Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 25. jan 2021, 20:40

Må jeg linke til billederne i min Dropbox i stedet? Filerne er for store at vedhæfte, og der er måske også lige rigeligt mange til at jeg kan være bekendt at smide dem herinde.

Betyder din forklaring af bootrækkefølgen at det er fint som det står?

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 25. jan 2021, 21:17

Her er link til de fotos jeg tog i går under mine forsøg på at installere fra dvd:

https://www.dropbox.com/sh/xp9cecn409gw5mg/AACdiZmEJoXTUkb2RHhh56ava?dl=0

Det har været nogenlunde det samme i dag under forsøgene på at installere fra usb.

Jeg har selvfølgelig ikke alt med - nogle ting nåede jeg ikke at fotografere før de var væk igen.

Fælles for i går og i dag var at jeg kom længst første gang der blev bootet fra mediet. De følgende gange blev jeg slet ikke spurgt om jeg ville "prøve Ubuntu" eller installere det. Et par gange i går startede den selv live-systemet, men før jeg nåede at gøre noget derinde, genstartede den igen af sig selv. Og de allerfleste gange nåede den slet ikke så langt.

Enkelte gange gik den helt i stå, og der skete ikke noget før jeg trykkede ctrl+alt+delete (hvorefter der - lige inden genstart - kom en masse fejlmeddelelser som forsvandt meget hurtigt igen, og som jeg derfor ikke kunne nå at fotografere).

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 25. jan 2021, 21:25

Det første foto er fra før jeg skiftede dvd-drev. Den fejl har jeg ikke haft med de to andre dvd-drev og heller ikke med usb'en.

Den "menu" hvor jeg kan vælge Ubuntu, Ubuntu (safe graphics), OEM install osv. kommer kun en gang imellem - ikke efter hver genstart. Indtil videre har jeg bare ladet den køre videre med "Ubuntu" hver gang. Er det relevant at prøve en af de andre muligheder?

Det allersidste billede er sådan en skærm hvor fejlmeddelelserne bare vælter frem i én uendelighed - de ruller bare ned over skærmen og holder tilsyneladende aldrig op igen.

Og det er som sagt forskelligt hvilke af alle disse ting der sker.

Men den med "no irq handler for vector" kommer stort set hver eneste gang der startes eller genstartes.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf AJenbo » 26. jan 2021, 01:22

Boot række følgen er sikkert fin.

Siden din maskine er helt ny vil jeg forslå at du til en start prøve med Ubuntu 20.10 for at se om det blot er en forældet driver i 20.04.

IMG_4838.JPG -> Fandt ikke en DVD eller USB, prøved netværket og gav der efter op
IMG_4844.JPG -> Muligvis RAM eller CPU fejl.
IMG_4845.JPG -> Normal start log
IMG_4847.JPG -> Normal start log
IMG_4848.JPG -> Normal start log
IMG_4849.JPG -> Din USB's boot menu
IMG_4850.JPG -> Se IMG_4844.JPG
IMG_4851.JPG -> Din BIOS boot indstillinger
IMG_4853.JPG -> Normal start log
IMG_4854.JPG -> Normal start log
IMG_4855.JPG -> Normal start log
IMG_4856.JPG -> Normal start log
IMG_4857.JPG -> Netværket var for lang tid om at svar og blev ikke lukket pænt
IMG_4861.JPG -> Se IMG_4861.JPG
IMG_4863.JPG -> Se IMG_4844.JPG
IMG_4865.JPG -> Se IMG_4844.JPG
IMG_4867.JPG -> Se IMG_4844.JPG
IMG_4868.JPG -> Ude af stand til at læse disken (sikkert din DVD)

Eftersom fejlen hver gang omhandler den eksakt samme ram adresse, men forskellig CPU kerne vil jeg lidt gætte på at en af dine RAM moduler er defekte. Højest sandsynligvis den yderste.
Det kan selvfølgelig også godt være den bare sider løs, det sker nogle gange under transport.

Her er en vejledning til hvordan du kan pille dem ud og sætte dem i igen:
https://www.youtube.com/watch?v=XeEFQ1Gp3VE

Hvis ikke det er den yderste så prøv kun at sætte en i af gangen og test, så kan du finde ud af hvilken det er på den måde. Hvis ikke du har mod på selv at gøre det kan du selvfølge kontakte forhandleren (som i alle tilfælde skal udbytte det defekte ram hvis det viser sig at være det der er galt).

P.s. lille tip. Kamaraet i din telefon er højere opløsning end din skærm så bare nøjs med et billed af hele skærmen så kan man bare zoom ind hvis teksten er for lille til at læse.

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 26. jan 2021, 12:18

Tak, Anders.

Jeg vil helst have en LTS-version så der går så lang tid som muligt før jeg er nødt til at opgradere. Hvis det altså kan lade sig gøre.

Men bør jeg ikke under alle omstændigheder undersøge dét med RAM-modulerne før jeg evt. forsøger mig med Ubuntu 20.10?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf AJenbo » 26. jan 2021, 13:18

Det at prøve med 20.10 kræver ikke at du fysisk ændre maskinen og tager ikke lang tid, så det er det letteste at starte med, så jeg vil råde dig til at prøve det først. Hvis det viser sig ikke at være problemet kan du altid gå tilbage til 20.04.
Tænk hvis du går den anden vej, starter med at geninstallation RAM, skifter CPU køler, sender maskinen tilbage til reparation venter et par uger før du får den tilbage uden de kunne finde en fejl, får en transportskade, venter på fragtmandens forsikring behandler sagen og får det udbedret og du så til sidst finder ud af at du blot skal installere 20.10 for at den virker.

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 26. jan 2021, 13:27

He, det beskriver du meget malende :lol:

Ja, det er rigtigt. Men jeg tænkte bare at hvis der er et RAM-problem, så skal det da løses? Og helst før man kommer for godt i gang med at bruge maskinen?

Eller kan den godt vise den/de pågældende fejlmeddelelser uden at der rent faktisk er et defekt RAM-modul?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf AJenbo » 26. jan 2021, 14:00

Det kunne være pga systemet ikke sætter CPU/RAM rigtig op eller en anden form for driver problem. Hvis det er et RAM problem vil jeg stærkt forvente den også viser det ved Ubuntu 20.10 og så kan vi være endnu mere sikre på det er problemet.

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5520
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf Klaus Rasmussen » 26. jan 2021, 18:37

Prøv evt., at frakoble din HD før installation.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 26. jan 2021, 19:40

Klaus Rasmussen skrev:Prøv evt., at frakoble din HD før installation.

Mener du fysisk? Hvorfor?

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 26. jan 2021, 19:42

AJenbo skrev:Det kunne være pga systemet ikke sætter CPU/RAM rigtig op eller en anden form for driver problem. Hvis det er et RAM problem vil jeg stærkt forvente den også viser det ved Ubuntu 20.10 og så kan vi være endnu mere sikre på det er problemet.

OK. Jeg lægger 20.10 på usb'en i stedet for 20.04 og ser hvad der sker.

Men hvis det nu lykkes med 20.10, kunne det så være en idé at partitionere så /home forbliver uberørt af senere opgraderinger? Kan man ikke gøre et eller andet i den retning?

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5520
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf Klaus Rasmussen » 26. jan 2021, 19:48

marie@idiomatic skrev:Men hvis det nu lykkes med 20.10, kunne det så være en idé at partitionere så /home forbliver uberørt af senere opgraderinger? Kan man ikke gøre et eller andet i den retning?

Nej, det er ikke noget du kan gøre forudrettet! Det bestemmes ved fremtidig installation.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 26. jan 2021, 20:21

Klaus Rasmussen skrev:
marie@idiomatic skrev:Men hvis det nu lykkes med 20.10, kunne det så være en idé at partitionere så /home forbliver uberørt af senere opgraderinger? Kan man ikke gøre et eller andet i den retning?

Nej, det er ikke noget du kan gøre forudrettet! Det bestemmes ved fremtidig installation.

Jeg forstår ikke hvad du mener med "fremtidig installation"? Det er jo nu jeg vil installere?

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5520
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf Klaus Rasmussen » 26. jan 2021, 20:26

marie@idiomatic skrev:Jeg forstår ikke hvad du mener med "fremtidig installation"? Det er jo nu jeg vil installere?

Du beskriver funktionen bibeholdelse af hjennenappen. Det er noget som vælges ved installation. Men du har vel ikke hjemmemappe på din SSD nu vel?
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 26. jan 2021, 20:44

Klaus Rasmussen skrev:Du beskriver funktionen bibeholdelse af hjennenappen. Det er noget som vælges ved installation. Men du har vel ikke hjemmemappe på din SSD nu vel?

Nej, det er rigtigt. Jeg troede bare at det krævede partitionering under installationsprocessen. Men det var måske kun i gamle dage. Det kan også være jeg bare har misforstået konceptet.

Men du siger at det vælges ved installation. Så det er altså noget jeg skal være opmærksom på når jeg nu snart installerer? Hvad skal jeg kigge efter?

Eller mener du at jeg først skal vælge det når jeg vil opgradere - var det det du mente med fremtidig installation? Måske begynder det at dæmre ...

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: DotBot [Crawler] og 0 gæster