Installering af Ubuntu 14.04 på gammel desktop Emnet er løst

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
CityTop
Indlæg: 158
Tilmeldt: 18. jan 2007, 21:22
Geografisk sted: Bruxelles, Belgien

Re: Installering af Ubuntu 14.04 på gammel desktop

Indlægaf CityTop » 12. maj 2014, 10:39

Desværre virker nomodeset under opstart heller ikke. Når jeg trykker på ESC og følger med i opstart, ser alt normalt ud. Men pludselig går skærmen bare i sort. Et eller andet sted i kæden må der mangle support for det videosystem (grafikkort eller monitor), jeg bruger.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Installering af Ubuntu 14.04 på gammel desktop

Indlægaf AJenbo » 12. maj 2014, 12:05

Kan du prøve at slutte en anden skærm til en af de andre udgange på maskinen

CityTop
Indlæg: 158
Tilmeldt: 18. jan 2007, 21:22
Geografisk sted: Bruxelles, Belgien

Re: Installering af Ubuntu 14.04 på gammel desktop

Indlægaf CityTop » 12. maj 2014, 14:24

Udover den analoge skærmudgang, jeg bruger nu, har det nyindsatte Radeonkort en DVI udgang. Jeg vil prøve med en anden skærm - og vender tilbage.

CityTop
Indlæg: 158
Tilmeldt: 18. jan 2007, 21:22
Geografisk sted: Bruxelles, Belgien

Re: Installering af Ubuntu 14.04 på gammel desktop

Indlægaf CityTop » 8. jun 2014, 16:57

Jeg graver denne gamle tråd frem af dybet og undskylder, at det har varet så længe - jeg har været temmelig optaget på det seneste.

Nu har jeg så endelig prøvet at tilslutte den gamle PC, tråden her handler om, til en *lidt* nyere skærm, en Samsung SyncMaster 203B. Hvis jeg prøver installation fra 32-bit DVD og vælger nomodeset, er resultatet stort set det samme som tidligere: jeg når til den skærm, hvor ubuntu-logoet kommer frem og fylder 4 prikker op som tegn på, at installeringsprocessen er i gang - men efter et stykke tid går skærmen uhjælpeligt i sort.

Meget tyder på, at jeg må afskrive denne PC som ubuntu-kandidat, men er selvfølgelig lykkelig, hvis nogen har gode forslag. Tak for al venlighed og konstruktiv hjælp fra bidragyderne!

mh

Peter

OPDATERING: Der er jo andre tilsluttede enheder end grafikkort og skærm. Tastatur og mus er PS/2. Kan det give problemer?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Installering af Ubuntu 14.04 på gammel desktop

Indlægaf AJenbo » 8. jun 2014, 18:07

Det burde ikke give problemer med de andre enheder.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Installering af Ubuntu 14.04 på gammel desktop  Emnet er løst

Indlægaf lath » 8. jun 2014, 18:35

Jeg nær-studerede din computers lshw output og jeg fandt ordet UNCLAIMED ud for grafikkortet, hvilket betyder at kernen ikke har en device driver til dit grafikkort.
Du vil nok se at det altid går galt når grafikkortet skifter fra tekst-tilstand til grafik-tilstand.

Jeg vil anbefale at bruge Lubuntu 14.04, 32-bit - er der en god sandsynlighed for at den meget nyere kerne har support for dit grafikkort.

Hvis dit problem er at kernen kræver at mikroprocessoren har PAE support, og at det har den så ikke, så kunne det måske være tid til at investere i noget hardware.
AMDs AM1 socket AMUer + et bundkort koster kun omkring USD 60, eller 300 kr, og i Danmark bliver det så til en 600 kr ialt for APU+bundkort, og så mangler du kun RAM: 8 GB RAM koster omkring de 500 kr.
En opgradering af hardwaren vil så være omkring de 1200 kr, og du får så en 4 kerne 2 GHz processor (Athlon 5350) + 8 GB RAM, og et bundkort med USB 3.0 og 3 grafikporte: HDMI, DVI, og VGA (D-sub stik). APUen har et indbygget ATI grafikkort, og APUen bruger kun 25 Watt.
http://www.amd.com/en-us/products/processors/desktop/athlon

Desuden er alle varianter af Ubuntu 8.04 blevet forældet for længe siden.

/Lars
Senest rettet af lath 8. jun 2014, 18:58, rettet i alt 1 gang.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

CityTop
Indlæg: 158
Tilmeldt: 18. jan 2007, 21:22
Geografisk sted: Bruxelles, Belgien

Re: Installering af Ubuntu 14.04 på gammel desktop

Indlægaf CityTop » 8. jun 2014, 18:58

Aha, men jeg troede jo netop, at det Radeon 3450 kort, jeg har sat i PC'en, var "out of the box" kompatibelt med nyere versioner af Ubuntu og derfor ikke skulle give problemer...?

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Installering af Ubuntu 14.04 på gammel desktop

Indlægaf lath » 8. jun 2014, 19:02

CityTop skrev:Aha, men jeg troede jo netop, at det Radeon 3450 kort, jeg har sat i PC'en, var "out of the box" kompatibelt med nyere versioner af Ubuntu og derfor ikke skulle give problemer...?

Du bliver nok nødt til at lave en tekst installation, og så hive den properitære device driver pakke ind der matcher dit grafikkort.

Har du ikke mod på en tekst-baseret installation, så kan du kaste nogle penge efter køb af et billigt Nvidia grafikkort - min erfaring er at de altid virker.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Installering af Ubuntu 14.04 på gammel desktop

Indlægaf lath » 8. jun 2014, 19:08

CityTop skrev:Aha, men jeg troede jo netop, at det Radeon 3450 kort, jeg har sat i PC'en, var "out of the box" kompatibelt med nyere versioner af Ubuntu og derfor ikke skulle give problemer...?

Dit lshw output var fra en Ubuntu 8.04 live session, så vidt jeg husker.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Installering af Ubuntu 14.04 på gammel desktop

Indlægaf AJenbo » 8. jun 2014, 19:27

@lath: Han ønsker nettop at installere 14.04 (se emne). Grunden til at lshw er fra en 8.04 er at det er den eneste version hvor han pt. har kunne få skærmen til at fungere efter opstart. I 14.04 går skærmen sort så snart Xorg starter på maskinen.

CityTop
Indlæg: 158
Tilmeldt: 18. jan 2007, 21:22
Geografisk sted: Bruxelles, Belgien

Re: Installering af Ubuntu 14.04 på gammel desktop

Indlægaf CityTop » 8. jun 2014, 19:31

Det er korrekt, at lshw var fra 8.04 live DVD. Men hvis jeg foretog en tekstbaseret installation, ville jeg vel kunne få den grafiske brugerflade efter at have installeret den relevante driver?
Senest rettet af CityTop 8. jun 2014, 19:33, rettet i alt 1 gang.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Installering af Ubuntu 14.04 på gammel desktop

Indlægaf AJenbo » 8. jun 2014, 19:32

Hvordan var de 2 skærme tilsluttet til maskinen?

Det er måske også værd at prøve 12.04 for at se om det er et problem der er blevet introduceret i 14.04

CityTop
Indlæg: 158
Tilmeldt: 18. jan 2007, 21:22
Geografisk sted: Bruxelles, Belgien

Re: Installering af Ubuntu 14.04 på gammel desktop

Indlægaf CityTop » 9. jun 2014, 14:31

Første skærm, LOC, har kun VGA.

Anden skærm, Samsung, prøvede jeg først med VGA. Nu har jeg desuden prøvet DVI. Det giver desværre præcis samme resultat.

Jeg har endnu ikke prøvet med 12.04

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Installering af Ubuntu 14.04 på gammel desktop

Indlægaf lath » 9. jun 2014, 15:18

CityTop skrev:Første skærm, LOC, har kun VGA.

Anden skærm, Samsung, prøvede jeg først med VGA. Nu har jeg desuden prøvet DVI. Det giver desværre præcis samme resultat.

Jeg har endnu ikke prøvet med 12.04

Du skal måske lave din egen xorg.conf fil. Nu om dage bruges der heuristik (=en computers måde at gætte på) for at finde frem til de korrekte indstillinger.
Heuristik går bare ikke altid godt, og her er en xorg.conf fil løsningen, da du eksplicit skriver de korrekte indstillinger for din hardware som X serveren antager altid er de mest rigtige.

(Jeg længes efter Mir/Wayland. xorg.conf filer gør mig meget meget træt.)

Der er også en log fil der kunne være interessant at kigge i: /var/log/Xorg.0.log

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

K. Nielsen
Indlæg: 91
Tilmeldt: 2. nov 2013, 23:16
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Installering af Ubuntu 14.04 på gammel desktop

Indlægaf K. Nielsen » 9. jun 2014, 22:18

Hej
Lath skrev den 8. jun En opgradering af hardwaren vil så være omkring de 1200 kr, og du får så en 4 kerne 2 GHz processor (Athlon 5350) + 8 GB RAM, og et bundkort med USB 3.0 og 3 grafikporte: HDMI, DVI, og VGA (D-sub stik). APUen har et indbygget ATI grafikkort, og APUen bruger kun 25 Watt., spørgsmål den opgradering vil den kun koste omkring kr. 1200 , måske har jeg ikke læst det rigtig.
Jeg har en IBM ThinkPad T42 med dokstation, Hukommelse 1001,1 MIB, Processor Intel(r) Pentium(r) M processor 1.80GHZ. CPU har pae, kan jeg gøre det samme og hvad beløb og hvor er det jeg skal købe det.

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster