Jeg har lige sat op en aquaris e4.5, der med stor glæde starter og fungerer nu. Jeg skulle tage nogle omvejer for at få den til at fungere. Det var mere fordi jeg havde skiftet fra ubuntu til android og tilbage igen, hvad der gjorde det lidt mere bøvlede.
Siden du allerede har ubuntu på den, er det lidt nemmere. Selv om det plejer at ende godt, så er det altid en fare for at du kan ende op med en papirvægt i stedet for en mobil, derfor er det på eget ansvar at du gør det her.
1. Sæt mobilen på developer mode (systemindstillinger>>about>>udviklertilstand>>aktiver udviklertilstand)
2. Installer ubports inde fra software centeret. Jeg valgte snap versionen, da jeg syns den anden ikke fungerer optimalt.
3. Start ubports, du vil få en besked om at det er en ældre version du bruger. Jeg har ikke lykkes med at opdatere den, selv om jeg kører kommandoen i en terminal.
4. Plug in mobilen med usb kabel og check at ubports registerer at det er den rette mobil i
your device og tryk
install version
15.04/stable, som det står. Det gør at du fjerner det gamle ubuntu image og skifter det ud med det nye. Du kan ikke opdatere til 16.04 med det samme.

- Skærmbillede fra 2018-09-19 11-04-15.png (54.45 KiB) Vist 2164 gange
5. Lad mobilen reboot mm. Aktiver developer mode igen, hvis nødvendigt
6. Hvis du siden hen vil opdatere til 16.04, start ubports, plug ind mobilen, check
your device skift
channel til
16.04/stable i
change options , og tryk
install

- Skærmbillede fra 2018-09-19 11-04-15.png (54.45 KiB) Vist 2164 gange