Backup + Script

Her behandles emner som relaterer til backup og sikkerhed.
Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5516
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Backup + Script

Indlægaf Klaus Rasmussen » 11. mar 2020, 16:35

Hej Klaus
Undskyld denne måde at kontakte på ;-)
Mit brugsmønster:
Jeg har en UBUNTU 19.10 installation. Standard med tilpasset partition og Dual boot med Win10.
Jeg har Win10 da jeg laver frivillig IT-support i ÆldreSagen, hvor Win 10 kommer på 'disken' hver supportdag. Så kan jeg forberede mig lidt på hvad der kommer.

Linux delen har /boot, /home og /swap partitioner.
Ved en ny insytallation beholder jeg /home, hvorved alt bliver liggende dér. Det har så nogen indflydelse på den nye installation. Det generer ikke meget så vidt jeg ved. ;-D
Der er jo ikke meget andet man har brug for i det daglige, så min POST (THUNDERBIRD) er det eneste der er vigtigt. Jeg laver en direkte kopi af /home/.thunderbird/x234567y.default og den tilhørende profiles.ini . Disse filer kan jeg så importere på de 'flere' computere jeg har kørende, hvorved nøjagtig samme indhold findes på dem alle (hvis de er opdateret). Det virker fuldt tilfredsstillende.

Tilbage står så blot de installerede udvidelser og SHELL-udvidelserne, der jo ikke bare lige kommer med. Jeg breuger DATO Ugenr DAG og klokken med sekunder i midten.
Så er der noget lir med div. , WiFi/Net speed NumLock og Caps lock info Personlige indstillinger og endelig standard info.
I bunden ser jeg de kørende apps jeg så kan indvælge på arbejdsskærmen.

Endelige er der så nogle spacialprogrammer jeg skal installere såsom TORCS (spil for at vedligeholde neuralmobiliteten ;-D) og elektronikprogrammer plus diværste andre jeg ikke lige har på fingerspidserne.


Det er så her et script ville lette arbejdet seriøst meget. Har prøvet lidt, men det er bøvlet at finde tid til. Her kunne dit oplæg med generering af et script gøre god nytte (forestiller jeg mig)
Hvordan skrider det for dig? LATH har jo inspireret noget, men det virkede ikke 'bare lige'.

Venlig hilsen
Erik Nørgaard
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

Tilbage til "Backup & Sikkerhed"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster