Hvilken install. Emnet er løst

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
kentbruun
Indlæg: 9
Tilmeldt: 6. okt 2014, 08:53
Geografisk sted: Haderslev

Hvilken install.

Indlægaf kentbruun » 6. okt 2014, 09:31

Hej der ude.

Sidder med en 2001 Acer 1350 Laptop computer
2800 mobil + 1 Giga ram. født med Xp en gang i 2001 ;-)

Denne dejlige gamle computer, har rigtig fået nyt liv med Ubuntu styresystemet.

Nu tænker jeg så, hvilket vision ville være den optimale til mig ?
kan ikke finde rundt i de mange nye navne som ubuntu systemet skriver omkring.

Lige nu køre jeg Ubuntu 9.1 updateret til 10.1 X386 version tror jeg.

Er det den beste version, eller skulle jeg prøve en anden, Jeg bruger den kun til at skrive på, og internet via.
trådløs netværk, Rejsebrug

MvH
KentBruun

Jeg har nu kikket på versionen der hedder Lubuntu 14.10 Beta
Kunne dette være den beste version for en ældre computer ?

Og kan den downloades son en boot install, eller kan den installeres ind oven på den version jeg har nu ?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvilken install.  Emnet er løst

Indlægaf AJenbo » 6. okt 2014, 11:18

Der der nogen der heder Ubuntu 9.10, og 10.10, eller der var for de er efterhånden meget forældet og har ikke modtaget sikkerhedsopdateringer i flere år. Hvert år kommer der 2 udgivelser af Ubuntu, en i april og en i oktober, der af .04 og .10, det første tal i versionen er så de 2 sidste cifre årstallet. Der med er 14.04 den seneste og der kommer en 14.10 i denne måneden.

Der udover tildeles hver anden april udgivelse bogstaverne LTS hvilket betyder at den vil blive vedligeholdt i lang tid. For ikke-LTS bliver de vedligeholdt i 9 måneder, mens det for LTS udgaver er 5 år. Man skal så inden for denne periode opgradere til næste udgave af Ubuntu. Det er muligt at opgradere direkte mellem LTS udgaver, hvor de andre skal opgraderes gennem hver version.

Det ville så betyde at du skulle opgradere fra 10.10 -> 11.04 -> 11.10 -> 12.04 LTS for du igen ville køre en udgave som er understøttet. Du kunne så også springe videre til 14.04 der fra. Desværre er det ikke så lige til da du har ventet til efter din nuværende udgave ikke længere er understøttet og du ville så ledes skulle forbinde til den gamle arkiv server før du kunne lave denne opgradering og det ville også gælde for de 2 efterfølgende udgaver. Der for ville det nok være lettest/bedre at lave en frisk installation af enten 14.04 eller 12.04.

Nu nævner du din maskine er fra 2001 hvilket jo efterhånden er længe siden og maskinen er så nok ikke særlig kraftig, der for kunne det måske være en ide at installere Lubuntu frem for den normale Ubuntu da den er mere letvægtig. Brugerfladen her mindre mere om XP i udsende.

I øvrigt skete der en stor ændring i bruger fladen mellem Ubuntu 10.10 og 11.04 så hvis du ikke ønsker dette kan du i stedet installere Ubuntu-mate som er en udgave der bibeholder den gamle brugerflade.

Håber det er med til at give dig lidt klarhed over hvad du kan/skal/bør gøre. Helt kort så ville mit råd være at installere 14.04 og hvis ikke den køre tilfredsstillende så installer Lubuntu 14.04 i stedet.

kentbruun
Indlæg: 9
Tilmeldt: 6. okt 2014, 08:53
Geografisk sted: Haderslev

Re: Hvilken install.

Indlægaf kentbruun » 6. okt 2014, 12:10

super tak for svaret

KentBruun

kentbruun
Indlæg: 9
Tilmeldt: 6. okt 2014, 08:53
Geografisk sted: Haderslev

Re: Hvilken install.

Indlægaf kentbruun » 8. okt 2014, 14:00

Endelig kom jeg op på 12.04

Startede med Ver. 9.1 opdaterede til 10.04 og så vider til 12.04
alt dette fordi at mit grafik kort ikke vil installere 10.04 eller 12.04 eller Lubuntu
uden det går ned.

køre uden problemer nu, men kan jeg på en hurtig og smart måde,
få bruger skærmen fra 10.04 8 ( den vand rette søjle )tilbage,
jeg er ikke helt vild med 12.04 ( den lod rette søjle )

evt. via. Konsol panelet

KentBruun

kentbruun
Indlæg: 9
Tilmeldt: 6. okt 2014, 08:53
Geografisk sted: Haderslev

Re: Hvilken install.

Indlægaf kentbruun » 8. okt 2014, 14:09

er det rigtig at jeg kan installere Lubuntu 12.04 oven på Ubuntu 12.04
og få en hurtiger program afvikling.

Læste dette link her
http://complete-concrete-concise.com/ubuntu-2/ubuntu-12-04/ubuntu-12-04-how-to-install-the-lubuntu-desktop

Da det måske også kan afhjælpe den med grafikkortet problemet, og jeg gerne vil prøve Lubuntu

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvilken install.

Indlægaf AJenbo » 8. okt 2014, 14:46

Ja det kan du. Pakken heder lubuntu-desktop, men du skal være opmærksom på at du har programmerne og opsætningen fra begge systemer installeret på samme tid, så den vil nok ikke være helt som en ren installation af Lubuntu (du køre stadig Lubuntu skrivebordet så det er ikke fordi den skal høre det hele samtidig).

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 1 gæst