make - install og opdateringer (løst) Emnet er løst

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
jensk
Indlæg: 17
Tilmeldt: 3. jul 2007, 21:01

make - install og opdateringer (løst)

Indlægaf jensk » 14. maj 2011, 08:25

Jeg er faldet over en billig DVB-T/C tuner hos Aldi. Der var ikke umiddelbar understøttelse i 10.04.2. Jge har dog fulgt denne vejledning med make og make install:
http://www.linuxin.dk/node/17651#comment-55865
derefter virker den fint.

Nu havde jeg tænkt mig at den skulle bruges til at farfar kunne få en medieserver med mythbuntu. Det skal derfor være en næsten zero adm maskine idet vi ikke lige bor i nærheden og kan træde til hvis der er noget der fejler.

Jeg kunne derfor godt tænke mig at vide om der var en måde at "beskytte" den ændrede driver mod at blive opdateret når der kommer opdateringer i "opdateringshåndtering".
/jk
Senest rettet af jensk 22. maj 2011, 20:42, rettet i alt 1 gang.

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: make - install og opdateringer

Indlægaf soundpartner » 14. maj 2011, 08:57

jensk skrev:Jeg er faldet over en billig DVB-T/C tuner hos Aldi. Der var ikke umiddelbar understøttelse i 10.04.2. Jge har dog fulgt denne vejledning med make og make install:
http://www.linuxin.dk/node/17651#comment-55865
derefter virker den fint.

Nu havde jeg tænkt mig at den skulle bruges til at farfar kunne få en medieserver med mythbuntu. Det skal derfor være en næsten zero adm maskine idet vi ikke lige bor i nærheden og kan træde til hvis der er noget der fejler.

Jeg kunne derfor godt tænke mig at vide om der var en måde at "beskytte" den ændrede driver mod at blive opdateret når der kommer opdateringer i "opdateringshåndtering".
/jk

ting som du selv compiler vil som sådan ikke blive opdateret automatisk. til gengæld kan de være ret kærnespecifikke, så de vil ofte ikke virke efter en kærneopdatering.

løsningen på det problem er ssh. med ssh (opsat rigtigt) så kan du fra din egen computer oprette en terminal på fjerncomputeren, og arbejde på denne som du sad ved den fysisk (altså med en terminal)
hvis du sørger for kun at opdatere manuelt via en sådan forbindelse, så er det jo dig der styrer slagets gang på maskinen, og så burde farfar kunne have en velfungerende medieserver i lang tid (så længe du ved hvad du laver og ikke fucker op på den)
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

jensk
Indlæg: 17
Tilmeldt: 3. jul 2007, 21:01

Re: make - install og opdateringer

Indlægaf jensk » 14. maj 2011, 15:15

Tak for dit svar.
Til en vis grænse ved jeg hvad jeg laver .... apt-get update og apt-get dist-upgrade osv.

Jeg synes jeg på et tidspunkt så en eller anden pakke der kunne sikre, at de filer jeg havde ændret ikke blev opdateret eller hvis de blev, kørte den en ny make og make install.

Jeg kan selvfølgeligt køre opdateringshåndtering under ssh X .... og køre vinduet på min egen pc.

Jeg har ikke tidligere forsøgt at opdatere alle pakker minus en eller flere via apt-get. Det må jeg lige tjekke.
/jk

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: make - install og opdateringer

Indlægaf soundpartner » 14. maj 2011, 15:52

jensk skrev:Tak for dit svar.
Til en vis grænse ved jeg hvad jeg laver .... apt-get update og apt-get dist-upgrade osv.

Jeg synes jeg på et tidspunkt så en eller anden pakke der kunne sikre, at de filer jeg havde ændret ikke blev opdateret eller hvis de blev, kørte den en ny make og make install.

Jeg kan selvfølgeligt køre opdateringshåndtering under ssh X .... og køre vinduet på min egen pc.

Jeg har ikke tidligere forsøgt at opdatere alle pakker minus en eller flere via apt-get. Det må jeg lige tjekke.
/jk

hold x ude af det, og nøjes med terminalen. det er en del hurtigere, kræver mindre båndbredte, og fafar opdager aldrig når du er inde på maskinen.

egentlig vil jeg mene at det nemmeste ville være at lave et lille script (en samling komandoer) der opdaterer og så slutter af med lige at kompile det ekstra ved enden hvis ikke tuneren virker
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

jensk
Indlæg: 17
Tilmeldt: 3. jul 2007, 21:01

Re: make - install og opdateringer

Indlægaf jensk » 14. maj 2011, 18:45

Ja det var en god ide. Så skal jeg bare lige have studeret shell scripting lidt - men det kan vel lade sig gøre for en gammel cobol programmør ;-). Tiden er jo nok den begrænsende faktor.

jeg tror jeg starter med at sætte den op og så må dette komme senere. Skal lige have portforwardet ssh på en eller anden opskur port.

Jeg tænkte ellers at en art ssh "phone home" funktionalitet ville være dejlig. Så kunne den kalde op en gang om ugen for at se om jeg vile ind. Det ville være langt mere sikkert end at portforwarde sig ind. Jeg har ikke lige kunnet finde en sådan "phone home" funktion.

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: make - install og opdateringer

Indlægaf soundpartner » 14. maj 2011, 19:13

jensk skrev:Ja det var en god ide. Så skal jeg bare lige have studeret shell scripting lidt - men det kan vel lade sig gøre for en gammel cobol programmør ;-). Tiden er jo nok den begrænsende faktor.

jeg tror jeg starter med at sætte den op og så må dette komme senere. Skal lige have portforwardet ssh på en eller anden opskur port.

Jeg tænkte ellers at en art ssh "phone home" funktionalitet ville være dejlig. Så kunne den kalde op en gang om ugen for at se om jeg vile ind. Det ville være langt mere sikkert end at portforwarde sig ind. Jeg har ikke lige kunnet finde en sådan "phone home" funktion.

det kan du faktisk sagtens.
du kan lave et cronjob som opretter en ssh-tunnel til en eller anden server. du kan så når tunlen er åben gå tilbage af denne til farfars maskine.
jeg vil dog vove den påstand at for overhovedet at komme ind så skal man kende brugernavn og password. du kan også sette det op med en sshkey således at det kræves den rette nøgle, det rette brugernavn samt den rette kode. på den måde vil det kun være en maskine (den med den rette nøgle) som kan komme igennem
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

jensk
Indlæg: 17
Tilmeldt: 3. jul 2007, 21:01

Re: make - install og opdateringer

Indlægaf jensk » 14. maj 2011, 21:04

Hej Soundpartner.
Tak for dine svar.
Det var noget i den retning jeg tænke på. Jeg må se at finde lidt tid mellem de andre projekter :-)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: make - install og opdateringer

Indlægaf AJenbo » 15. maj 2011, 23:31

Du kan låse en pakke til en bestemt version med synoptic

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: make - install og opdateringer

Indlægaf laoshi » 16. maj 2011, 07:56

Og hvis du bruger aptitude som installationsprogram (hvilket jeg vil anbefale), så kan du låse en programpakkes version med

Kode: Vælg alt

sudo aptitude hold PAKKENAVN

Den kan senere låses op igen med

Kode: Vælg alt

sudo aptitude unhold PAKKENAVN


Se mere om aptitudes mulighederi denne guide
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: make - install og opdateringer

Indlægaf soundpartner » 16. maj 2011, 08:35

laoshi skrev:Og hvis du bruger aptitude som installationsprogram (hvilket jeg vil anbefale), så kan du låse en programpakkes version med

Kode: Vælg alt

sudo aptitude hold PAKKENAVN

Den kan senere låses op igen med

Kode: Vælg alt

sudo aptitude unhold PAKKENAVN


Se mere om aptitudes mulighederi denne guide

men er alt dette her ikke ligegyldigt når der er tale om en driver til dvb tuner som er manuelt compilet fra en tarball? (med mindre i selvfølgelig mener at han skal låse kærnen og alle andre pakker som reelt er i brug på maskinen)
ville den nemme løsning så ikke være at maskinen slet ikke skal på nettet, og derfor slet ikke opdateres? for så vil det jo fungere for evigt uden problemer.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: make - install og opdateringer

Indlægaf laoshi » 16. maj 2011, 09:36

jensk skrev:Jeg kunne derfor godt tænke mig at vide om der var en måde at "beskytte" den ændrede driver mod at blive opdateret når der kommer opdateringer i "opdateringshåndtering".

For så vidt som der er tale om pakker som du henter fra et pakkearkiv, så kan Ajenbos eller mit forslag om at låse en bestemt pakke bruges - ellers er det jo rigtigt som soundpartner skriver, at det er ligegyldigt.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

jensk
Indlæg: 17
Tilmeldt: 3. jul 2007, 21:01

Re: make - install og opdateringer

Indlægaf jensk » 16. maj 2011, 19:10

Fin ide med at låse en bestemt pakke.
Hvordan finder jeg ud af hvad den relevante pakke hedder?
/jk

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: make - install og opdateringer

Indlægaf AJenbo » 16. maj 2011, 23:35

Så vidt jeg kan se er det selve linux kernen du skal låse.

jensk
Indlæg: 17
Tilmeldt: 3. jul 2007, 21:01

Re: make - install og opdateringer

Indlægaf jensk » 22. maj 2011, 20:38

Jeg forsøger at låse kernen (2.6.32.31 generic). Så ser jeg om det virker næste gang der kommer en kerneopdtering.
Tak for hjælpen
/jk

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: make - install og opdateringer

Indlægaf AJenbo » 22. maj 2011, 20:47

Du skal ikke længere skrive (Løst) i emnet, det håndteres automatisk når du acceptere et svar.

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], DotBot [Crawler] og 1 gæst