Ubuntu MATE på en Raspberry Pi 2 computer

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Ubuntu MATE på en Raspberry Pi 2 computer

Indlægaf lath » 3. jun 2015, 18:34

Hvis du er ejer af en Raspberry Pi version 2 (altså : ARMv7 Quad core=4 CPU kerner og 1 GB RAM), så kan du installere ubuntu MATE 15.04 på den.

Bemærk!
Du kan ikke installere Ubuntu 15.04 på en Raspberry Pi 1 computer , som er beregnet til en x86, eller x86-64 mikroprocessor-arkitektur. En ISO/img fil til de processor arkitekturer vil aldrig virke på en Raspberry Pi.

https://ubuntu-mate.org/raspberry-pi/ er der en udmærket installationsguide.

/Lars

Edit, 20151204T0543Z+2:
Redigeret for bedre sprog
Senest rettet af lath 4. dec 2015, 05:43, rettet i alt 1 gang.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: Ubuntu MATE på en Raspberry Pi 2 computer

Indlægaf Toddvarg » 3. jun 2015, 23:20

jeg har en raspberry pi 2 der jeg har installeret openelec, hvad der fungerer udmærket, siden jeg var mest interesseret i at bruge Kodi. Har du nogen erfaringer med hvordan mate fungerer på pi 2 og om kodi media center fungere lige så godt på mate som på openelec.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu MATE på en Raspberry Pi 2 computer

Indlægaf lath » 4. jun 2015, 14:59

Toddvarg skrev:jeg har en raspberry pi 2 der jeg har installeret openelec, hvad der fungerer udmærket, siden jeg var mest interesseret i at bruge Kodi. Har du nogen erfaringer med hvordan mate fungerer på pi 2 og om kodi media center fungere lige så godt på mate som på openelec.


  1. Jeg har ikke en Raspberry Pi 2 (endnu).
  2. Jeg har derfor ikke prøvet MATE desktop på en RPi2, men bruger MATE desktop til dagligt på en workstation.
  3. Jeg har aldrig før brugt openelec
  4. Jeg har aldrig før brugt kodi media center

... så jeg har ikke rigtig noget at skrive som svar til dine spørgsmål.
Som du kan se var mit indlæg mest en FYI til de der er interesseret - ligesom mit systemd indlæg om guides fra DigitalOcean.com.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: Ubuntu MATE på en Raspberry Pi 2 computer

Indlægaf Toddvarg » 4. jun 2015, 22:09

Jeg har et ekstra 8 gb sdkort, så jeg kan jo bare komme i gang med at teste det :) Det tager kun 3sec at skifte kort
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: Ubuntu MATE på en Raspberry Pi 2 computer

Indlægaf Jacob Bahn » 24. sep 2015, 09:05

@lath

Hvorfor vil du køre UbuntuMate på Pi'en? Kører det fint? Jeg mener, har Pien fine kræfter til at køre UbuntuMate?
Mvh Jacob

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu MATE på en Raspberry Pi 2 computer

Indlægaf lath » 24. sep 2015, 14:49

  • Jacob Bahn skrev:Hvorfor vil du køre UbuntuMate på Pi'en?

    Jeg vil ikke køre Ubuntu Mate på Raspberry Pi 2. (Hint: Læs første sætning i mit 2. indlæg en gang til).
  • Jacob Bahn skrev:Kører det fint?


    Det ved jeg ikke, men man skal nok ikke åbne alt for mange fane blade i en browser, og køre alt for mange programmer på samme tid, da den kun har 1 GB RAM.

    Med nogle software tricks kan man øge mængden af den virtuelle hukommelse:
    Man kan bruge zwap/zram featuren i Linux kerner >= version 3.19, som gør noget af fysisk RAM (typisk 50% af fysisk RAM på maskiner med lidt fysisk RAM) til ekstremt hurtigt swap - det er allerede demonstreret til at virke fint i LUbuntu, hvor den feature er taget i brug - vist nok fra Lubuntu 14.04.
    Det smarte med zram/zswap er at typisk 50% af fysisk RAM bliver til ca 100% (relativt til fysisk RAM) swap hukommelse - og du har så stadig 50% virtuel hukommelse ekstra til programmer. Med andre ord er det en slags software forøgelse af den virtuelle hukommelse på en faktor 1,5 i forhold til fysisk RAM*.
    Den virtuelle hukommelse er swap + tilgængelig fysisk RAM - og programmer kan kun bruge den virtuelle hukommelse, og aldrig fysisk RAM direkte.
    Evt. kan man også bruge en swap partition på en SSD - men konstant swapping slider ret hårdt på en SSD.
  • Jacob Bahn skrev:Jeg mener, har Pien fine kræfter til at køre UbuntuMate?
Det ved jeg ikke.

Lars

*: Mængden af fysisk RAM er den del der er tilbage når kernen, zram/swap featuren, og GPU, har taget deres del, samt at man også trækker evt utilgængelig fysisk RAM fra. Utilgængelig fysisk RAM er de pages (4 Kbytes blokke), hvori der er hukommelsesadresser der bruges til memory-mapped I/O.
Memory mapped I(O er nogle hukommelsesadresser, som mikroprocessoren bruger til at kommunikere med eksterne (i forhold til mikroprocessoren) enheder, f.eks. en GPU, og så videre.

-----------------
Edit 1:
Mindre rettelser
Senest rettet af lath 4. dec 2015, 05:44, rettet i alt 2 gange.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: Ubuntu MATE på en Raspberry Pi 2 computer

Indlægaf Jacob Bahn » 24. sep 2015, 18:36

Undskyld, jeg 'ovrså' denne post.

lath skrev:[list=1]
[*]Jeg har ikke en Raspberry Pi 2 (endnu).
[*]Jeg har derfor ikke prøvet MATE desktop på en RPi2, men bruger MATE desktop til dagligt på en workstation.


Hvis jeg forstår det med zram/zswap rigtigt, så er det vel ikke smart, når man ikke har overskud af RAM? Er ideen ikke, at man kan 'konvertere' noget af RAm til swap, der ellers ligger på hdd?
Mvh Jacob

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu MATE på en Raspberry Pi 2 computer

Indlægaf AJenbo » 24. sep 2015, 19:01

Ideen er at hvis du alligevel løbet tør for ram så hellere have et swap der er halvt så hurtigt som ram, end at have et der er så langsomt som harddisken.

Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: Ubuntu MATE på en Raspberry Pi 2 computer

Indlægaf Jacob Bahn » 24. sep 2015, 19:03

Det var smart!
Mvh Jacob

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster