Kan ikke lave en partition Emnet er løst

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Jacoo
Indlæg: 18
Tilmeldt: 9. jan 2008, 22:50
Geografisk sted: Fredericia

Kan ikke lave en partition  Emnet er løst

Indlægaf Jacoo » 10. jan 2008, 00:00

Hej.

Jeg har et lille problem, med min instalation af Ubuntu. Elter et lille uheld blev alt slettet på min harddisk. Det gør ikke så meget, men jeg vil meget gerne have instaleret ubuntu på den så jeg kan begynde, at bruge min bærbare igen i skolen.

Jeg har en live cd med Ubuntu Feisty Fawn 7.04 jeg fik af en kammerat. jeg brugte den på min anden computer før jeg solgte den, så den skulle virke fint.

Jeg starter med, at køre instalationen fra live cd'en og vælger manual.

Billede

Billede

Her kan jeg så se, at jeg ingen partitioner har. Derfor vil jeg lave en 15GB partition til instalation af Ubuntu. Jeg har hørt, at ext3 skulle være det bedste og, at den skal mountes med /. Jeg har også hørt, at det er en god ide, at have en swap partition på 2*ram. Derfor bliver den på 4GB.

Billede

Billede

Billede

Herefter trykker jeg så forward og computeren arbejder. Efter små 10 min får jeg fejlmældingen:

Billede

Den gør ca. det samme, hvis jeg trykker på guided install eller køre gparted live cd'en.

Det er en Hp dv6000 bærbar jeg sidder med og ubuntu live cd'en køre fint. Det er den jeg bruger lige nu. Jeg håber bare på en mere permanent løsning med Ubuntu, så jeg slipper for, at gå tilbage til windows

Gør jeg et eller andet helt forkert? Jeg håber virkeligt der er nogen af jer der kan hjælpe mig :) Jeg er helt ny til Ubuntu så jeg har ikke lige så meget forstand på det.

På forhånd tak for hjælpen.


8) [/img]
Senest rettet af Jacoo 16. jan 2008, 23:01, rettet i alt 1 gang.

ddv
Indlæg: 283
Tilmeldt: 26. nov 2007, 12:05

Kan ikke lave en partition

Indlægaf ddv » 10. jan 2008, 03:24

Må indrømme at jeg ikke lige kan se hvad, du gør galt, men er også lidt træt nu, så kan godt være noget lige er smuttet forbi min opmærksomhed.

Har du prøvet at lave partitionerne, før du starter installationen? Det kan du gøre med "gparted" eller også kaldes programmet måske "partitions editor". Mener godt det er det program som også installations-programmet bruger, men synes stadig du skal prøve.

Lige med hensyn til swap drev, så synes jeg personligt at 4 gb lige er stort nok, normalt ville jeg sige 1 måske 2 gb, hvis du har plads, når du allerede har 2 gb ram.
Ved godt at https://help.ubuntu.com/community/SwapFaq anbefalder det, men synes personligt det lige er i overkanten, men er nok folk som er uenige. :)

Volle
Indlæg: 334
Tilmeldt: 19. maj 2007, 08:23
Geografisk sted: Odense

Kan ikke lave en partition

Indlægaf Volle » 10. jan 2008, 06:34

Hej

På dine images kan jeg se at du sætter både din / og din swap til primary og til beginning, kan det være der den går galt ?
Mvh Volle
Hardy Heron 8.04 - Compiz Fusion på Zepto 6214

Jacoo
Indlæg: 18
Tilmeldt: 9. jan 2008, 22:50
Geografisk sted: Fredericia

Kan ikke lave en partition

Indlægaf Jacoo » 10. jan 2008, 07:20

ddv skrev:Må indrømme at jeg ikke lige kan se hvad, du gør galt, men er også lidt træt nu, så kan godt være noget lige er smuttet forbi min opmærksomhed.

Har du prøvet at lave partitionerne, før du starter installationen? Det kan du gøre med "gparted" eller også kaldes programmet måske "partitions editor". Mener godt det er det program som også installations-programmet bruger, men synes stadig du skal prøve.

Lige med hensyn til swap drev, så synes jeg personligt at 4 gb lige er stort nok, normalt ville jeg sige 1 måske 2 gb, hvis du har plads, når du allerede har 2 gb ram.
Ved godt at https://help.ubuntu.com/community/SwapFaq anbefalder det, men synes personligt det lige er i overkanten, men er nok folk som er uenige. :)

jeg har prøvet både under instalationen, før instalationen og med den seperate Gparted live cd.

Det med pladsmængden lyder super. Så er der mere plads til guf :)

Jacoo
Indlæg: 18
Tilmeldt: 9. jan 2008, 22:50
Geografisk sted: Fredericia

Kan ikke lave en partition

Indlægaf Jacoo » 10. jan 2008, 09:11

Volle skrev:Hej

På dine images kan jeg se at du sætter både din / og din swap til primary og til beginning, kan det være der den går galt ?


Jeg prøver, at sætte den ene til begining og den anden til end.

Hvor meget fylder en linux instalation egentligt og kan man gemme på en extendet partition?

Jeg kan nemlig godt lave en extended partition. Kan jeg så instalere Ubuntu på et sd flash kort også boote på den?

ddv
Indlæg: 283
Tilmeldt: 26. nov 2007, 12:05

Kan ikke lave en partition

Indlægaf ddv » 10. jan 2008, 14:34

Ellers kan du prøve fdisk fra kommando linjen.

Er en ok guide her https://help.ubuntu.com/community/Insta ... c5dfb0fe14

Jacoo
Indlæg: 18
Tilmeldt: 9. jan 2008, 22:50
Geografisk sted: Fredericia

Kan ikke lave en partition

Indlægaf Jacoo » 10. jan 2008, 17:19

Mange tak for guiden :)

Naar jeg koere den kommer den med det her.

Kode: Vælg alt

The partition table has been altered!

Calling ioctl() to re-read partition table.

WARNING: Re-reading the partition table failed with error 16: Device or resource busy.
The kernel still uses the old table.
The new table will be used at the next reboot.
Syncing disks.


Billede

Naar jeg saa gaar ind i Gparted er partitionen der, men der er et eller andet galt.

ddv
Indlæg: 283
Tilmeldt: 26. nov 2007, 12:05

Kan ikke lave en partition

Indlægaf ddv » 10. jan 2008, 17:49

Komme lige nogle spørgsmål den anden vej

hmm, du har ikke haft partition mounted mens du lavede partitionerne?

EDIT
Og du havde kørt denne kommando sådan at du fik et filsystem på din partition?

Kode: Vælg alt

sudo mke2fs -j STI TIL DIN HARDDISK f.eks. /dev/sda1


Og du havde genstartet, da det screenshot blev taget? Altså lukket og starte livecd'en igen

Jacoo
Indlæg: 18
Tilmeldt: 9. jan 2008, 22:50
Geografisk sted: Fredericia

Kan ikke lave en partition

Indlægaf Jacoo » 10. jan 2008, 21:00

ddv skrev:Komme lige nogle spørgsmål den anden vej
hmm, du har ikke haft partition mounted mens du lavede partitionerne?


Det skulle jeg ikke lige kunne sige. Jeg har ikke så meget styr på det (endnu :) )

ddv skrev:Og du havde kørt denne kommando sådan at du fik et filsystem på din partition?

Kode: Vælg alt

sudo mke2fs -j STI TIL DIN HARDDISK f.eks. /dev/sda1


Nej det har jeg ikke. Skal den køres efter de andre fra guiden?

ddv skrev:Og du havde genstartet, da det screenshot blev taget? Altså lukket og starte livecd'en igen


Jeg kørte det også genstartede jeg. Derefter slettede jeg partitionen og prøvede igen for, at tage screenshots.

Jacoo
Indlæg: 18
Tilmeldt: 9. jan 2008, 22:50
Geografisk sted: Fredericia

Kan ikke lave en partition

Indlægaf Jacoo » 12. jan 2008, 15:53

Hmm nu er den da helt galt. N[r jeg s;tter min xp cd i siger den, at den slet ikke kan finde harddisken?

ddv
Indlæg: 283
Tilmeldt: 26. nov 2007, 12:05

Kan ikke lave en partition

Indlægaf ddv » 12. jan 2008, 17:54

Hmm, ved jeg ikke hvad er galt.

Prøv at starte op med ubuntu's livecd

I dette eksempel vil jeg bruge "/dev/sda" som stien til min harddisk, her i eksemplet, samtidig regner jeg med, at hele harddisken skal bruges til Ubuntu.

Du kan finde ud af stien til din harddisk (og om den bliver opfattet af bios)
med følgende kommando i en terminal

Kode: Vælg alt

sudo lshw -C disk


Du vil få et output ligne det jeg har neden under led efter det afsnit der begynder med "disk" og i det afsnit skal du finde linjen "logical name: STI TIL DIN HARDDISK" de er frem hævet i det eksempel på output jeg har lavet

*-disk
description: SCSI Disk
product: HTS541060G9SA00
vendor: ATA
physical id: 0
bus info: scsi@0:0.0.0
logical name: /dev/sda
version: MB3I
serial: MPBCL0X5J4TEWM
size: 55GB
capabilities: partitioned partitioned:dos
configuration: ansiversion=5


start i en terminal "fdisk", husk jeg bruger "/dev/sda" som eksempel, samt at efter hver "bogstav" skal der også trykkes "enter"

Kode: Vælg alt

sudo fdisk /dev/sda


tryk nu "p" for at få vidst om der allerede er nogle partitioner

Hvis der er, sletter du dem ved at trykke "d" og derfter når du bliver spurgt om det, partions nummeret (tal) de har.
(Husk hvis du har windows på harddisken og du vil beholde det, skal du ikke slette dit windows drev)

For at oprette partioner skal du nu trykke "n", så vil du blive spurt om du vil have en primary eller extended

Command action
e extended
p primary partition (1-4)



Du skal vælge "p". Størrelsen på partionen, kan jeg ikke rigtig sige, men du skal huske at der skal være plads til et swap drev.

For swap drevet gør du det samme ovenstående.

Når du har oprettet de partitioner du har brug for lukker og skriver du partions tabellen ud ved at trykke "w".

Hvis du lavet nogle ændringer du ikke vil gemme trykker du "q"

Nu har du lavet en eller flere partioner, men der er ikke noget fil system på det/dem.

I eksemplet den under er den partion, der laves et fil system på, den sda1. (den første partion på harddisken sda). Samt bliver den oprette med det filsystem der hedder ext3, hvis du ikke vil, må du skrive også finder vi ud af det.

Kode: Vælg alt

sudo mke2fs -j /dev/sda1


Håber det hjælper.

Skal sige at der er nogen som foretrækker cfdisk, men har aldrig selv brugt det. Det er lidt mere bruger venligt end fdisk, da man ikke skal trykke på mærkelige bogstaver for at slette partitioner også videre.
Du kan prøve det hvis det andet virker fejler/virker for uoverskueligt
startes i terminal med

Kode: Vælg alt

sudo cfdisk /dev/sda


Undskyld længden på indlægget :)

Jacoo
Indlæg: 18
Tilmeldt: 9. jan 2008, 22:50
Geografisk sted: Fredericia

Kan ikke lave en partition

Indlægaf Jacoo » 12. jan 2008, 18:33

Jeg pr'ver bare fra en ende af

ddv skrev:Hmm, ved jeg ikke hvad er galt.

Prøv at starte op med ubuntu's livecd

I dette eksempel vil jeg bruge "/dev/sda" som stien til min harddisk, her i eksemplet, samtidig regner jeg med, at hele harddisken skal bruges til Ubuntu.

Du kan finde ud af stien til din harddisk (og om den bliver opfattet af bios)
med følgende kommando i en terminal

Kode: Vælg alt

sudo lshw -C disk


Du vil få et output ligne det jeg har neden under led efter det afsnit der begynder med "disk" og i det afsnit skal du finde linjen "logical name: STI TIL DIN HARDDISK" de er frem hævet i det eksempel på output jeg har lavet

*-disk
description: SCSI Disk
product: HTS541060G9SA00
vendor: ATA
physical id: 0
bus info: scsi@0:0.0.0
logical name: /dev/sda
version: MB3I
serial: MPBCL0X5J4TEWM
size: 55GB
capabilities: partitioned partitioned:dos
configuration: ansiversion=5




Her faar jeg foelgende output

Kode: Vælg alt

*-disk
       description: SCSI Disk
       product: TOSHIBA MK2035GS
       vendor: ATA
       physical id: 0.0.0
       bus info: scsi@0:0.0.0
       logical name: /dev/sda
       version: DK02
       serial: 177GF04HS
       size: 186GB
       configuration: ansiversion=5


Det maa vel betyde, at den kan se den.

ddv skrev:]start i en terminal "fdisk", husk jeg bruger "/dev/sda" som eksempel, samt at efter hver "bogstav" skal der også trykkes "enter"

Kode: Vælg alt

sudo fdisk /dev/sda


tryk nu "p" for at få vidst om der allerede er nogle partitioner


Det ser ikke ud til, at der er nogen.


quote="ddv"]Hvis der er, sletter du dem ved at trykke "d" og derfter når du bliver spurgt om det, partions nummeret (tal) de har.
(Husk hvis du har windows på harddisken og du vil beholde det, skal du ikke slette dit windows drev)

For at oprette partioner skal du nu trykke "n", så vil du blive spurt om du vil have en primary eller extended

Command action
e extended
p primary partition (1-4)



Du skal vælge "p". Størrelsen på partionen, kan jeg ikke rigtig sige, men du skal huske at der skal være plads til et swap drev.

For swap drevet gør du det samme ovenstående.[/quote]

Det ser nu saadan her ud.

Kode: Vælg alt

 Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sda1               1       15000   120487468+  83  Linux
/dev/sda2           15001       17000    16065000   83  Linux



quote="ddv"]Når du har oprettet de partitioner du har brug for lukker og skriver du partions tabellen ud ved at trykke "w".

Hvis du lavet nogle ændringer du ikke vil gemme trykker du "q" [/quote]

Her skriver den saa.

Kode: Vælg alt

Command (m for help): w
The partition table has been altered!

Calling ioctl() to re-read partition table.

WARNING: Re-reading the partition table failed with error 16: Device or resource busy.
The kernel still uses the old table.
The new table will be used at the next reboot.
Syncing disks.


ddv"Nu har du lavet en eller flere partioner, men der er ikke noget fil system på det/dem.

I eksemplet den under er den partion, der laves et fil system på, den sda1. (den første partion på harddisken sda). Samt bliver den oprette med det filsystem der hedder ext3, hvis du ikke vil, må du skrive også finder vi ud af det.

Kode: Vælg alt

sudo mke2fs -j /dev/sda1

[/quote]

Her skriver den

Kode: Vælg alt

ubuntu@ubuntu:~$ sudo mke2fs -j /dev/sda1
mke2fs 1.40-WIP (14-Nov-2006)
Could not stat /dev/sda1 --- No such file or directory

The device apparently does not exist; did you specify it correctly?


[quote="ddv skrev:
Håber det hjælper.

Skal sige at der er nogen som foretrækker cfdisk, men har aldrig selv brugt det. Det er lidt mere bruger venligt end fdisk, da man ikke skal trykke på mærkelige bogstav[er for at slette partitioner også videre.
Du kan prøve det hvis det andet virker fejler/virker for uoverskueligt
startes i terminal med

Kode: Vælg alt

sudo cfdisk /dev/sda


Undskyld længden på indlægget :)


Jeg tror desvaere ikke det hjalp saa meget :( Men du skal have mange tak for forsoeget. Jeg haaber der maaske er andet, at goere? Jeg vil lige proeve cfdisk her om et par timer.

Jacoo
Indlæg: 18
Tilmeldt: 9. jan 2008, 22:50
Geografisk sted: Fredericia

Kan ikke lave en partition

Indlægaf Jacoo » 13. jan 2008, 15:08

Yes så virker det :D

Jeg kørte

Kode: Vælg alt

sudo cfdisk /dev/sda
også virkede det :)

Rigtig mange tak skal i have. Det var virkeligt rart med noget hjælp :D

Den er bare langsom om, at starte op. Det tager ca. 10 min til et kvarter?[/code]

ddv
Indlæg: 283
Tilmeldt: 26. nov 2007, 12:05

Kan ikke lave en partition

Indlægaf ddv » 13. jan 2008, 15:11

kan du ikke oprette en anden tråd, med det spørgsmål, gør det nemmere at finde hjælp for andre :)

Jacoo
Indlæg: 18
Tilmeldt: 9. jan 2008, 22:50
Geografisk sted: Fredericia

Kan ikke lave en partition

Indlægaf Jacoo » 13. jan 2008, 23:24

Det gør jeg :)

Og igen. Mange tak for hjælpen :)

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], [Crawler] og 0 gæster