en driver til det. SiS kort er dog også meget ringe fra et hardware mæssig syn: ustabile, begrænset og dårlig ydelse. Du kan starte med at se om det er til at have med at gøre, men for at få det til at virke ordentlig skal du have sat et andet grafikkort i maskinen. Udvalget af APG grafikkort er i dag meget begrænset og de eneste der er værd at kigge på er disse 2:
http://www.edbpriser.dk/grafikkort/club-3d-hd-3450-512-mb-id-634438.aspx
(Denne har åben driver direkte i Linux og skulle der for være understøttet i alt tænkelig fremtid, bemærk dog at video acceleration først vil være tilgængelig fra Ubuntu 15.04 (kommer om 2 måneder))
http://www.edbpriser.dk/grafikkort/evga-e-geforce-6200-512-mb-id-5070328.aspx
(Denne har en god men lukket driver, driveren er på pension og du kan risikere at den ikke længere vil være understøttet på et tidspunkt, dog tidligst engang efter april 2019).
Du kan også se om du kan finde et brugt AMD/ATI (Radeon) eller Nvidia (GeForce) til billigere penge. Det sker ofte at maskiner kraftigere end den du nævner her kan findes i den lokale stor skrald.

Bundkortet har SATA port så det burde desuden være til at sætte en SSD i maskinen.

Nygaard
Indlæg: 17
Tilmeldt: 12. feb 2015, 15:20

Re: Ny bruger, stenalder pc

Indlægaf Nygaard » 12. feb 2015, 15:42

Jeg gik lige i gemmerne og fandt et MSI ms-6533 bundkort og et GeForce 4 Ti-4200, ville det give bedre muligheder, med eller uden det ekstra gfx?
Brian
-man skal ikke lege med ild når man bor i et gashus. ;-)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny bruger, stenalder pc  Emnet er løst

Indlægaf AJenbo » 12. feb 2015, 16:07

MSI ms-6533 er til CPU'er af en generation ældre end dit Asrock kort, og den er også baseret på SiS chips så det ville ikke være en forbedring.

Grafikkortet er lidt mere interessante, der er en uofficiel driver i Ubuntu 14.04 som ser ud til at skulle virke, hvert fald til det mest basale som at sætte den korrekte opløsning, hvor vidt den ville kunne tilbyde hardware acceleration er ikke tydeligt, men det kunne være nok til at køre en ok Lubuntu på maskinen. Kortet selv er kun lige kraftig nok til at kunne lave moderne 2D acceleration via 3D engine, kortet er ikke i stand til at lave video acceleration så de ville under alle omstændigheder afhænge af din CPU.
Fungere det ikke med den uofficielle driver kan du i stedet installere Ubuntu 12.04 hvor der stadig er fuld understøttelse frem til april 2017.
Det eneste du skal gøre for at test om den uofficielle driver virker er at starte maskinen op fra en usb/dvd og vælge Prøv Ubuntu.

For at se om der er hardware acceleration kan du give os resultat af følgende kommando:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install mesa-utils
glxinfo | grep -i version

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Ny bruger, stenalder pc

Indlægaf thj01 » 13. feb 2015, 07:53

Jeg tror du får mindst lige så meget bøvl med at installere Ubuntu på den gamle PC som du vil få med WIndows XP. Det er en noget bedaget sag, som måske har 10 år på bagen og det svarer ca til 4 generationer inden for IT verdenen. Og så er analogien noget med at få en Ferrari motor til at virke i Ford T. - det bliver bøvl.

Da PC'en er så gammel ville jeg faktisk gå efter en 12.04 LTS udgave (måske endda 10.04, men den mister sine opdateringer om 2 mdr :| ), da du med den har et system der ikke er så krævende hardwaremæssigt som den nye er, og måske vil du endda kunne få Unity til at køre rimeligt på den - men heller ikke mere end det.

Og angående Lubuntu, så er det en god distribution, men dens grafiske brugerflade er mindst lige så bøvlet at arbejde med som windowsXP, hvilket gør at jeg langt hellere ville anbefale MATE versionen.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny bruger, stenalder pc

Indlægaf AJenbo » 13. feb 2015, 08:44

10.04 har kun fået server opdateringer i et par år, det er først fra 12.04 at de fem år også gælder desktop

Nygaard
Indlæg: 17
Tilmeldt: 12. feb 2015, 15:20

Re: Ny bruger, stenalder pc

Indlægaf Nygaard » 13. feb 2015, 11:26

Nå... Jeg har nu valgt at droppe at ligge linux på min fars pc (i første omgang). Mest fordi han mangler den.
Så nu er jeg ved at forsøge at installere minimal cd Ubuntu på min gamle Acer travelmate 2413LMi, så må vi se hvordan det går. Så spørgsmål til den installation opretter jeg en ny tråd om.
Men mange tak for indsatsen
Brian :D
Brian
-man skal ikke lege med ild når man bor i et gashus. ;-)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny bruger, stenalder pc

Indlægaf AJenbo » 13. feb 2015, 12:27

Grafikkort i den maskine er understøttet, men det er for gammelt til at lave moderne acceleration så her bør du klart vælge lubuntu. Efter installationen af minimal skal du logge ind og så køre følgende :

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install lubuntu-desktop
sudo reboot


Jeg ville være noget nervøs ved at efterlade din far på et system der ikke længere modtaget sikkerheds opdateringer så jeg syndes du burde sætte det grafikkort du fant i maskinen og så prøve 14.04 og alt efter om det starter korrekt op så installere det eller 12.04

Nygaard
Indlæg: 17
Tilmeldt: 12. feb 2015, 15:20

Re: Ny bruger, stenalder pc

Indlægaf Nygaard » 13. feb 2015, 12:31

Er det under punktet software selection at jeg skal vælge lubuntu?
Vedr. min fars maskine, vil jeg lige prøve at køre ubuntu selv først, hvis det "vinder" mig, bliver det nok alligevel også lagt på hans.
Brian
Brian
-man skal ikke lege med ild når man bor i et gashus. ;-)

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster