Installation med W10 på ny stationær

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Jann.L
Indlæg: 18
Tilmeldt: 4. dec 2015, 11:33

Installation med W10 på ny stationær

Indlægaf Jann.L » 9. aug 2017, 11:51

Jeg har lige fået en helt ny stationær computer med 128 GB SSD og 1000 GB HHD.
Jeg installerer Windows 10 på SSD'en og vil høre, om jeg uden videre derefter kan installere Ubuntu 16.4 på HHD'en. Og i så fald om jeg skal lave en partition først?
Jeg har uden problemer indstalleret Ubuntu på en bærbar med Windows 10, hvor der aldrig har været problemer - heller ikke ved opgradering af Ubuntu til 16.4. Jeg vil også godt kunne dele filer mellem systemerne.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Installation med W10 på ny stationær

Indlægaf AJenbo » 9. aug 2017, 13:57

Det burde du fint kunne, det er bedst at lade installationen hårdere partitioneringen.

Ubuntu kan læse og skrive til Windows partitionen så det ville nok være den nemmeste måde at dele filer på

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Installation med W10 på ny stationær

Indlægaf Claus Henriksen » 9. aug 2017, 14:16

... ellers hvis du vil dele dit linux home med windows: Start windows inde i linux via VirtualBox (https://www.virtualbox.org/manual/ch09.html#rawdisk) og brug 'shared folders' og forbind din homefolder til et drev inde i windows..
Drag and drop af filer til/fra linux/windows virker faktisk også med VirtualBox.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Jann.L
Indlæg: 18
Tilmeldt: 4. dec 2015, 11:33

Re: Installation med W10 på ny stationær

Indlægaf Jann.L » 10. aug 2017, 12:30

Mange tak for råd og link. Jeg vil så også lade installationen klare partitioneringen. Sidst jeg installerede på min W10 bærbare lavede jeg en fin partition i Windows, men den ville installationen ikke vide af, hvorfor jeg fik en unødvendig ekstra partition på computeren. Nu vil jeg lige få styr på det med VirtualBox.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Installation med W10 på ny stationær

Indlægaf AJenbo » 10. aug 2017, 12:43

Hvis man selv opretter partitioner skal man også vælge "Noget andet" under installationen for manuelt at sætte partitionerne op. Windows kan heller ikke finde ud af at oprette partitioner i det korrekte format, så man ville her skulle slette partitionen og så oprette de nødvendige linux partitioner.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Installation med W10 på ny stationær

Indlægaf Christian.Arvai » 11. aug 2017, 12:10

AJenbo skrev:Det burde du fint kunne, det er bedst at lade installationen hårdere partitioneringen.

Ubuntu kan læse og skrive til Windows partitionen så det ville nok være den nemmeste måde at dele filer på

Tjooo, under forudsætning af at Windows10 lukker sin egen partition ordentligt ned ved lukning.

Langt de fleste gange kan jeg ikke åbne min Win10 inde fra Ubuntu. Det er selve partitionen hvor at Win10 har sit rodsystem der driller (90-95% af tiden). Den "fælles" partition jeg har til fx filer, virker faktisk altid.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Installation med W10 på ny stationær

Indlægaf AJenbo » 11. aug 2017, 13:40

Christian.Arvai skrev:
AJenbo skrev:Det burde du fint kunne, det er bedst at lade installationen hårdere partitioneringen.

Ubuntu kan læse og skrive til Windows partitionen så det ville nok være den nemmeste måde at dele filer på

Tjooo, under forudsætning af at Windows10 lukker sin egen partition ordentligt ned ved lukning.

Langt de fleste gange kan jeg ikke åbne min Win10 inde fra Ubuntu. Det er selve partitionen hvor at Win10 har sit rodsystem der driller (90-95% af tiden). Den "fælles" partition jeg har til fx filer, virker faktisk altid.

Det er pga. Windows 10 som standard går i dvale når systemet "lukker", for at løse det kan du deaktivere hurtig opstart i Widnows.

Jann.L
Indlæg: 18
Tilmeldt: 4. dec 2015, 11:33

Re: Installation med W10 på ny stationær

Indlægaf Jann.L » 15. aug 2017, 12:13

Endnu engang tak for kommentarer. Jeg er dog løbet ind i andre problemer ved installationen, som jeg hellere må anbringe i sin egen tråd. Jeg kan så vende tilbage, når min installation er gennemført.

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster