Serverproject på kontoret ...

Få hjælp og support til alt server-relateret. Guides og How-to's i forbindelse med servere hører også til her.
Dan Hansen
Indlæg: 496
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Serverproject på kontoret ...

Indlægaf Dan Hansen » 15. jan 2020, 19:44

Hej alle

Jeg skal sætte op en server (Ubuntu?) på kontoret.

Den skal opbevare mine data, og da tænker jeg noget RAID1 eller noget. Videre skal den kunne tilgås hjemmefra, både via FTP og måske stå som en lille webserver for test etc.

Videre har jeg planer om at den skal virtualisere nogle maskiner, der i blandt Windows 10 Pro (også for testing etc). Disse skal jeg kunne køre på min bærbare datamaskine, der kører KDE Neon (Ubuntu 18.04LTS).

Serveren vil ikke få fast IP, så der skal jeg vel kigge lidt på en eller anden DDNS-løsning.

Nogle idéer og tanker rundt det her project?

Mvh Dan
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5516
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Serverproject på kontoret ...

Indlægaf Klaus Rasmussen » 16. jan 2020, 19:09

Dan Hansen skrev:Serveren vil ikke få fast IP, så der skal jeg vel kigge lidt på en eller anden DDNS-løsning.

De fleste routere giver mulighed for at tildele udvalgte maskiner fast IP, baseret på netkortets MAC adresse.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Serverproject på kontoret ...

Indlægaf Claus Henriksen » 16. jan 2020, 19:14

Dan Hansen skrev:Hej alle

Jeg skal sætte op en server (Ubuntu?) på kontoret.

Den skal opbevare mine data, og da tænker jeg noget RAID1 eller noget. Videre skal den kunne tilgås hjemmefra, både via FTP og måske stå som en lille webserver for test etc.

Videre har jeg planer om at den skal virtualisere nogle maskiner, der i blandt Windows 10 Pro (også for testing etc). Disse skal jeg kunne køre på min bærbare datamaskine, der kører KDE Neon (Ubuntu 18.04LTS).

Serveren vil ikke få fast IP, så der skal jeg vel kigge lidt på en eller anden DDNS-løsning.

Nogle idéer og tanker rundt det her project?

Mvh Dan

* kør Debian Stable - Ubuntus moder - så er du bundkonservativ og kender stadig alle tricks fra Ubuntu
* raid er fint, men en automatisk, ekstern snapshot er også god - rsnapshot f.eks. så er der noget 'time machine'
* Virtualisering med VirtualBox er ikke det hurtigste men det virker altid. Når du er prof skal du nok købe en licens
* fast IP er ikke nødvendig - du kan lave en reverse ssh eller du kan bruge teamviewer, google remote desktop eller andet
* hav kun sshd port åben og hav styr på firewall
* installer kun det allermest nødvendige
* installer multi faktor authentication
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Tilbage til "Server: Guides, installation og opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster