Menuer på forumet

Alt omkring ubuntudanmark.dk
Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Menuer på forumet

Indlægaf Ivan » 30. maj 2015, 18:20

Jeg vil da lige sige, at det ikke ville genere mig om det var i menuen.
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.

Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: Menuer på forumet

Indlægaf Jacob Bahn » 30. maj 2015, 18:43

Ivan skrev:Jeg vil da lige sige, at det ikke ville genere mig om det var i menuen.


Nej, det er svært at forestille sig, at det ville genere nogen!
Mvh Jacob

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Menuer på forumet

Indlægaf Jakob77 » 30. maj 2015, 19:06

Stra skrev:
Jakob77 skrev:
Ivan skrev:Hvis du kom ind i denne tråd fra aktive emner, så er vejen tilbage til aktive emner ALT og 'pil til venstre' i den browser som jeg bruger.


Også her, og det tænkte jeg nok.
Det er ikke een men to taster, og lad da så også gå med det.
Men hvad så, når man har skrevet og går tilbage, så skal der vist mere til. Eller hvis man har bladret i tråden, så skal man også holde styr på dét, for at kunne hakke sig tilbage med det rette antal tasteslag.
Jeg har prøvet det, og det endte med, at jeg droppede det igen, fordi det for ofte gik i kludder for mig og blev mere besværligt end at klikke to gange med musen.

Jeg kan så klare det ved 1 tryk på Backspace-tasten i Firefox.

Det kan jeg, fordi jeg har ændret flg. skriv i adressefeltet

Kode: Vælg alt

about:config

og tryk videre på advarslen.
Skriv i søgefeltet

Kode: Vælg alt

backspace
og dobbeltklik på tallet 2 og ændr det til 0.

Herefter kan du bruge Backspace-tasten (knækpil) til at gå en side tilbage.




Det var ellers et frækt lille tip i et område, hvor ingen fummelfinger bør pille. :)
Er det egentlig ikke også Windows Explorer konfiguration, at backspace går et trin tilbage.?
Men det er stadig kun et enkelt trin tilbage.

Kan du også stille backspace og alle mulige andre taster i Firefox til f.eks. at gå til:
https://ubuntudanmark.dk/forum/search.php?search_id=active_topics

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Menuer på forumet

Indlægaf Jakob77 » 30. maj 2015, 20:10

@AJenbo


Hvis du ikke må få det link til "Vis aktive emner", og du også har problemer med at finde nogle enkle taster, som virker hvergang, så har jeg nu udtænkt følgende lidt kontante ( kan ikke tro, du vil bruge ordet "brutale" ) løsning, som du evt. kan benytte, indtil vi finder noget bedre til dig, og jeg tror måske også, at jeg vil til at bruge den:




Du åbner en terminal og starter Firefox med følgende kommando:


Kode: Vælg alt

firefox 'https://ubuntudanmark.dk/forum/search.php?search_id=active_topics'



Derefter uanset, hvad du roder dig ud i med at skrive og bladre i forum, så vil du altid kunne komme tilbage med følgende taster:

Alt F4 (firefox lukkes og terminalen bliver aktiv igen)
pil op (sidst brugte kommando stilles klar i terminalen)
Enter





Indrøm det bare, den metode havde du ikke selv tænkt på. :D

Får vi så snart det link..? ;)

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Menuer på forumet

Indlægaf Stra » 30. maj 2015, 20:48

Temmelig besværligt. :(

Det kan gøres helt enkelt ved i Firefox, at sætte

Kode: Vælg alt

https://ubuntudanmark.dk/forum/search.php?search_id=active_topics
eller den side man ønsker, som startside under "indstillinger/generelt" .

Herefter gør kommandoen Alt+Home, at du kommer tilbage til den tildelte startside. ;)
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Menuer på forumet

Indlægaf Jakob77 » 30. maj 2015, 22:48

Stra skrev:Temmelig besværligt. :(

Det kan gøres helt enkelt ved i Firefox, at sætte

Kode: Vælg alt

https://ubuntudanmark.dk/forum/search.php?search_id=active_topics
eller den side man ønsker, som startside under "indstillinger/generelt" .

Herefter gør kommandoen Alt+Home, at du kommer tilbage til den tildelte startside. ;)


Ja, eller man kan klikke på huset. Det er kun et klik.
Du har fat i noget her, kan jeg godt se, og tanken har da også strejfet mig.
Jeg vil måske også gå så vidt som til at sige, at hvis AJenbo og alle andre ubuntu-hjælpere gør "Vis aktive emner" til deres startside, så vil jeg kunne sove bedre om natten, fordi det vil slide mindre på deres finmotorik.
Jeg gætter nok bare på, at de fleste vil synes, at det er lidt for meget at gøre ud af det, og så bliver der i stedet fråset med klik.
Men vi kan jo spørge, hvor mange, der allerede har den som startside. Har du..? :)

Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: Menuer på forumet

Indlægaf Jacob Bahn » 30. maj 2015, 23:12

Det er jo en masse fine tekniske løsninger, finurligheder og tricks. Jeg synes dog, det lyder meget nemmere, at have de enkelte menupunkter lige der, hvor man har brug for dem - og i øvrigt kan finde dem i nogle situationer... Ikke mindst i lyset af, at det er svært at gennemskue, hvad eller hvem det kunne genere.
Mvh Jacob

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Menuer på forumet

Indlægaf AJenbo » 31. maj 2015, 05:19

Som jeg har sagt en del gang før når sådanne emner har været oppe på ligger alt koden til hjemmesiden på github så hvis nogen har lyst til at lave en rettelse er de vælkommen til at lave et merge request og hvis det ellers er fornuftigt skal jeg nok lægge det på siden. Ellers vil jeg mene der er en hel liste af langt viktigere fejl mangler og nye features som jeg skal have lavet.

Jakob77 skrev:Ja, eller man kan klikke på huset. Det er kun et klik.

Det at skulle køre musen rundt på skærmen skal også tælles med. Jeg brugere normalt ctrl+l til at få adressebaren og der efter u, pil ned og så enter. Det tager mig til vis aktive emner uanset hvor jeg måtte befinde mig på nettet. Super+1 giver mig i øvrigt Firefox uanset hvilket probram jeg bruger i Ubuntu.

Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: Menuer på forumet

Indlægaf Jacob Bahn » 31. maj 2015, 09:47

Jeg er ked af, at mine kommentarer kommer til at fremstå som kritik af nogens arbejde. De er alene ment som forslag og ønsker til ændringer. Jeg ved/vidste ikke, hvem der tager beslutninger om og redigerer hjemmesiden, og jeg har ikke indblik i, hvor stort et arbejde det er at lave eventuelle ændringer - og jeg kan nok heller ikke hjælpe med at udføre dem.

Overordnet er jeg meget tilfreds med forumet - både udformning og ikke mindst anvendelse, dvs. jeres/folks bidrag.
Mvh Jacob

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Menuer på forumet

Indlægaf Jakob77 » 31. maj 2015, 09:57

AJenbo skrev:Som jeg har sagt en del gang før når sådanne emner har været oppe på ligger alt koden til hjemmesiden på github så hvis nogen har lyst til at lave en rettelse er de vælkommen til at lave et merge request og hvis det ellers er fornuftigt skal jeg nok lægge det på siden.


Hmm....
Det vil jo aldrig kunne se fornuftigt ud, hvis flertallet er imod, vel..?
Derfor bør det vel afklares først, hvis der ikke skal kunne dømmes spildt arbejde på forhånd.?
Jeg tror nok også, at det er bedst, at du laver rettelsen, så det fitter med det øvrige.
Og hvor meget tid vil det tage dig, måske kun et øjeblik i forhold til de andre ting på listen..?



AJenbo skrev:
Jakob77 skrev:Ja, eller man kan klikke på huset. Det er kun et klik.

Det at skulle køre musen rundt på skærmen skal også tælles med. Jeg brugere normalt ctrl+l til at få adressebaren og der efter u, pil ned og så enter. Det tager mig til vis aktive emner uanset hvor jeg måtte befinde mig på nettet. Super+1 giver mig i øvrigt Firefox uanset hvilket probram jeg bruger i Ubuntu.


Det er rigtigt at det er lidt noget skrammel at køre med mus , men huset er nemt at finde i forhold til f.eks. et punkt i et rullegardin.
Det er da også en del taster, du har sving i for at komme tilbage til "Vis aktive emner".

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Menuer på forumet

Indlægaf Jakob77 » 31. maj 2015, 10:07

@Jacob Bahn

Jeg tror, du kan tage det helt roligt.
Som jeg ser det står kampen imellem det praktisk og det valgte design, og vi skal bare argumentere godt nok for det praktiske, så må designerne bøje sig til sidst.
Alt med måde selvfølgelig, men at der skal trækkes meget tov og argumenterne skal være i top, det skal vi som udgangspunkt kun være glade for, fordi det viser, at vi har designere med stil og holdning. :)

Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: Menuer på forumet

Indlægaf Jacob Bahn » 31. maj 2015, 10:25

God pointe.

Men det er nu også sin sag 'bare' at ønske uden at kunne bidrage!
Mvh Jacob

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Menuer på forumet

Indlægaf Jakob77 » 31. maj 2015, 11:21

@Jacob Bahn

Ja, jeg forstår godt din tankegang.
Men jeg tror faktisk gerne, vi må ønske ( ikke kræve surt og ultimativt ), og det er ganske vigtigt, at vi gør det med gode argumenter.
Hvis det kun var designernes ønsker og argumenter, der skulle tages hensyn til, så kunne vi teoretisk set ende med en helt blank side, hvis snefarve kommer på mode. ;)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Menuer på forumet

Indlægaf AJenbo » 31. maj 2015, 11:59

Jakob77 skrev:Og hvor meget tid vil det tage dig, måske kun et øjeblik i forhold til de andre ting på listen..?

Mange bække små, og jeg har som sagt også kun 24 timer i mit døgn, så hvis andre kan hjælpe mig ville det jo være en hjælp uanset hvor langsomme de selv måtte være til det. Jeg skal stadig væk godkende rettelserne så er heller ikke fordi det bare vil vælte ind med tilfældige ændringer af siden.

Jakob77 skrev:Det er da også en del taster, du har sving i for at komme tilbage til "Vis aktive emner".

Det er stadig hurtigere og mindre bevægelse end at skulle køre musen midt fra siden og op til home knappen.

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Menuer på forumet

Indlægaf Kurt Christensen » 31. maj 2015, 12:13

Det er stadig hurtigere og mindre bevægelse end at skulle køre musen midt fra siden og op til home knappen.

Du må have en fed og sløv mus :twisted:
Når lejligheden byder sig.

Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster