Jeg hader HADER programmet "oprettelse af startdisk" Emnet er løst

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Jeg hader HADER programmet "oprettelse af startdisk"  Emnet er løst

Indlægaf thj01 » 10. feb 2015, 14:23

Jeg har i længere tid kæmpet en kamp med mine USB drev, ISO filer og så programmet oprettelse af startdisk.

Nogle gange virker det og andre gange kan det hverken loade ISO filer eller acceptere mine USB-nøgler uagtet hvor meget har jeg kælet for dem fdisk osv.

Så her forleden i ren arrigskab højreklikkede jeg på en ISO og fandt ud af at man kunne klikke på diskaftryksskriver.

og VUPTI - det virker - og virker HURTIGERE!

Så bare lige for at sig det - det er slut fra min side med at anbefale andet end: højreklik vælg diskaftryksskriver.


Kan man vælge "løst" til sit eget første oplæg ;)
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Jeg hader HADER programmet "oprettelse af startdisk"

Indlægaf AJenbo » 10. feb 2015, 14:47

Mi t største problem har været at den ikke altid er kompatibel med andre Ubuntu udgaver en den kørende. Der var også en tidligere udgave (14.04 eller 13.10 tror jeg) hvor den fejlede med password. Ellers har det altid virket og hvis det endelig fejlede var det normalt nok at formatere USB fra programmet. Men og jeg har også set at andre har været fusteret over programmet.

thj01 skrev:Kan man vælge "løst" til sit eget første oplæg ;)

ja

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 794
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Jeg hader HADER programmet "oprettelse af startdisk"

Indlægaf Claus Henriksen » 10. feb 2015, 18:33

Cool. Det må prøves.
Ja. Det usb-creator program har altid været lidt vakkelvorn.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: Jeg hader HADER programmet "oprettelse af startdisk"

Indlægaf Toddvarg » 10. feb 2015, 23:03

jeg har altid brugt unetbootin og det har altid fungeret, dog har jeg ikke været imponeret af programmet oprettelse af startdisk
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Jeg hader HADER programmet "oprettelse af startdisk"

Indlægaf AJenbo » 10. feb 2015, 23:23

Jeg kunne slet ikke få unetbootin til at virke i starten og syndes dens bruger flade er noget rigtig rod, jeg tror dog den kunne blive godt god hvis de reddede lidt op i den.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Jeg hader HADER programmet "oprettelse af startdisk"

Indlægaf lath » 14. feb 2015, 00:47

Jeg har haft nogle problemer med ændringer af partitions.

Det viser sig at kernen har en kopi af alle partitions for alt hvad der har et filsystem på sig.
Den frisker man op ved at bruge partprobe programmet.

Kør:

Kode: Vælg alt

man partprobe

... for at læse om kommandoen (q-tasten afslutter manual læseren).

Bemærk at kommandoen er en superbruger kommando.
Det kan man se ved at kigge på kommandoens navn oppe i øverste venstre hjørne i manual læseren, hvor man finder at der står: "PARTPROBE(8)"
Det er (8), der fortæller dig at det er en superbruger kommando, så du skal derfor indskyde navnet på et SETUID root(*) program, som hedder sudo. Derefter skal du tilføje et mellemrumstegn ind foran kommandoen.

Du skal naturligvis også kunne indtaste den korrekte kode før at kommandoen vil blive udført.

/Lars

ad SETUID root(*))
Et program der er SETUID root starter op med superbruger rettigheder - uanset hvilken bruger du er. sudo programmet spørger så om kodeord - og er det ok fortsætter det ved at udføre det du tilføjede efter sudo. Er kodeordet ikke korrekt så stopper sudo programmet, og du lander tilbage i terminalen , oftest er det bash programmet.

Kernen nægter at køre et scripts som SETUID root, da det er en enorm sikkerhedsrisiko at køre sådan et script SETUID root.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Jeg hader HADER programmet "oprettelse af startdisk"

Indlægaf thj01 » 15. feb 2015, 09:32

@lath

Noget man opdager når man forsøger at anvende Ubuntu avanceret er, at systemet har indbygget nogle små "smarte" ting, som virker smart i 99% af alle tilfælde, men som kan give bøvl i andre.

F.eks. giver /etc/nsswitch.conf bøvl når man arbejder med DNS og man vil melde Ubuntu til et domæne
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster