Ubuntu på danske skoler og gymnasier -- frivillige søges!!

Alt omkring ubuntudanmark.dk
soren_dk
Indlæg: 13
Tilmeldt: 3. apr 2015, 07:24

Re: Ubuntu på danske skoler og gymnasier -- frivillige søges

Indlægaf soren_dk » 20. maj 2015, 13:04

Jimmyfj har fuldstændig ret i, at vi ikke kan diktere noget for nogen, hverken IT afdelingen eller eleverne ... men lige pt er det netop det der sker: IT afdelingen dikterer (mere eller mindre) eleverne skal bruge

IT afdelingerne (tror jeg) vil understøtte det der nu engang er behov for, og behovet opstår når tilstrækkeligt mange elever bruger Ubuntu, når tilstrækkeligt mange lærere opdager at der er gode alternativer til f.eks. Wordmat, etc.

Hvis tilstrækkeligt mange brugere har valgt linux, skal IT afdelingen overbevise Jimmyfj om at han tager fejl: "Eleverne EJER deres maskiner, og INGEN kan tvinge dem til nogen specifik brug af udstyret." ... og det gør han jo netop ikke.

Men hvis vi går den anden vej (oppe fra og ned) og faktisk lykkedes med at få IT afdelingerne til at vælge linux, skal de ud og tvinge eleverne til at bruge det ... og det går heller ikke.

...jeg er faktisk ikke spor interesseret i at tvinge nogen til at bruge linux, windows eller mac. Ej heller til at bruge Staedtler viskelæder, Viking blyanter eller Gyldendals ordbøger. Men jeg tror på, at et vis kritisk masse af linux brugere kan opnås hvis vi leverer varen: introduktion og support

Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter
Indlæg: 885
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:33
IRC nickname: Blueeyez

Re: Ubuntu på danske skoler og gymnasier -- frivillige søges

Indlægaf Blueeyez » 20. maj 2015, 14:10

Jimmyfj skrev:
Blueeyez skrev:Jeg var ikke klar over at dette skulle være nødvendigt. Eleverne EJER deres maskiner, og INGEN kan tvinge dem til nogen specifik brug af udstyret. Begynder vi på det, hvor i består så forskellen mellem Microsoft og os?

Eleverne på i hvert fald gymnasierne bestemmer selv, hvilket OS de installerer, men det er politikerne i byrådet, der bestemmer, hvilket system skoler og gymnasier skal bruge. Gymnasierne gennem deres support-aftale med kommunen.


Tænker nu mere på maskinerne på skolen :-)
Elevernes bærbare styrer de selv og man bør ikke pakke folk ind og slet ikke unge som snildt kan lære nyt.. ;-)
* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk

soren_dk
Indlæg: 13
Tilmeldt: 3. apr 2015, 07:24

Re: Ubuntu på danske skoler og gymnasier -- frivillige søges

Indlægaf soren_dk » 20. maj 2015, 14:18

Okay ... første 'issue' har vist sig:

Hvad skal der satses på:
  • At understøtte studerende/lærere der vil afprøve Ubuntu ift deres daglige opgaver
  • At presse på for at konvertering på institutions niveau
??

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu på danske skoler og gymnasier -- frivillige søges

Indlægaf AJenbo » 20. maj 2015, 15:14

Jeg ville nok forslå at gå efter at konvertere dele af instuditionens udstyr frem for at forsøge at gøre det hele i et huk.

Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: Ubuntu på danske skoler og gymnasier -- frivillige søges

Indlægaf Jacob Bahn » 20. maj 2015, 15:48

Det er et godt initiativ, som jeg kun kan støtte på det kraftigste. Jeg er tidligere lærer og arbejder også nu sammen med skoler. Men har i øvrigt ikke meget forstand på soft- eller hardware.

Jeg vil forslå, at man i stedet for at skyde med spredehagl finder en eller flere skoler - og gerne kommuner - hvor man er interesserede. Den eller de skoler kan blive en slags promotionsprojekter, hvorogså opstartsproblemer osv. kan løses. Når der er opnået gode erfaringer bliver det noget nemmere at udbrede det gode budskab.

En af de udfordringer, som et sådan projekt vil stå over for er, at der på mange skoler ikke findes en administrator eller it-ansvarlig med egentlig it-indsigt. Mange steder står der bunker af computere med små og store issues og venter på, at kommunens it-mand kommer forbi. Jeg ved ikke, hvor mange af dem, der har tilstrækkeligt kendskab til Ubuntu/linux, men jeg tvivler på, at det er mange. Desuden har de deres procedurer, aftaler og produkter.

Til gengæld kan det sikkert lokke, hvis man kan få vist skolelederne, at de med få midler kan få deres stakke af ældre computere til at køre fornuftigt.

Jeg tror dog, at et afgørende punkt bliver introduktion og support. Med introduktion mener jeg ikke kun den umiddelbare: se her er Ubuntu, og det kan sådan og sådan, men i høj grad introduktion til de enkelte programmer. Hvis man på en eller anden måde kan opbygge et support-forum eller -system, er man godt på vej. Det vil især virke godt, hvis man henvender sig til eleverne, da de ofte har mere interesse end lærerne!

Hvis jeg på nogen måde kan bidrage, ligger dette projekt i høj grad inden for mit interessefelt.
Mvh Jacob

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu på danske skoler og gymnasier -- frivillige søges

Indlægaf AJenbo » 20. maj 2015, 15:56

Ville der være noget galt i at bruge UbuntuDK's forumet? Eventuelt kunne vi oprette en undersektion for emnet, men ville det ikke virker fint samme med det som det er nu?

Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: Ubuntu på danske skoler og gymnasier -- frivillige søges

Indlægaf Jacob Bahn » 20. maj 2015, 16:30

Mon der overhovedet findes skoler, der bruger Linux på deres skole-pc'ere?

På Lyngby-Taarbæk Kommunes skoler bruger man LibreOffice - vist nok primært af økonomiske årsager.
Mvh Jacob

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu på danske skoler og gymnasier -- frivillige søges

Indlægaf AJenbo » 20. maj 2015, 16:42

Der er vist flere skoler der bruger OpenOffice som jo er nært beslægtet med LibreOffice. Jeg mener også der er skoler der har Ubuntu på nogle af deres ældre maskiner.

soren_dk
Indlæg: 13
Tilmeldt: 3. apr 2015, 07:24

Re: Ubuntu på danske skoler og gymnasier -- frivillige søges

Indlægaf soren_dk » 20. maj 2015, 17:59

Jakob Bahn: Interessant indlæg og gode overvejelser ... har du kontakter til skoler som allerede er lydhøre overfor FOSS?

Bestemt en god idé at overveje at finde en eller flere skole som allerede har åbnet op for eksempelvis OpenOffice/LibreOffice

En underside på ubuntudanmark vil da være ganske fint som forum. Hvad med youtube kanal med instruktions videoer, og IRC kanal eller noget lignende?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu på danske skoler og gymnasier -- frivillige søges

Indlægaf AJenbo » 20. maj 2015, 18:02

Youtube videoer er en god ide, jeg ved martin joergensen her fra forummet allerede har lavet en del og gerne tager i mod forslag til nye emner.

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Ubuntu på danske skoler og gymnasier -- frivillige søges

Indlægaf zob » 20. maj 2015, 18:14

Fleten/Samson (officiel Canonical partner):
http://fleten.net/index.php/da/samson
https://www.facebook.com/Fleten.net

Kender dem ikke personligt, men det ser ud til at de arbejder på noget lignende.
Senest rettet af zob 20. maj 2015, 21:21, rettet i alt 1 gang.

soren_dk
Indlæg: 13
Tilmeldt: 3. apr 2015, 07:24

Re: Ubuntu på danske skoler og gymnasier -- frivillige søges

Indlægaf soren_dk » 20. maj 2015, 18:18

Er det en kommerciel virksomhed?

Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter
Indlæg: 885
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:33
IRC nickname: Blueeyez

Re: Ubuntu på danske skoler og gymnasier -- frivillige søges

Indlægaf Blueeyez » 20. maj 2015, 20:00

Der var en tanke der strejfede mig.. Hvorfor ikke gå efter private skoler? De burde da være en hel del nemmere at arbejde med end offentlige skoler som der skrives i tråden har aftaler mm.. og dermed er de jo ikke ligefrem de mest fleksible..

Jeg tænker det er en god ide at starte der hvor der er flere Ubuntu brugere omkring.. så der er folk at trække på for den private skole... Private kan jo godt matematik, så mon ikke de har interesse i at spare penge og få et bedre OS på maskinerne? :-)
Samt hvis nogen kunne komme og lave foredrag om Ubuntu mm..
* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk

Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: Ubuntu på danske skoler og gymnasier -- frivillige søges

Indlægaf Jacob Bahn » 20. maj 2015, 21:37

soren_dk: Jeg skal prøve at forhøre mig nærmere om grunden til, at man i Lyngby-Taarbæk Kommune (LTK) bruger LibreOffice, og hvordan beslutningen blev taget.

Det er min opfattelse, at man går ret professionelt til tingene i LTK's skolevæsen. Derfor kunne de også være interessante at kaste nogle kræfter i - hvis de er med på den. Hvis man kan komme med et fornuftigt bud på et udrulningsprojekt, vil jeg tro, at de er lydhøre.
Mvh Jacob

Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: Ubuntu på danske skoler og gymnasier -- frivillige søges

Indlægaf Jacob Bahn » 20. maj 2015, 21:45

Blueyez: Ideen om en privatskole (eller flere) har også strejfet mig. Det er en klar fordel, at der er tale om en mindre enhed, der er uafhængig af kommunale beslutninger og politiske vinde. Det vil være relativt let at få alle fra elever til lærere og ledere i tale på en gang og dermed at præsentere én samlet løsning.

Jeg har ret god kontakt til en mindre privatskole, der står midt i overvejelser om at skrifte windowsmaskinerne ud med Chromebooks. Kan det lade sig gøre med ret kort varsel at præsenterer dem for en mulig løsning, der involverer Ubuntu? De er (selvfølgelig) tiltrukket af Chromebooks pga den lave pris og det, at man kan få fat i sine ting uanset maskine.

De er ret langt i deres overvejelser, så forslaget skal falde snart - ellers er det bedre at vente, og henvende sig ti len anden skole, når pakken/forslaget er på plads.
Mvh Jacob

Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster