Farvel :)

Alt omkring ubuntudanmark.dk
gaffa

Farvel :)

Indlægaf gaffa » 21. feb 2015, 21:29

Det er sjældent at jeg kigger på forsiden af ubuntudanmark, men det gjorde jeg tilfældigvis lige. Jeg kan ikke se hvad artiklen fra 15. februar skal til for. Den er meget politisk ladet og illustrationen er endnu mere. Fordi at den står som om at den repræsenterer alle på ubuntudanmark, vælger jeg at hoppe fra. I klarer jer nok uden mig :)

Jeg kan ikke lige se hvor jeg kan få slettet min konto, så det må en admin meget gerne gøre :)

I forbindelse med terrorangrebet i København, som er et angreb på ytringsfriheden, vil vi gerne sende vores tanker til ofrende, samt deres pårørende. Uagtet at dette forum ikke er politisk orienteret, er ytringsfriheden universal, og en ret vi alle bør kæmpe for.

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Farvel :)

Indlægaf Claus Henriksen » 21. feb 2015, 21:55

Jeg er sådan set enig med gaffa. Mener som flere andre at ytringsfriheden i DK er noget vi skal værne om, men at ytringsfriheds debatten er kørt af sporet.
Se http://politiken.dk/debat/debatindlaeg/ECE2549354/hvorfor-staar-vi-saa-fast-paa-retten-til-at-haane-og-spotte-profeten/
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Farvel :)

Indlægaf Kurt Christensen » 21. feb 2015, 22:03

Claus Henriksen skrev:Jeg er sådan set enig med gaffa. Mener som flere andre at ytringsfriheden i DK er noget vi skal værne om, men at ytringsfriheds debatten er kørt af sporet.
Se http://politiken.dk/debat/debatindlaeg/ECE2549354/hvorfor-staar-vi-saa-fast-paa-retten-til-at-haane-og-spotte-profeten/

Nu var det vel dem der protesterede imod dem der gjorde det til et problem!
Når lejligheden byder sig.

Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter
Indlæg: 885
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:33
IRC nickname: Blueeyez

Re: Farvel :)

Indlægaf Blueeyez » 21. feb 2015, 22:16

Man kunne vel os ud af denne "hændelse" tage spørgsmålet op om hvad forsiden må indeholde af artikler.. At du tager afstand fra Ubuntudanmark.dk så hurtigt uden en debat om det siger jo lidt om hvorvidt du benytter dig af den demokratiske side af den danske kultur... Men tager da gerne bolden og kaster lidt med den, da jeg til en vis grad kan følge dig..
* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Farvel :)

Indlægaf Claus Henriksen » 21. feb 2015, 22:54

Kurt Christensen skrev:
Claus Henriksen skrev:Jeg er sådan set enig med gaffa. Mener som flere andre at ytringsfriheden i DK er noget vi skal værne om, men at ytringsfriheds debatten er kørt af sporet.
Se http://politiken.dk/debat/debatindlaeg/ECE2549354/hvorfor-staar-vi-saa-fast-paa-retten-til-at-haane-og-spotte-profeten/

Nu var det vel dem der protesterede imod dem der gjorde det til et problem!

Jo jo. Men det betyder ikke at dem der bliver ved med at bære ved til bålet gør problemet mindre, endsige fortjener ros.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Farvel :)

Indlægaf Kurt Christensen » 21. feb 2015, 23:00

Claus Henriksen skrev:
Kurt Christensen skrev:
Claus Henriksen skrev:Jeg er sådan set enig med gaffa. Mener som flere andre at ytringsfriheden i DK er noget vi skal værne om, men at ytringsfriheds debatten er kørt af sporet.
Se http://politiken.dk/debat/debatindlaeg/ECE2549354/hvorfor-staar-vi-saa-fast-paa-retten-til-at-haane-og-spotte-profeten/

Nu var det vel dem der protesterede imod dem der gjorde det til et problem!

Jo jo. Men det betyder ikke at dem der bliver ved med at bære ved til bålet gør problemet mindre, endsige fortjener ros.

Det du kalder 'ved til bålet' kalder jeg argumenter imod religion, vil du forbyde religionskritik? Må man ikke påpege at man finder tanken om en Gud latterlig, og at man ikke skal indrette samfundet efter der er en sådan, og eventuel hvor fraværende disse guder er selv om man gør grin med dem?
Når lejligheden byder sig.

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Farvel :)

Indlægaf Claus Henriksen » 22. feb 2015, 00:19

Kurt Christensen skrev:
Claus Henriksen skrev:
Kurt Christensen skrev:
Claus Henriksen skrev:Jeg er sådan set enig med gaffa. Mener som flere andre at ytringsfriheden i DK er noget vi skal værne om, men at ytringsfriheds debatten er kørt af sporet.
Se http://politiken.dk/debat/debatindlaeg/ECE2549354/hvorfor-staar-vi-saa-fast-paa-retten-til-at-haane-og-spotte-profeten/

Nu var det vel dem der protesterede imod dem der gjorde det til et problem!

Jo jo. Men det betyder ikke at dem der bliver ved med at bære ved til bålet gør problemet mindre, endsige fortjener ros.

Det du kalder 'ved til bålet' kalder jeg argumenter imod religion, vil du forbyde religionskritik? Må man ikke påpege at man finder tanken om en Gud latterlig, og at man ikke skal indrette samfundet efter der er en sådan, og eventuel hvor fraværende disse guder er selv om man gør grin med dem?

Alt med måde og respekt for andre. Vi har set tegningerne og de var gode. Det var Jens Jørgen Thorsens provokationer også. Men på et tidspunkt kan der ikke tærskes mere langhalm på ytringsfriheden. Det er kun i ekstremisters og visse partiers interesse at holde gryden i kog og jeg vælger at skrue ned.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: Farvel :)

Indlægaf Toddvarg » 22. feb 2015, 00:27

Kurt Christensen skrev:
Claus Henriksen skrev:
Kurt Christensen skrev:
Claus Henriksen skrev:Jeg er sådan set enig med gaffa. Mener som flere andre at ytringsfriheden i DK er noget vi skal værne om, men at ytringsfriheds debatten er kørt af sporet.
Se http://politiken.dk/debat/debatindlaeg/ECE2549354/hvorfor-staar-vi-saa-fast-paa-retten-til-at-haane-og-spotte-profeten/

Nu var det vel dem der protesterede imod dem der gjorde det til et problem!

Jo jo. Men det betyder ikke at dem der bliver ved med at bære ved til bålet gør problemet mindre, endsige fortjener ros.

Det du kalder 'ved til bålet' kalder jeg argumenter imod religion, vil du forbyde religionskritik? Må man ikke påpege at man finder tanken om en Gud latterlig, og at man ikke skal indrette samfundet efter der er en sådan, og eventuel hvor fraværende disse guder er selv om man gør grin med dem?

Det er forskellige syn på hvad en Gud er eller om man nå tror på det eller ikke. Jeg tror ikke på at latterliggørelse af andres tro fremmer en god dialog, måske skulle man overveje en anden fremgangsmåde i sin kritik. Det er også forskel på om man har en tro eller er en voldsman der bruger troen at gemme sig bag. Det er et utal af nuancer i denne episode, det kan vi være enige om. Noget andet vi kan være enige om, er at vi har forskellige synspunkter, og derfor bør ikke politiske ladede overbevisninger af nogen slag stå på UbuntuDanmark's forside, hvor de gennem sin placering repræsentere en fælles overbevisning, hvor ikke alle nødvendigvis har denne holdning. Jeg vil gerne at vi holder fast i at UbuntuDanmark er politisk neutral og fjerner denne forside :) .
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Farvel :)

Indlægaf zob » 22. feb 2015, 00:46

Jeg er sådan set også enig med gaffa, Claus og Toddvarg, selv om jeg, for så vidt, også er enig i udsagnet i den citerede tekst. Jeg mener både at ytringsfriheden er en frihed der bestemt skal kæmpes for OG at "kamp(en) for ytringsfriheden, er [...] blevet reduceret til en manisk besættelse af at producere og reproducere Muhammedtegninger", som Kirsten Thorup så fint udtrykker det i sit indlæg her: http://www.information.dk/524967
Jeg er ikke nødvendigvis 100% enig med alle 5 forfattere i alt, men Kirsten Thorups indlæg synes jeg personligt er ret godt.
Som sagt er jeg enig i indholdet i citatet men finder det ikke nødvendigt at ubuntudanmark blander sig i debatten.

@Kurt
Jeg er enig i at vi skal have religionskritik, gerne meget, meget mere og i hvert fald bedre. Men hvis religionskritik bliver reduceret til en tegning af Profeten, så synes jeg den er blevet lidt for tarvelig (i begge betydninger).

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Farvel :)

Indlægaf Christian.Arvai » 22. feb 2015, 02:29

Det er mig som skrev det. Både billedet og teksten blev netop vurderet ud fra at, det hverken kunne støde religion eller CoC. Det har intet med tegningerne at gøre i den forstand. Ytringsfrihed skelner hverken mellem race, religion eller politisk overbevisning, og jeg ser intet problem i dette budskab.

I forvejen havde jeg aftalt med teamet at, det max skulle være der i en uge, så jeg har fjernet det nu. Jeg beklager hvis, at jeg utilsigtet har overtrådt jeres personlige grænser.

Jeg skal gerne uddybe dette senere, men jeg har travlt med en vigtig aflevering (uddannelse) til mandag morgen, så hvis at jeg ikke lige svare i denne tråd, ved i hvorfor :)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Farvel :)

Indlægaf Kurt Christensen » 22. feb 2015, 09:31

Og jeg kan ikke være mere uenig med jer, enhver skal have lov til at lave den mest perfide tegning denne har lyst til uden at skulle frygte for sit liv eller frihed. Det står enhver frit for at kigge den anden vej hvis man ikke bryder sig om budskabet.
Hvis man tillader eller pleaser troende at bestemme hvad der skal være lovligt, har man allerede giver afkald på en del af sin frihed til mennesker der tror deres usynlige venner har fortalt dem hvordan livet skal leves på jorden.
Når lejligheden byder sig.

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Farvel :)

Indlægaf NickyThomassen » 22. feb 2015, 10:36

Jeg tror det er vigtigt, at skelne imellem tragedien i København, og så hvad ubuntudanmark.dk og foreningen skal beskæftige sig med. Vi er jo nok alle i større eller mindre grad enige i, at det der skete er forkert. Vi tillader i forvejen normalt ikke, at politik bliver diskuteret fx omkring et (kommunal|regional|folketings)valg, da det ikke er hjemmesidens primære formål. En meget læng række af andre kanaler eksisterer til det formål, ligesom der er rig mulighed for at kritisere tragedien i København andre steder end her.

Emnet om hvad denne hjemmeside skal tillade er desværre notorisk svært at diskutere, og har i fortiden givet de fleste af os problemer. Som jeg læser indlæggene er der overvejene enighed om, at hjemmesiden skal holde sig til software, eller mere præcist, ikke skal beskæftige sig med begivenhederne i København. Det syntes jeg at vi alle skal tage til efterretning, og respektere i fremtiden. Det er vigtigt at understrege, at det ikke betyder at emnet ikke er vigtigt eller ikke har brug for at blive diskuteret, blot at et teknisk forum måske ikke er det bedste sted til det.

Os blandt moderatorne er tidligere blevet kritiseret for, at det kan være svært at se om det er et "personligt" eller "officielt" indlæg vi skriver, fordi vi bruger den samme konto til begge ting. Det her indlæg er officielt, men jeg håber at diskussionen om hvad hjemmesiden skal tillade, kan fortsætte i en god tone, indtil alle er blevet hørt og alt er blevet vendt.

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Farvel :)

Indlægaf Kurt Christensen » 22. feb 2015, 10:47

Jeg er enig i at dette ikke er et egnet forum til at lufte sine 'politiske' meninger i, og jeg havde heller ikke gjort det hvis oplægget ikke var kommenteret politisk.
Når lejligheden byder sig.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Farvel :)

Indlægaf AJenbo » 22. feb 2015, 11:48

Jeg vil godt lige gøre klart at oplægget ikke har været rettet mod nogen religion men blot fokusere på den tragedie der skete i København.

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Farvel :)

Indlægaf zob » 22. feb 2015, 12:37

Kurt Christensen skrev:Og jeg kan ikke være mere uenig med jer, enhver skal have lov til at lave den mest perfide tegning denne har lyst til uden at skulle frygte for sit liv eller frihed. Det står enhver frit for at kigge den anden vej hvis man ikke bryder sig om budskabet.

100% enig! Jeg har dog endnu ikke forstået hvorfor man altid får skudt i skoene at man på en eller anden måde skulle være imod retten til at ytre sig fordi man synes at man ikke med djævlens vold og magt skal optrykke gamle tegninger af Profeten som ikke rigtig har andre formål end at vise at man kan provokere en minoritet (og nej, jeg taler ikke om muslimer generelt, men om den minoritet af muslimer der lader sig støde af det). På samme måde kunne man også godt for min skyld afskaffe racismeparagraffen, så det var juridisk lovligt at kalde andre mennesker for 'nigger' eller lignende, men man bør bare ikke ytre sig sådan (men man kunne godt have juridisk ret til det). Jeg ville dog ikke gå så langt som at afskaffe injurielovgivningen, som reelt set også er en indskrænkning af ytringsfriheden.
På den måde tror jeg at vi er juridisk enige Kurt (selv om du skulle mene noget andet). Og jeg tror endda vi er enige om at dette forum har et andet fokus og derfor ikke nødvendigvis behøver at bekymre sig om den slags.
Jeg kan tilføje at du og jeg er enige i at der ikke findes en Gud og at det derfor er temmelig åndssvagt at lade sig provokere til at begå mord på hans vegne. Og selv hvis der var en Gud, skulle han/hun da også være en temmelig afmægtig en af slagsen hvis det ligefrem var nødvendigt at få almindelige dødelige til at slå ihjel på baggrund af en tegning. Men det er en helt personlig holdning som jeg nok skal stå til regnskab for på den sidste dag. Som du kan se er vi nok mere enige end du tror. Jeg tror bare ikke helt på den der med at det er vigtig at råbe røvhul af naboen for at bevare ytringsfriheden: http://www.kristeligt-dagblad.dk/seniorliv/2014-08-12/v%C3%A6rne-om-ytringsfriheden-r%C3%A5ber-jeg-efter-naboen

I er velkomne til at slette denne post, hvis I finder den for politisk. Det gør jeg sådan set også selv.

Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster