Jeg lagde selv ud med at installere Ubuntu i dual boot sammen med XP. Da jeg alligevel skulle formatere for at slippe af med Windows, hoppede jeg på Kubuntu for at prøve noget nyt.
Umiddelbart synes jeg godt om brugerfladen i KDE, men jeg tror, at Ubuntu er lidt lettere at gå til for en nybegynder, da det i opbygning minder lidt mere om Windows.
Rent teknisk er der ikke den store forskel, men de fleste guides og fora arbejder med Gnome, så det er lidt lettere at gå til for en nybegynder, da du som regel bare kan copy-paste diverse koder ind i din terminal uden at skulle rette nogle småting. Basalt set er det to alen af ét stykke, men terminalkoden til at åbne teksteditoren i KDE (Kate) er lidt anderledes i Ubuntu, hvilket godt kan være lidt forvirrende, hvis man lige er startet med Linux.
I øvrigt kan du altid installere KDE ovenpå din Ubuntu installation, hvis du bliver træt af Gnome.
Efter min mening er Kubuntus største force helt klart, at det kommer med Konquerorbrowseren præinstalleret, og det er en helt genial browser