tastatur virker ikke ved opstart Emnet er løst

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

tastatur virker ikke ved opstart

Indlægaf Kurt Christensen » 13. maj 2011, 23:20

jeg har et tårn med usb-tastatur, det virkede under wista men nu hvor jeg har installeret ubuntu 10.10 virker det ikke under opstart. lidt irriterende når man vil vælge opstart fra cd-rom
ps
jeg kan god trykke escape men så stopper festen indtil ubuntu er kørende
Når lejligheden byder sig.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: tastatur virker ikke ved opstart

Indlægaf AJenbo » 14. maj 2011, 01:01

BIOS bliver ikke påvirket af det styresystem du køre, det er muligvis fordi usb emulering er blevet slået fra i din bios, det kan ske ved strøm svigt.

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: tastatur virker ikke ved opstart

Indlægaf Kurt Christensen » 14. maj 2011, 10:35

kan batteriet være fladt og kan man kontrollere det ?
og kan jeg skrive noget i terminalen så den genstarter fra cd-drevet
Når lejligheden byder sig.

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: tastatur virker ikke ved opstart

Indlægaf Kurt Christensen » 14. maj 2011, 11:59

batteriet skiftet, ikke det
Når lejligheden byder sig.

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: tastatur virker ikke ved opstart  Emnet er løst

Indlægaf Kurt Christensen » 14. maj 2011, 15:37

YES
så lykkes det med et cowboytriks, trak stikket ud til harddisken, puttede en iso-ubuntu i drevet, genstartede, og lige da den valgte at starte op i dvd-drev satte jeg stikke til harddisken i igen, så var det bare at trykke ja til installering
måske jeg kunne havde ændret bios så tastaturet virkede hvis jeg havde forsket lidt mere i det, men pyt denne gang
Når lejligheden byder sig.

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: tastatur virker ikke ved opstart

Indlægaf Kurt Christensen » 14. maj 2011, 17:15

NB
bios findes på denne ved at holde delete nede mens man starter og lade den bippe til bios åbnes
Når lejligheden byder sig.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: tastatur virker ikke ved opstart

Indlægaf AJenbo » 15. maj 2011, 15:44

Når man holder en tast nede tror computeren at tastaturet er i stykker og gå så ind i bios, det er nok en anden tast du realt skal trykke på for at komme i bios.

Det er ikke alle computere der vil tage lige god i mod at få monteret en harddisk efter opstart.

Der er ikke noget du kan skrive i terminalen for at skifte bios indstillingen, de 2 ting er seperate.

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: tastatur virker ikke ved opstart

Indlægaf Kurt Christensen » 15. maj 2011, 15:59

he he det er et gammel tårn jeg leger med, og så var det ikke efter men lige inden eller under :twisted:
jeg prøvede efter og den kunne overhovede ikke findes
der står i manualen at man skal holde disse knapper nede under opstart for at vælge disse menuer
og så var det ved eftertanke del-knappen ved bios og end-knappen ved q-flash
Når lejligheden byder sig.

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: tastatur virker ikke ved opstart

Indlægaf Jimmyfj » 15. maj 2011, 23:59

Hold da op, How to be me. Du lever da GODT NOK livet spændende.

Først vil jeg lige starte med at give Ajenbo delvis ret. Hans forklaring er tæt på 100% rigtig, uden dog helt at være det; BIOS tager ikke "fysisk" skade i den forstand ved at du tilslutter din harddisk til computeren mens denne er tændt; du risikerer såmænd bare at skabe en fejlstrøm, som brænder dit motherboard af, så maskinen på den måde dør helt.

Den skarpe Pc-bruger HAR, naturligvis, lagt mærke til, at der kommer en meget svag gnist fra USB-porten, når du fjerner en USB-enhed fra din Pc? Du skal mange-doble denne svage spænding for at finde den spænding du udsætter din hardware for ved at tilslutte eksempelvis en hdd til en tændt Pc.

Langt de fleste bundkort i dag har en indbygget sikkerhed som gør, at skulle et barn få "held" til at tilsluttet hardware til en tændt computer, så lukker computeren ned aldeles omgående, for at beskytte den lille pilfinger mod elektrisk stod, OG for at forhindre at computeren brænder af.

Det næste i din række af spørgsmål omkring tastaturet: Har du prøvet det enkleste først? Har du kontrolleret at du ikke bare er ude i en situation, hvor du har flere USB-enheder, mere end to, koblet til maskinen? De fleste BIOS defaulter til TO tilsluttede USB-enheder, inden man skal ind i BIOS for at slå en emulator til. Og her er det så et spørgsmål om hvilken taste, der sendet dig ind i mobo-setup (BIOS Setup), her er det gængse: Del, F2 eller F10, enkelte mobo's bruger ESC-tasten for at tilgå BIOS. Alle de mange hundrede maskiner, jeg har haft at gøre med har en bbs-pupup, som aktiveres med tasten F11 - Her får du en boot-menu, som skulle give dig et valg af boot-medie.

Du nævner, at en manual siger du skal holde en taste nede??? for at tilgå BIOS - NEJ, du skal ikke. Du skal trykke på tasten gengange gange, men aldrig holde den nede hele tiden. Som Ajenbo siger, så kommer du enten ind i BIOS, eller boot-up halter helt.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: tastatur virker ikke ved opstart

Indlægaf Kurt Christensen » 16. maj 2011, 00:19

nå det virkede jo, jeg har da tit sluttet ting til usb-porte og den er da aldrig stoppe eller fejlet, ja jeg ved godt det er forkert, dovenskab du ved, jeg fik også lavet en sløjfe så den henviste hele tiden til windowsopstart og derefter ubuntuopstart :twisted:
nu var det ikke en usb-harddisk men en indbygningsharddisk, ikke at det nok gør en stor forskel

her er brugsforvirringen


To access the BIOS Setup program, press the <Delete> key during the POST when the power is turned
on. To see more advanced BIOS Setup menu options, you can press <Ctrl> + <F1> in the main menu
of the BIOS Setup program

Func t ion Ke y s :
<TAB>: POST Screen
Press the <Tab> key to show the BIOS POST screen. To show the BIOS POST screen at system
startup, refer to the instructions on the Full Screen LOGO Show item on page 42.
<DEL>: BIOS Setup
Press the <Delete> key to enter BIOS Setup.
<F9>: Xpress Recovery2
If you have ever entered Xpress Recovery2 to back up hard drive data using the driver disk, the
<F9> key can be used for subsequent access to XpressRecovery2 during the POST. For more
information, refer to Chapter 4, "Xpress Recovery2."
<F1 2 > : Boot Menu
Boot Menu allows you to set the first boot device without entering BIOS Setup. In Boot Menu, use
the up arrow key < > or the down arrow key< > to select the first boot device, then press <Enter>
t o a c c e p t . To e x i t B o o t M e n u , p r e s s < E s c > . T h e s y s t e m w i l l d i r e c t l y b o o t f r o m t h e d e v i c e
configured in Boot Menu.
Note: The setting in Boot Menu is effective for one time only. After system restart, the device boot
order will still be based on BIOS Setup settings. You can access Boot Menu again to change the first
boot device setting as needed.
<End>: Q-Flash
Press the <End> key to access the Q-Flash utility directly without having to enter BIOS Setup firs

hov måske du havde fat i noget der, jeg havde også andre ting i usb-portene, men nu virker den jo :twisted:
Når lejligheden byder sig.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: tastatur virker ikke ved opstart

Indlægaf AJenbo » 16. maj 2011, 00:34

How to be me skrev:To access the BIOS Setup program, press the <Delete> key during the POST when the power is turned
on.

Helt præsist såt rder du skal trykke på Delete, ikke at du skal holde den nede.

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: tastatur virker ikke ved opstart

Indlægaf Kurt Christensen » 16. maj 2011, 00:50

AJenbo skrev:
How to be me skrev:To access the BIOS Setup program, press the <Delete> key during the POST when the power is turned
on.

Helt præsist såt rder du skal trykke på Delete, ikke at du skal holde den nede.


joo men tastaturet virkede ikke når den var startet op (tror jeg(jeg har ikke lyst til at gentage)) ;)
Når lejligheden byder sig.

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: tastatur virker ikke ved opstart

Indlægaf Jimmyfj » 16. maj 2011, 09:53

How to be me skrev:YES
så lykkes det med et cowboytriks, trak stikket ud til harddisken, puttede en iso-ubuntu i drevet, genstartede, og lige da den valgte at starte op i dvd-drev satte jeg stikke til harddisken i igen, så var det bare at trykke ja til installering
måske jeg kunne havde ændret bios så tastaturet virkede hvis jeg havde forsket lidt mere i det, men pyt denne gang


Min bemærkning omkring tilslutning af hardware (hdd) til en i forvejen tændt maskine var IKKE tiltænkt din(e) USB-port(e) med din IDE-bus, som jeg har medtaget bevis for er den, du taler om i dit indlæg. USB-bus-referencen var blot en metafor som skulle skabe et billede over hvilken vanvittig elektrisk spænding du udsætter din maskines motherboard for ved den handling du selv beskriver i citatet. Din USB-port ER SKABT TIL at du kan tilslutte/frakoble enheder i runtime.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: tastatur virker ikke ved opstart

Indlægaf Kurt Christensen » 16. maj 2011, 10:01

det må være et vanvittigt solidt motherboard jeg har så :P
Når lejligheden byder sig.

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 1 gæst