Virtualbox OEM installationer

Bidrag til Projektet Ubuntu - her koordinerer vi noget af arbejdet.
Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Virtualbox OEM installationer

Indlægaf Claus Henriksen » 4. apr 2015, 13:18

Mon ikke mange Windows/Apple folk lægger vejen forbi vores forum for at finde en hurtig vej til Linux. Mange af disse ved ofte ikke om deres hardware er kompatibel med Ubuntu og flere kan ikke, eller tør ikke, hoppe ud i en dual boot installation.

Hvad om vi havde en pool af Virtualbox ubuntudanmark.dk OEM installationer liggende? Dvs OVA appliance filer der vil kunne downloades og importeres i Virtualbox og ved første boot konfigureres op til brugeren. Disse vil kun kræve Virtualbox installeret på Windows/iOS/Linux maskinen og at virtualisering er understøttet og aktiveret i BIOS.

Jeg har, for at prøve af, lavet en MATE Dabuntu appliance, og den er 'installeret' på under 5 minutter i Windows 7. Der er selvfølgelig java, flash, dansk understøttelse samt Virtualbox guest additions på imaget.

Appliance filerne fylder omtrent det samme som en install dvd og Virtualbox baseret Ubuntu integrerer fantastisk med Windows med mulighed for rammefri kørsel så grænsefladen smelter sammen med Windows.

Som baggrundsinfo kan jeg nævne, at jeg ved Virtualbox og Ubuntu spiller godt i forvejen. Min daglige KDE install (dualboot install) kører næsten ligesågodt under Virtualbox som native. Og det er inklusive visuelle effekter. Grunden til jeg nogle gange bliver nødt til at bruge Windows som host os er, at jeg skal bruge nogle programmer der kun understøttes på Windows. Da er det imponerende, at man bare kan pudse Virtualbox på ens linux partition.

Hvis der er nogle af jer der er interesseret oploader jeg OVA MATE filen og påbegynder at lave det samme med KDE/Ubuntu/Lubuntu/Xubuntu/... .
Måske er der andre der vil deltage?

God påske,
Claus
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Virtualbox OEM installationer

Indlægaf thj01 » 4. apr 2015, 18:58

Det kræver bare at vi installeret gæste tilføjelserne og derved påtvinger den licensen derfor. Ellers virker grafik opløsningen ikke ordentlig.

Må nan det?
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter
Indlæg: 885
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:33
IRC nickname: Blueeyez

Re: Virtualbox OEM installationer

Indlægaf Blueeyez » 4. apr 2015, 19:25

Er det ikke nemmere at brænde/skrive Ubuntu til dvd/usb..

Man kan dog sige med UEFI er det ikke blevet nemmere, men det er kun godt at folk får kendskab til BIOS/UEFI
* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Virtualbox OEM installationer

Indlægaf AJenbo » 5. apr 2015, 00:14

VMware driveren er intergeret i Linux/Mesa så måske det ville være bedre at lave image der til.

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Virtualbox OEM installationer

Indlægaf Claus Henriksen » 5. apr 2015, 01:32

thj01 skrev:Det kræver bare at vi installeret gæste tilføjelserne og derved påtvinger den licensen derfor. Ellers virker grafik opløsningen ikke ordentlig.

Må nan det?

Jeg har så vidt jeg ved holdt mig til Ubuntu pakker. Hvis der er licens issues herudover skal det selvfølgelig fixes.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Virtualbox OEM installationer

Indlægaf Claus Henriksen » 5. apr 2015, 01:33

AJenbo skrev:VMware driveren er intergeret i Linux/Mesa så måske det ville være bedre at lave image der til.

Jamen jeg har bare foretrukket Virtualbox fordi det altid har virket for mig modsat VMware.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Virtualbox OEM installationer

Indlægaf Claus Henriksen » 5. apr 2015, 01:38

Blueeyez skrev:Er det ikke nemmere at brænde/skrive Ubuntu til dvd/usb..

Man kan dog sige med UEFI er det ikke blevet nemmere, men det er kun godt at folk får kendskab til BIOS/UEFI

Jo vi to mener det er hurtigere at brænde iso og at det er godt folk lærer BIOS og UEFI. Vi har kompatibel hardware og erfaringer ;)
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Virtualbox OEM installationer

Indlægaf thj01 » 5. apr 2015, 23:14

@Claus

Det skal også overvejes om virtualiseringen er nemmere, for både VB og VMWare har nykker, og ingen af dem er "lette" at arbejde med. Man risikerer f.eks at få problemer med 64 bits versionen hvis man ikke har VB eller OS opgraderet korrekt :/

Og jeg har også bedre erfaringer med VB end VMWare, pånær NAT-netværket hvor DHCP ikke altid virker. Til gengæld bryder VMWares netværk oftere ned :/

Den eneste fordel er, at man ikke risikerer at miste data, for der er en masse ulemper ved at køre virtualiseringen, herunder hurtig grafik til spil.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Virtualbox OEM installationer

Indlægaf Claus Henriksen » 6. apr 2015, 00:07

thj01 skrev:@Claus

Det skal også overvejes om virtualiseringen er nemmere, for både VB og VMWare har nykker, og ingen af dem er "lette" at arbejde med. Man risikerer f.eks at få problemer med 64 bits versionen hvis man ikke har VB eller OS opgraderet korrekt :/

Og jeg har også bedre erfaringer med VB end VMWare, pånær NAT-netværket hvor DHCP ikke altid virker. Til gengæld bryder VMWares netværk oftere ned :/

Den eneste fordel er, at man ikke risikerer at miste data, for der er en masse ulemper ved at køre virtualiseringen, herunder hurtig grafik til spil.

Kan godt se hvad du mener med at Virtualbox ikke er nemmere end at få en dual boot til at virke. Men det er tit det der skal til før folk tager springet. Og så er det en cool ting at have sin Linux til rådighed mens man kører Windows så man kan skifte mellem apps i begge lejre.
Mht hurtig grafik bliver Virtualbox nok aldrig en direkte konkurrent men der er sket en del indenfor grafik support så eksempelvis desktop effekter kan bringes til at virke i Virtualbox. Mange af de gamle linux spil kræver heller ikke perfekt grafik.
Mht DHCP/NAT spunk er det ikke et problem jeg har været berørt af.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Virtualbox OEM installationer

Indlægaf AJenbo » 6. apr 2015, 02:14

Skrivebords effekter virker out-of-the-box med VMWare :P Den er også en del hurtigere hvad angår grafik.

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Virtualbox OEM installationer

Indlægaf Claus Henriksen » 6. apr 2015, 10:27

Egentlig valg af Virtualbox/VMware/Xen/KVM/... burde være op til brugeren af ova imaget da man kan importere i det program man ønsker. Så skal eventuelle vbox guest tools godt nok afinstalleres, inden man installerer vmware tools.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Virtualbox OEM installationer

Indlægaf AJenbo » 6. apr 2015, 12:33

vmware er intergret og skal ikke installeres

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Virtualbox OEM installationer

Indlægaf Claus Henriksen » 6. apr 2015, 15:18

AJenbo skrev:vmware er intergret og skal ikke installeres

OK. Kan se xorg modulet, xserver-xorg-video-vmware, er tilstede i min Ubuntu, så det betyder vel man bare skal afinstallere vbox tools hvis de er tilstede i imaget.
Jeg må lige køre en vmware prøvetur igen :-)
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Virtualbox OEM installationer

Indlægaf zob » 6. apr 2015, 16:38

Skal man ikke installere pakken open-vm-tools-desktop på gæsten (hvis den har en GUI)?

Tilbage til "Projekt: Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster