Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf AJenbo » 27. mar 2021, 15:38

marie@idiomatic skrev:Det kan godt være at CAP-formatet er Windows-specifikt, men på screenshottet i vejledningen (se tredje billede) ser det for mig ud som om det er den man skal bruge. Om den er et alternativ til zip, ved jeg ikke, men i dette tilfælde var den en del af indholdet i en zip-fil - da jeg pakkede zip-filen ud, lå der en CAP-fil og en exe-fil deri.

Måske kan man gøre det på begge måder. Jeg er bare særlig nervøs for at gøre noget forkert når det handler om opdatering af BIOS ...

jeg har ikke manualen, jeg fulgte bare det der kom med opdateringen. forstaer ikke helt hvorfor du valgte en alternativ metode hvis du var nervoes for at goer det forkert...

kan se det er cap og ikke cab, det maa vaere et asus specefikt format.

hvad er det der bekymre dig ved boot raekefoelgen? du har jo stadig ikke installeret Ubuntu paa disken...

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 27. mar 2021, 16:18

AJenbo skrev:jeg har ikke manualen, jeg fulgte bare det der kom med opdateringen. forstaer ikke helt hvorfor du valgte en alternativ metode hvis du var nervoes for at goer det forkert...

Jeg var nervøs for at skulle være afhængig af at kunne gøre ting i Windows, det var derfor. Og de to metoder var jo begge alternative på hver sin måde ... for din var jo også en afvigelse (fra manualen). Da Klaus så skrev at det var lige meget hvilken metode jeg valgte, så tog jeg mod til mig og fulgte manualen.

AJenbo skrev:kan se det er cap og ikke cab, det maa vaere et asus specefikt format.

hvad er det der bekymre dig ved boot raekefoelgen? du har jo stadig ikke installeret Ubuntu paa disken...

Det er ikke rækkefølgen der bekymrer mig, men den omstændighed at der kun er én lagerenhed på listen, nemlig usb'en med BIOS-opdateringen (som jeg nu endda har pillet ud). SSD'en og HDD'en vises slet ikke - heller ikke som nr. 2 eller 3 - og jeg kan ikke sætte dem på når jeg går ind i bootmenuen. Der er kun usb'en at vælge. Så næste gang jeg genstarter maskinen, ved den måske ikke hvor den skal forsøge at boote fra. Det er i hvert fald dét der bekymrer mig.

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 27. mar 2021, 16:23

Men nu har jeg indlæst standardindstillingerne og pillet usb'en ud, og nu ved jeg ikke hvordan jeg skal få den til at "finde" SSD'en at boote fra (eller en anden usb som jeg sætter i). Men jeg kan måske bare sætte min Ubuntu 20.04-usb i dér hvor den anden sad, før jeg genstarter, og se om det går at boote fra den?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf AJenbo » 27. mar 2021, 16:29

noer foerst en bios opdatering er installeret har den ikke noget med windows etc at goere.

marie@idiomatic skrev:Det er ikke rækkefølgen der bekymrer mig, men den omstændighed at der kun er én lagerenhed på listen, nemlig usb'en med BIOS-opdateringen (som jeg nu endda har pillet ud). SSD'en og HDD'en vises slet ikke - heller ikke som nr. 2 eller 3 - og jeg kan ikke sætte dem på når jeg går ind i bootmenuen. Der er kun usb'en at vælge. Så næste gang jeg genstarter maskinen, ved den måske ikke hvor den skal forsøge at boote fra. Det er i hvert fald dét der bekymrer mig.


Installer Ubuntu sa bliver den bios opmaerksom paa Ubuntu UEFI starter ikke fra en disk men fra en os installation.

Jeg kan godt se at Windows burde have vaeret paa listen, men det er vel lidt lige meget side du ikke oensker at bruge den saa ingen grund til at lave recoverty paa den eller bruge flere tanker paa det. Igen, du kan altid genstarte og proeve igen saa lad os komme videre med installationen af Ubuntu nu hvor du har opdateret BIOS.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf AJenbo » 27. mar 2021, 16:32

marie@idiomatic skrev:Men nu har jeg indlæst standardindstillingerne og pillet usb'en ud, og nu ved jeg ikke hvordan jeg skal få den til at "finde" SSD'en at boote fra (eller en anden usb som jeg sætter i). Men jeg kan måske bare sætte min Ubuntu 20.04-usb i dér hvor den anden sad, før jeg genstarter, og se om det går at boote fra den?


Den burde finde USB'er paa samme maede som tidligere, uanset hvilken port du saetter den i. Igen proev det inden du antager det ikke vil virke. Virker det ikke saa genstarter vi og kigger paa det.

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 27. mar 2021, 17:52

Du har ret: Den finder usb'en uden problemer. Men desværre kan jeg stadig (eller igen) hverken starte en live-session eller installere. Den står et stykke tid og ser ud som om det hele er gået i stå, hvorefter den genstarter af sig selv. Det ligner dét vi har set tidligere: En GRUB-menu og derefter en meddelelse om hardwarefejl. Det er med 20.04.

Er memtest så det næste jeg bør forsøge mig med? Eller 21.04?

Hov, denne gang kom der pludselig grafik på, og jeg blev spurgt om jeg ville prøve eller installere Ubuntu. Jeg valgte installere, men allerede ved næste skærmbillede (valg af tastaturlayout) gik den i stå og genstartede af sig selv kort efter.

Det virker kort sagt alt sammen meget bekendt.

Nu gentog det sig lige, og jeg kom ét skridt videre end før inden den gav op og kort efter genstartede.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf AJenbo » 27. mar 2021, 20:12

marie@idiomatic skrev:Er memtest så det næste jeg bør forsøge mig med? Eller 21.04?

Prøv 21.04 først.

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 27. mar 2021, 21:21

AJenbo skrev:
marie@idiomatic skrev:Er memtest så det næste jeg bør forsøge mig med? Eller 21.04?

Prøv 21.04 først.

Øh, hvor skal jeg downloade det fra? Det ligger ikke på https://ubuntu.com/download/desktop.

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 27. mar 2021, 21:26

marie@idiomatic skrev:
AJenbo skrev:
marie@idiomatic skrev:Er memtest så det næste jeg bør forsøge mig med? Eller 21.04?

Prøv 21.04 først.

Øh, hvor skal jeg downloade det fra? Det ligger ikke på https://ubuntu.com/download/desktop.

Ups, jeg havde glemt at du allerede havde sendt et link. Jeg har fundet det nu. Sorry.

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 29. mar 2021, 11:03

Nå, 21.04-betaversionen kom jeg heller ingen vegne med. Jeg fik de sædvanlige fejlmeddelelser og automatiske genstarter i en uendelighed.

Så er det vel memtest der er det næste - altså at forsøge om jeg kan få den til at køre? Det vil jeg i så fald gøre ved at lægge 20.10 på usb'en, for dér var den med. Og så kan jeg vel også ved samme lejlighed undersøge om jeg tilfældigvis kan installere 20.10 nu. Er det en god plan?

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5518
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf Klaus Rasmussen » 29. mar 2021, 12:01

marie@idiomatic skrev:Og så kan jeg vel også ved samme lejlighed undersøge om jeg tilfældigvis kan installere 20.10 nu. Er det en god plan?

Nej, hvorfor bruge en version der udløber om 3 mdr.? Brug dog 20.04
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 29. mar 2021, 12:34

Klaus Rasmussen skrev:
marie@idiomatic skrev:Og så kan jeg vel også ved samme lejlighed undersøge om jeg tilfældigvis kan installere 20.10 nu. Er det en god plan?

Nej, hvorfor bruge en version der udløber om 3 mdr.? Brug dog 20.04

Ja, men der følger memtest ikke med. Jeg kan i hvert fald ikke se den mulighed i GRUB-menuen. Og jeg kunne jo stadig ikke installere 20.04 efter BIOS-opdateringen i lørdags. Det er helt klart 20.04 jeg helst vil have på maskinen, men det er åbenbart stadig ikke muligt. Derfor tænkte jeg at jeg lige kunne teste om det er muligt at installere 20.10. Det er nu ikke fordi jeg har de store forhåbninger til at det vil lykkes, jeg tænkte bare at jeg måske bør teste om jeg kan eller ej - som et led i fejlsøgningen.

Og jeg har heller ikke andre ideer til hvad jeg ellers kan prøve lige nu, men jeg er meget åben for forslag.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf AJenbo » 29. mar 2021, 15:31

memtest burde ogsaa vaere med de andre versioner, men hvis du bedre kan finde den med en bestemt version saa brug du den.

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 29. mar 2021, 17:21

AJenbo skrev:memtest burde ogsaa vaere med de andre versioner, men hvis du bedre kan finde den med en bestemt version saa brug du den.

Kan man lede efter den hvis den ikke umiddelbart står som menupunkt på GRUB-menuen - og hvis ja, hvordan?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf AJenbo » 29. mar 2021, 17:40

Jeg syndes ikke der er grund til at lade dig distrahere, du ved du kan køre Memtest86+ fra Ubuntu 21.10 disken, så gør det på den måde.

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster