Guide til installation af pixeline spil i linux ubuntu Emnet er løst

Dette er forummet for spil til Ubuntu. Få hjælp til spillene og få hjælp til at afvikle Windows-spillene i fx Wine.
Asger
Indlæg: 59
Tilmeldt: 25. aug 2007, 12:37

Re: Guide til installation af pixeline spil i linux ubuntu

Indlægaf Asger » 16. sep 2008, 13:17

Tak for de gode råd Christian kanon guide, jeg gjorde som du skrev punkt for punkt , men pixeline lær om kroppen virkede bare ikke, så læste jeg denne tråd til ende, og fik så det klar syn at ændre wine til vista, og nu køre det bare 100%.

Takker til alle for en god tråd der spreder glæde i det lille hjem.

Ps. det kan da godt være at nogle linux folk syntes at ubuntu er lidt for la la, men det her forum er guld værd for mig, og de her små sejre er det der gør at jeg aldrig skifter tilbage til MS.
Med venlig Hilsen Asger

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Guide til installation af pixeline spil i linux ubuntu

Indlægaf Christian.Arvai » 16. sep 2008, 18:50

jeg vil gerne sige tak til jnie og Asger for deres indlæg, det er meget positivt at der kommer indlæg med løsninger :D

jeg har selv konfigureret wine til xp på de pc´er jeg har testet spillene på, men pga de positive resultater i har skrevet om i jeres indlæg, har
jeg skrevet lidt mere i kap2 om hvordan man kan konfigurere wine til vista, så det kan komme fremtidige brugere af guiden til gavn.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

pkjacobsen
Indlæg: 28
Tilmeldt: 8. apr 2007, 01:15
Geografisk sted: Årslev // Odense

Re: Guide til installation af pixeline spil i linux ubuntu

Indlægaf pkjacobsen » 26. okt 2008, 06:37

Tak for den fine guide. Jeg har netop købt "Pixeline Førstehjælp" og har uden held fulgt ovenstående guide. Har nogen fået det til at virke?

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Guide til installation af pixeline spil i linux ubuntu

Indlægaf Christian.Arvai » 26. okt 2008, 08:10

pkjacobsen skrev:Tak for den fine guide. Jeg har netop købt "Pixeline Førstehjælp" og har uden held fulgt ovenstående guide. Har nogen fået det til at virke?



hej

jeg kan se på dine andre indlæg, at du skifter lidt rundt mellem 7.10 - 8.04 - server , så hvilken OS og bit udgave, er det du har prøvet at installere spillet på ?

og har du prøvet med dette:
efter at wine er installeret skal det configureres, gå ind i: programmer>wine>configure wine
der kommer nu et vindue med mulighed for at configurere wine, som standart er wine sat til xp, så tryk OK
derefter får man et nyt virtuelt drev i: programmer>wine>browse c: drive

I de fleste tilfælde virker spillene når wine er konfigureret til xp, men hvis spillene ikke starter, er der mulighed for at konfigurere wine til vista.
gå ind i: programmer>wine>configure wine se dette billede !, skift til vista som det er vist på billedet og vælg ok
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

pkjacobsen
Indlæg: 28
Tilmeldt: 8. apr 2007, 01:15
Geografisk sted: Årslev // Odense

Re: Guide til installation af pixeline spil i linux ubuntu

Indlægaf pkjacobsen » 26. okt 2008, 09:19

Jeg forsøger at installere på Ubuntu 8.04 32-bit. Jeg har prøvet dit forslag, stadig uden held :-(
Jeg får mulighed for at justere skærmopløsningen, og får derefter uafhængigt af svaret 2 fejlmeddelelser efterfulgt af en gul trekant. Klikker jeg, afslutter wine.
Øv!
Har nogen overhovedet fået "Førstehjælp" til at virke?

beno
Indlæg: 4
Tilmeldt: 15. nov 2008, 21:45
IRC nickname: BentJ

Re: Guide til installation af pixeline spil i linux ubuntu

Indlægaf beno » 15. nov 2008, 21:58

Ja, jeg har lige fået Førstehjælp samt Regning til at virke.

Præcis hvad jeg har gjort er jeg ikke helt klar over, da jeg har prøvet en række forskellige ting bla. følgende:

* Jeg benytter: wine 1.1.8 på ubuntu intrepid
* har benytte winetricks - til at installere en lang række forskellige komponenter, og sidste ting jeg prøvede var med dette at installere allcodecs

Og nu virker det :D

Om man kan klare sig med allcodecs ved jeg ikke.

P.s. jeg emulere Vista i wine, såfremt dette skulle have nogen betydning

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Guide til installation af pixeline spil i linux ubuntu

Indlægaf Christian.Arvai » 15. nov 2008, 22:04

hej og velkommen til forum :)

* Jeg benytter: wine 1.1.8 på ubuntu intrepid
* har benytte winetricks - til at installere en lang række forskellige komponenter, og sidste ting jeg prøvede var med dette at installere allcodecs


jeg har jo en lille interresse i emnet, så kan du ikke lige skrive en liste med alt du har ændret på, så må jeg kigge på det og vurderer om der skal ændres i guiden.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

beno
Indlæg: 4
Tilmeldt: 15. nov 2008, 21:45
IRC nickname: BentJ

Re: Guide til installation af pixeline spil i linux ubuntu

Indlægaf beno » 15. nov 2008, 22:59

Tak for velkomsten ;)

Jeg har for sportens skyld prøvet at flytte .wine ind i en backup mappe for at prøve igen.

Og kunne bringe det til at virke med følgende:

Forudsætning: Ubuntu intrepid, og wine 1.1.8

1. Sæt wine til at emulere Vista
2. Ved brug af winetricks installeret allcodecs (http://wiki.winehq.org/winetricks)
3. Kørt installationen af Førstehjælp

Og det var tilstrækkeligt. Om det så alt sammen var nødvendigt ved jeg ikke.

Jeg regner med (måske imorgen) at prøve at gøre det samme, med den stabile version af wine (1.0.1), og se efter om jeg kan få det til at virke.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Guide til installation af pixeline spil i linux ubuntu

Indlægaf Christian.Arvai » 16. nov 2008, 14:44

hej beno

er det 8.04 eller 8.10 du har gjort det på ?
og er det 32 eller 64 bit ?



jeg er pt på 8.10 64 bit, jeg har hentet "allcodecs" (jeg tror da jeg fik det installeret :) ), og opgraderet til 1.1.8. men jeg får stadigt en fejl
om at stien til min cdrom drev er forkert (og den er faktisk helt korrekt), men jeg har en mistanke om at jeg snart har pillet ved så meget at
wine bør geninstalleres, så det er nok den vinkel jeg begynder fra senere i dag.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

beno
Indlæg: 4
Tilmeldt: 15. nov 2008, 21:45
IRC nickname: BentJ

Re: Guide til installation af pixeline spil i linux ubuntu

Indlægaf beno » 16. nov 2008, 16:15

Hej Christian,

Min test maskine er en Kubuntu 32 bit intrepid, wine: 1.1.8 (ifølge winecfg). Her har jeg to drev mappet ned i mod mit cd-rom drev, men det burde ikke betyde noget (et d og e drev). Jeg lavede dog også lige en installation hvor test-maskinen kørte med XP-emulering, og der er heller ingen problemer heri. Den bliver brugt til at spille førstehjælp på lige nu :). Wine er på denne maskine - dev versionen

Jeg har lige installeret det på en anden maskine, som er en ubuntu 32 bit - Hardy, med wine: 1.0 (ifølge winecfg). På denne maskine er wine '"standard" versionen. Her installerede jeg bare: cabextract, og derefter allcodecs ved brug af winetricks, og installationen kørte fint fra CDen. Jeg bruger her Regning (Pixiline skolehjælp), og det køre uden problemer (p.s. Regning gav samme fejl som Førstehjælp). Jeg henter lige Førstehjælp og prøver denne. Jep, det køre fint.

Denne maskine står dog med at skulle køre med Vista emulering som standard.

Så, så vidt jeg kan se er det uden betydning om det er Hardy eller Intrepid, og uden betydning om det er Kubuntu eller Ubuntu.

Men det er dog meget muligt at det ikke er uden betydning om det er 32 eller 64 bit...

beno
Indlæg: 4
Tilmeldt: 15. nov 2008, 21:45
IRC nickname: BentJ

Re: Guide til installation af pixeline spil i linux ubuntu

Indlægaf beno » 16. nov 2008, 16:30

P.s. jeg regner med at slette min installation af pixiline om få minutter (på min test-maskine). Da jeg nu skal kigge på det næste spil (Hest & Pony - Rideskolen), og da pixiline spillene - førstehjælp og regning nu er gået i "produktion" på den mindste datters maskine.

Jeg regner dog ikke med at gå videre med at finde ud af hvilken/hvilke pakker som man kan nøjes med, men Allcodecs betår så vidt jeg kan se af: vcrun6, ffdshow, xvid og icodecs. Dette lader jeg være op til andre at finde ud af, såfremt man ønsker at gå i dybden med dette. Hvis der er nogle som finder ud af det kan vedkommende jo eventuelt skrive det her på listen. Jeg tror dog, at dette alle er 32 bit, men jeg kan selvfølgelig tage fejl.

Så jeg regner kort sagt ikke med at rode mere med pixiline installationen, men jeg vil dog følge listen her i noget tid frem over, såfremt at du har nogle spørgsmål - ellers kan du bare sende mig en mail.

pkjacobsen
Indlæg: 28
Tilmeldt: 8. apr 2007, 01:15
Geografisk sted: Årslev // Odense

Re: Guide til installation af pixeline spil i linux ubuntu

Indlægaf pkjacobsen » 18. nov 2008, 00:59

Så virker det endelig! Tak for tippene. Her er hvad jeg gjorde (Lær om førstehjælp):

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install wine cabextract
wget http://www.kegel.com/wine/winetricks
sh winetricks allcodecs
wine /media/cdrom0/Installer\ Pixeline.exe

StBr
Indlæg: 3
Tilmeldt: 8. apr 2009, 12:17
Geografisk sted: Nordfalster

Re: Guide til installation af pixeline spil i linux ubuntu

Indlægaf StBr » 8. apr 2009, 12:45

Tak for en meget omhyggelig guide.

Jeg har i mange år set på wine og tænkt at udbyttet ikke var besværet værd. Det er så gjort til skamme. Det tog bare 15 minutter at installere wine og få "Pixeline og hulen i tæet" til at virke.

Jeg brugte endda guiden til at installere på min nye Fedora 10 og ikke en Ubuntu.

Ud over at man bruger yum i stedet for apt-get, så skulle jeg selv lokalisere C-drevets mappe, fordi der ikke oprettes en genvej til at browse dette (det er mappen ~/.wine/c_drive). Resten var præcis som beskrevet.

Som bonus har jeg fået installeret flere andre programmer i wine.

Jeg ved at det tager tid at lave en god guide med skærmdumps der skal uploades, og bagefter at besvare spørgsmål. Der vil i fremtiden blive sendt en venlig tanke, til denne guides bidragydere, hver gang jeg får held til, at installlere endnu et program/spil i wine.

Tak!
Fedora 11 64-bit | HP dv7-1273eo | Intel Core 2 Duo T6400 @ 2GHz | 4GB RAM / 500GB HDD | GeForce 9200M GS 512MB

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Guide til installation af pixeline spil i linux ubuntu

Indlægaf Christian.Arvai » 8. apr 2009, 12:50

StBr skrev:Tak for en meget omhyggelig guide.

Jeg har i mange år set på wine og tænkt at udbyttet ikke var besværet værd. Det er så gjort til skamme. Det tog bare 15 minutter at installere wine og få "Pixeline og hulen i tæet" til at virke.

Jeg brugte endda guiden til at installere på min nye Fedora 10 og ikke en Ubuntu.

Ud over at man bruger yum i stedet for apt-get, så skulle jeg selv lokalisere C-drevets mappe, fordi der ikke oprettes en genvej til at browse dette (det er mappen ~/.wine/c_drive). Resten var præcis som beskrevet.

Som bonus har jeg fået installeret flere andre programmer i wine.

Jeg ved at det tager tid at lave en god guide med skærmdumps der skal uploades, og bagefter at besvare spørgsmål. Der vil i fremtiden blive sendt en venlig tanke, til denne guides bidragydere, hver gang jeg får held til, at installlere endnu et program/spil i wine.

Tak!

Hej og velkommen til forum :)

Mange tak for de positive ord, det er indlæg som dette, der gør at man får lyst til at fortsætte arbejdet, med at skrive guides :D
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

StBr
Indlæg: 3
Tilmeldt: 8. apr 2009, 12:17
Geografisk sted: Nordfalster

Re: Guide til installation af pixeline spil i linux ubuntu

Indlægaf StBr » 13. apr 2009, 21:09

Det er ikke alle træer der vokser lige hurtigt ind i himlen.

Jeg fandt ud af at jeg havde installeret en 32-bit Fedora 10, og da jeg har købt en maskine med en 64-bit processor, vil jeg naturligvis hellere have en 64-bit Fedora 10 installeret, så det har jeg fået.

Det er så gået hårdt ud over WINE. Der er problemer med at tilknytte drev i winecfg og med at køre en del programmer. Bl. a. Pixeline, som installerer fint, mens selve spillet ikke kan startes op.

Når jeg ser at andre beskriver, at de har fulgt guiden til punkt og prikke uden at få det til at fungere, kunne jeg mistænke, at nogle af disse, i virkeligheden, er løbet ind i de problemer der er med WINE på 64-bit linix platforme.

Efter at have googlet omkring er jeg kommet frem til, at jeg ikke er ene om at have problemer, og det tilsyneladende kun er for nyligt, at udviklerne har erkendt at der er reelle problemer. Men det er dog positivt at der nu bliver kigget på problemerne.

Jeg har ikke fået Pixeline til at køre på en Fedora 10 64-bit med WINE 1.1.15 fra deres almindelige release og heller ikke med version 1.1.18 fra deres updates-testing. Da maskinen havde 32-bit Fedora 10, kørte det med den version af WINE der blev tilbudt fra deres almindelige release (kan af gode grunde ikke checke versionen nu den er væk, men antager at det også må have været version 1.1.15).

Hvis mine observationer er korrekte, er det en væsentlig forudsætning for at guiden fungerer, at maskinen kører med en 32-bit linux. Jeg skulle mene at jeg har prøvet alle de fif der er forslået tidligere i denne tråd, og er naturligvis lutter ører hvis der er flere gode idéer.
Fedora 11 64-bit | HP dv7-1273eo | Intel Core 2 Duo T6400 @ 2GHz | 4GB RAM / 500GB HDD | GeForce 9200M GS 512MB

Tilbage til "Spil"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster