Ekstra harddisk: Partition 'misaligned' Emnet er løst

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
bsl
Indlæg: 29
Tilmeldt: 3. feb 2009, 12:44

Ekstra harddisk: Partition 'misaligned'

Indlægaf bsl » 13. jun 2011, 18:56

Jeg kører Ubuntu 11.4, og har netop sat en ekstra harddisk i min computer. Det er en 2TB Western Digital. Den er formateret og partitioneret og kører fint - meget hurtigere end den harddisk, jeg booter fra.

Men når jeg åbner programmet "Diskredskab" under "Administration" og klikker på disken, får jeg følgende meddelelse: "WARNING: The partition is misaligned by 512 bytes. This may result in very poor performance. Repartitioning is suggested".

Hvad kan dette skyldes, og hvordan får jeg fejlen væk? Der er som nævnt intet at bemærke i forhold til dårlig ydeevne, men jeg vil naturligvis foretrække, at få disken partioneret korrekt, inden jeg bruger den.
Senest rettet af bsl 13. jun 2011, 20:26, rettet i alt 1 gang.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ekstra harddisk: Partition 'misaligned'

Indlægaf AJenbo » 13. jun 2011, 19:42

Hmm jeg kender ikke til at det skulle være et problem, men du kan prøve at justere størrelsen på partitonen med GParted (du skal starte fra en anden disk en den du vil redigere).

bsl
Indlæg: 29
Tilmeldt: 3. feb 2009, 12:44

Re: Ekstra harddisk: Partition 'misaligned'

Indlægaf bsl » 13. jun 2011, 20:07

Hej Ajenbo

Tak for svar. Jeg kunne ikke ændre størrelsen i GParted, men jeg kunne se, at der var noget ikke-alokeret plads. Jeg slettede derfor partionen og oprettde en ny. Sidst, jeg oprettede partionen, var det ikke i Gparted, men i programmet "Diskredskab".

Efter at have gjort dette, forsvinder fejlen. Men nu har jeg tilgengæld ikke rettigheder til at skrive til disken! Hvordan får jeg rettigheder til dette?

bsl
Indlæg: 29
Tilmeldt: 3. feb 2009, 12:44

Re: Ekstra harddisk: Partition 'misaligned'  Emnet er løst

Indlægaf bsl » 13. jun 2011, 20:26

Nå, jeg fik selv løst det. Jeg højreklikkede på partionen og valgte formater. Nu kan jeg skrive til disken, og jeg får ikke fejlmeddelelsen længere.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ekstra harddisk: Partition 'misaligned'

Indlægaf AJenbo » 13. jun 2011, 21:25

Super, det er foresten ikke længere nødvendigt at skrive løst i emnet :)

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 1 gæst