Lydkortdetektering som vinden blæser

Forum for support til grafik og lydkort.
bjerke
Indlæg: 7
Tilmeldt: 27. dec 2014, 23:01

Lydkortdetektering som vinden blæser

Indlægaf bjerke » 28. dec 2014, 03:20

Jeg har forskellige usb-lydkort, bl.a. et pcm-2902 som fungerer ganske fortrinligt - når pingvinen (kubuntu 14.04) gider finde det. Altså lydkort 2 her:

aplay --list-devices
**** Liste over PLAYBACK-hardwareenheder ****
lydkort 0: SB [HDA ATI SB], enhed 0: ALC269VB Analog [ALC269VB Analog]
Underenheder: 1/1
Underenhed #0: subdevice #0
lydkort 1: HDMI [HDA ATI HDMI], enhed 3: HDMI 0 [HDMI 0]
Underenheder: 1/1
Underenhed #0: subdevice #0
lydkort 2: CODEC [USB Audio CODEC], enhed 0: USB Audio [USB Audio]
Underenheder: 0/1
Underenhed #0: subdevice #0

arecord --list-devices
**** Liste over CAPTURE-hardwareenheder ****
lydkort 0: SB [HDA ATI SB], enhed 0: ALC269VB Analog [ALC269VB Analog]
Underenheder: 1/1
Underenhed #0: subdevice #0
lydkort 2: CODEC [USB Audio CODEC], enhed 0: USB Audio [USB Audio]
Underenheder: 0/1
Underenhed #0: subdevice #0

Problemet er nu at pingvinen detekterer kortet som vinden blæser. Så snart jeg stikke usbstikket i, dukker lydkortet op i puvucontrol, men med fra 15 til 3 valgmuligheder (incl. off). Nogle gange er output ikke med - så kan kortet formentlig kun bruges til at optage, for det nægter at give lyd fra sig. Jeg har set samme fænomen med andre kort, f.eks. Lexington Omega, og der lykkes det som regel ikke at få nogle fornuftige valgmuligheder. Det hjælper naturligvis ikke at bruge Jack, for der sker præcis det samme ... sjovt nok - hvis alsa ikke gider give Pulseaudio de rette oplysning, så få Jack dem heller ikke ;-)

Så jeg tror det er noget med at alsa ofte ikke finder et korts hardwareinfo?

Mit spørgsmål er: hvad gør man?

Det hjælper ikke at sige: Når du er så heldig at alsa finder alle kortets muligheder, så skynd dig at gemme med "alsactl store", for "alsactl restore" ser ikke ud at klare ærterne. Så problemet er stadig: Hvordan får man alsa til at finde alle kortets muligheder i første omgang, når nu alsa godt kan???

Man kan godt fifle rundt med det og slå forskellige lydkort on og off, lave /etc/inid.d/pulseaudio restart, hive usb-stikket ud og ind, ... Og så kan det hænde sig at virke ... måske!

Det her holder altså bare ikke! Hvis man skal samarbejde med musikere, dur det ikke at sige til dem: "Ja, lige i dag virker det ikke. Men der kommer en god løsning i morgen ...."

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Lydkortdetektering som vinden blæser

Indlægaf zob » 28. dec 2014, 13:26

bjerke? Er det Finn med et nyt brugernavn?

Nå. Det er aldrig rart når en bug ikke er konsekvent. Ud fra din beskrivelse lyder det som om der er et kernen enten loader forskellige moduler når den detekterer dit lydkort. eller måske slet ikke.
Under alle omstændigheder ville jeg nok først kikke på hvad der sker under boot set fra kernen. Den letteste måde at gøre dette er med dmesg.
Prøv at se hvad der er af fejlmeddeleser:

Kode: Vælg alt

dmesg -H --level=err,warn
Eventuelt

Kode: Vælg alt

dmesg | grep -i snd


Jeg ville også prøve at se om jeg kunne finde et system i fejlene. Sker det måske når lydkortet sidder i en bestemt usb-port? Når lydkortet sættet i før eller efter boot? Sker det for alle usb-lydkort (og udelukkende for usb-lydkort?)? Er det den samme fejl hver gang?

Kan du finde dit lydkort her: http://www.alsa-project.org/main/index.php/Matrix:Main

Muligvis ville jeg også kikke på at blackliste HDMI, hvis den ikke bruges.

Hvis du bruger usb-lydkort som primær lydkort kan du også prøve at udkommentere linjen

Kode: Vælg alt

options snd-usb-audio index=-2
i filen /etc/modprobe.d/alsa-base.conf
Det bringer normalt ikke noget godt med sig, men hvem ved i dit tilfælde.

Endelig har ubuntuforums.org et subforum for ubuntu studio hvor der dukker en masse spørgsmål og svar op af denne type: http://ubuntuforums.org/forumdisplay.php?f=335
Ligesom der også er et linuxmusicians forum:
http://linuxmusicians.com/

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Lydkortdetektering som vinden blæser

Indlægaf AJenbo » 28. dec 2014, 13:26

fejlmæld driveren

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Lydkortdetektering som vinden blæser

Indlægaf zob » 28. dec 2014, 13:47

AJenbo skrev:fejlmæld driveren


I tilfælde du ønsker at fejlmelde den kan du f.eks. udnytte alsa-info.sh scriptet og give dem den url du får når du har kørt det:
https://wiki.ubuntu.com/Audio/AlsaInfo

Du burde også kunne køre en

Kode: Vælg alt

ubuntu-bug -s audio

bjerke
Indlæg: 7
Tilmeldt: 27. dec 2014, 23:01

Re: Lydkortdetektering som vinden blæser

Indlægaf bjerke » 29. dec 2014, 21:55

Nu er det ikke et problem som er knyttet til ubuntu alene. Debian laver det samme - og ubuntustudio. F.eks. har jeg også et m-audio fast pro lydkort. Fungerer glimrende, men detekteres også som vinden blæser. Der ser da heller ikke ud til at være nogle audio-warnings

dmesg | grep -i snd
[ 20.026680] snd_hda_intel 0000:01:00.1: irq 41 for MSI/MSI-X
[ 20.669902] usbcore: registered new interface driver snd-usb-audio

Bestemst usb-port ... ja, det betyder noget, men det løser ikke problemet.

Jeg køber kun lydkort som har relevante alsa-drivere. Det her kort købte jeg fordi det var billigt og en eller anden ubuntustudiofreak brugte det: USA-202. Og det fungerer jo perfekt, og det samme med M-audio Fast Pro, og Lexington Omega, ... altså forudsat detekteringen fungerer! Jeg tvivler på at det har noget med bestemte lydkort at gøre - bortset fra de er usb-kort alle tre.

Hvis jeg skal fejlmelde en driver må det vel være:
snd-usb-audio???
For det må jo noget fælles for driverne.

Men lige nu ser det ud til at ubuntustudio 14.04 detekterer Behringer usa202 helt konsistent. ... Jeg skal chekke ud med de andre kort.

Hvordan slår man hdmi fra?

Jeg har udkommateret modules - alsa linien. Nu må vi se om det hjælper.

Ang. bjerke. Nej, jeg er Finns halvbroder, og jeg ville ændre det, men det gik der wordpress i .... og jeg opgav. Beklager.

Sejt med et ubuntustudio-forum og ditto for musiker.

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Lydkortdetektering som vinden blæser

Indlægaf zob » 29. dec 2014, 23:09

Hvordan slår man hdmi fra?

Jeg har tidligere brugt Method #1 - blacklisting herfra:
http://techgage.com/news/disabling_nvidias_hdmi_audio_under_linux/

Angående bug-report, skal du bare rapportere på audio, så bliver du stillet nogle spørgsmål i den grafiske brugerflade, som du kan se om du kan svare på.
https://wiki.ubuntu.com/DebuggingSoundProblems#How_to_report_audio_bugs

Og velkommen til, det er rart hvis der er flere der tør kaste sig ud i seriøs audio-relateret arbejde på linux. Det er ikke altid lige strømlinet. I år kom der dog en kommerciel spiller på banen, som umiddelbart ser rigtig godt ud. Du kan hente en demo-version her:
https://www.bitwig.com/en/bitwig-studio/download.html?

Ellers er de essentielle programmer jo Ardour 3 og Audacity, men også mange andre, alt efter hvad man laver.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Lydkortdetektering som vinden blæser

Indlægaf AJenbo » 29. dec 2014, 23:32

bjerke skrev:Nu er det ikke et problem som er knyttet til ubuntu alene. Debian laver det samme - og ubuntustudio.

Det tyder vel blot mere på at det er et driver problem i kernen, eller måske et hardware problem med maskinen.

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5516
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Lydkortdetektering som vinden blæser

Indlægaf Klaus Rasmussen » 30. dec 2014, 00:35

Ville problemet vise sig anderledes, hvis der var tale om et defekt USB-stik?
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

bjerke
Indlæg: 7
Tilmeldt: 27. dec 2014, 23:01

Re: Lydkortdetektering som vinden blæser

Indlægaf bjerke » 30. dec 2014, 10:35

Defekt USB eller andet hardware-problem? Tvivlsomt, da samme fænomen er optrådt på tre forskellige computere og tre forskillige lydkort og ved forsøg med flere forskellige usbporte.

Jeg troede lige på den med at udkommatere modules-usb linien. MEN nu laver den nummeret igen. I pavucontrol er der kun off, mono-input og stereo-input ... ud og ind med usb-stikket nogle gange og skift af usbport ... og så kom der kun off, stere-output og mono-output. Lidt mere ud og ind af usb og skift af port, og så kom alle mulighederne incl. duplex ... Så ud og ind af usbporten igen i samme port, så er der kun off, input-stereo og input-mono. Ud og ind en gang til: kun of og mono-output. .... Osv. osv. Pingvinen opfører sig temmelig upålideligt.

Så jeg må vel prøve at fejlmelde ...

gaffa

Re: Lydkortdetektering som vinden blæser

Indlægaf gaffa » 23. jan 2015, 15:25

Der kan være et problem med at der byttes om på rækkefølgen af enhederne. Det er ihvertfald et problem man ofte må klare sig manuelt ud af med ALSA, når man har hotplug lydkort (alt efter anvendelsen).

Du kan teste hypotesen ved at køre aplay -L når det virker og igen når det ikke virker, for at se om kortet har en anden placering. Hvis det er tilfældet er det et spørgsmål om opsætning af ALSA. Jeg kan desværre ikke hjælpe meget, hvis der er pulseaudio involveret, det bliver for meget gætværk og for mange parametre at tage højde for.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Lydkortdetektering som vinden blæser

Indlægaf lath » 24. jan 2015, 01:47

AJenbo skrev:
bjerke skrev:Nu er det ikke et problem som er knyttet til ubuntu alene. Debian laver det samme - og ubuntustudio.

Det tyder vel blot mere på at det er et driver problem i kernen, eller måske et hardware problem med maskinen.


Kernen kan få problemer, hvis der er mange USB enheder koblet til maskinen, hvor mange er et varierende antal alt efter hardware.

Det kan også være et strømforsyningsproblem
Hvis det er sandt, så falder spændingen, når strømmen stiger på grund af følgende lille omskrivning af Ohms lov, der honorerer det der kaldes for energiens bevarelse: P = U x I

Det løses ved at indsætte en powered USB hub imellem eksternt USB udstyr og så computeren.

En powered USB hub er en USB Hub med sin egen eksterne strømforsyning.
Strømforsyningen skal kunne levere nok strøm ved +5 volt, og gerne en faktor 1,5 gange større end den maximale strøm ved lavere strømme (fordi USB strømforsyninger nogle gange er lidt oversolgt).

Strøm måles i Ampere(A.). 1000 mA (milli ampere) er 1 ampere.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Grafik og lyd"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster